TUI: Wyższe ceny i duży popyt na wycieczki zapowiadają zyski operacyjne

Pierwszy raz od wybuchu pandemii udało się osiągnąć finansowy wynik dodatni, ale pożar na Rodos kosztował firmę 25 milionów euro - Grupa TUI podsumowała trzeci kwartał bieżącego roku rozliczeniowego.

Publikacja: 10.08.2023 09:17

TUI: Wyższe ceny i duży popyt na wycieczki zapowiadają zyski operacyjne

Foto: Bloomberg

Zainteresowanie wyjazdami jest w tym roku bardzo wysokie, twierdzi Grupa TUI w najnowszym raporcie finansowym. Dotyczy on trzeciego kwartału (kwiecień-czerwiec 2023) bieżącego roku rozliczeniowego i jest pierwszym od wybuchu pandemii, który nie obejmuje już pomocy publicznej. Pożyczki zostały w całości spłacone w okresie sprawozdawczym, a istniejące linie kredytowe nie są wykorzystywane. Grupa znacząco zmniejszyła zadłużenie netto, o 1,1 miliarda euro.

Koncern zanotował pozytywne wyniki we wszystkich segmentach działalności, a dział „hotele i resorty” piąty raz z rzędu mają rezultaty lepsze niż przed pandemią.

Czytaj więcej

Polscy influencerzy pokazują wakacje na Rodos po pożarach

- Popyt na wakacje utrzymuje się na wysokim poziomie – mówi prezes Grupy TUI Sebastian Ebel, cytowany w komunikacie. Turyści najczęściej wyjeżdżają nad Morze Śródziemne, a fala upałów w Europie północnej w czerwcu i pożary w części południowej kontynentu tylko na chwilę osłabiły ten trend.

Od kwietnia do czerwca TUI obsłużył 5,5 miliona gości – rok temu było ich o tej porze 5,1 miliona. Zysk operacyjny (EBIT) pierwszy raz od wybuchu pandemii był dodatni i wyniósł 169 milionów euro (przed rokiem minus 27 milionów euro). Przychody wzrosły o 900 milionów euro, czyli o 19 procent, do 5,3 miliarda euro (w roku poprzednim 4,4 miliarda euro).

Hotele zarabiają najlepiej

Segment „holiday experiences” (organizacja transferów i atrakcji na miejscu) odnotował dobre wyniki we wszystkich obszarach. Zysk operacyjny poprawił się o 69 milionów euro rok do roku, do 190 milionów euro. W „hotelach i resortach” wyniósł on 113 milionów euro, co było wynikiem lepszym niż przed pandemią (w trzecim kwartale 2019 roku było to 91,5 miliona euro). Średnia stawka dzienna wzrosła o 9 procent, do 80 euro, podczas gdy obłożenie zwiększyło się o 5 punktów procentowych do 79 procent.

Dobre wyniki miały też rejsy. Obłożenie poprawiło się do 95 procent (rok wcześniej 69 procent), a EBIT bazowy wzrósł do 64 milionów euro (rok poprzedni: 3 miliony euro).

W TUI Musement firma sprzedała 2,7 miliona wycieczek i innych atrakcji, czyli o 33 procent więcej niż przed rokiem. Liczba transferów wzrosła o 14 procent, do 8,2 miliona, a EBIT wyniósł 13 milionów euro i był taki sam jak rok temu.

Segment „rynki i linie lotnicze”, który obejmuje zarówno działalność touroperatorską jak i przewozów lotniczych, odnotował znaczną poprawę w wynikach biznesowych na wszystkich rynkach. Zysk operacyjny wyniósł 6 milionów euro i był o 149 milionów euro większy niż przed rokiem. TUI podkreśla, że w poprzednim raporcie ujęte były dodatkowe koszty spowodowane zakłóceniami w lotach, głównie w Wielkiej Brytanii, które wyniosły 75 milionów euro.

Kosztowne pożary na Rodos

Region Centralny obejmujący Niemcy, Austrię, Szwajcarię i Polskę zamknął kwartał na plusie, osiągając EBIT na poziomie 9 milionów euro.

Region Północny (Wielka Brytania, Irlandia, Skandynawia) poprawił wynik do minus miliona euro po znacznej stracie w poprzednim roku (-93 miliony euro).

Region Zachodni (Holandia, Belgia, Francja) uzyskał bazowy EBIT na poziomie miliona euro straty. W poprzednim roku było to jeszcze -70 milionów euro.

Z powodu pożarów lasów na Rodos pod koniec lipca około 8 tysięcy gości wypoczywających na południu wyspy musiało opuścić hotele. TUI znalazł im inne noclegi i zorganizował dodatkowe loty dla chcących wrócić. Jak zaznacza w komunikacie, koszty odwołanych i utraconych zleceń, odszkodowań dla klientów i lotów ewakuacyjnych wyniosą około 25 milionów euro.

Rodos stanowi około 5 procent letniego programu Grupy TUI, ale 80 procent gości TUI spędza wakacje na północy wyspy, dokąd pożary nie dotarły.

Czytaj więcej

Exim Tours tworzy nową strategię marketingową. Zapowiada „redefinicję marki”

Grupa nadal notuje wzrost liczby rezerwacji na bieżący sezon letni – sięga on 6 procent, licząc rok do roku. Średnie ceny są o 7 procent wyższe niż przed rokiem. Na lato pozyskała już 12,5 miliona klientów.

Liczba rezerwacji na poziomie całego koncernu doszła do 95 procent Lata 2019. Na obecne sprzedano już 86 procent programu podobnie jak w roku poprzednim, a także przed pandemią.

Na rynku brytyjskim liczba rezerwacji wzrosła o 1 procent rok do roku, w Niemczech o 11 procent, a w Holandii o 5 procent.

Koncern przewiduje, że ten sezon zakończy się na poziomie takim jak przed pandemią, a zysk operacyjny za cały rok będzie wyższy niż poprzedni – czytamy w podsumowaniu.

Zainteresowanie wyjazdami jest w tym roku bardzo wysokie, twierdzi Grupa TUI w najnowszym raporcie finansowym. Dotyczy on trzeciego kwartału (kwiecień-czerwiec 2023) bieżącego roku rozliczeniowego i jest pierwszym od wybuchu pandemii, który nie obejmuje już pomocy publicznej. Pożyczki zostały w całości spłacone w okresie sprawozdawczym, a istniejące linie kredytowe nie są wykorzystywane. Grupa znacząco zmniejszyła zadłużenie netto, o 1,1 miliarda euro.

Koncern zanotował pozytywne wyniki we wszystkich segmentach działalności, a dział „hotele i resorty” piąty raz z rzędu mają rezultaty lepsze niż przed pandemią.

Pozostało 88% artykułu
Biura Podróży
Za dużo turystów? Biura podróży mają z tym problem
Biura Podróży
TUI organizuje się na nowo. Cel: więcej klientów, produktów, usług i kierunków
Biura Podróży
PIT: Turystyczny Fundusz Pomocowy zamiast pożyczać pieniądze będzie je wypłacać
Biura Podróży
Prezes PIT: Ceny wycieczek mogą się dynamicznie zmieniać. Potwierdził to sąd
Biura Podróży
Fostertravel.pl: Touroperatorzy wiedzą, że mogą na nas polegać, to buduje zaufanie