Raport z lotnisk. Czartery odporniejsze na kryzys niż regularne linie lotnicze

Dane z lotnisk potwierdzają - z biurami podróży najwięcej turystów podróżowało w 2021 roku samolotami do Turcji, Grecji i Egiptu. Wzrosła rola czarterów - odradzają się najszybciej. Liderem nadal Enter Air.

Publikacja: 30.04.2022 03:19

Raport z lotnisk. Czartery odporniejsze na kryzys niż regularne linie lotnicze

Foto: Filip Frydrykiewicz

Urząd Lotnictwa Cywilnego podsumował ruch lotniczy w roku 2021. Polskie lotniska obsłużyły wtedy ponad 19,6 mln pasażerów – o 35 procent więcej niż rok wcześniej, ale o 60 procent mniej niż przed pandemią covidu, w 2019 roku.

Największy, bo 37,8-procentowy, udział miało w tym Lotnisko Chopina w Warszawie. Ten port obsłużył 7,4 mln pasażerów (+2 mln w porównaniu z 2020 r. i -11,4 mln w porównaniu z 2019 roku). Na drugim miejscu był Port Lotniczy Kraków-Balice z 3,1 mln pasażerów (+477 tys. licząc wobec 2020 i -5,3 mln wobec 2019), a na trzecim Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach, z którego skorzystało 2,3 mln pasażerów (+874 tys. wobec 2020 i -2,5 mln wobec 2019) - opisuje ULC.

Trzy linie lotnicze - Ryanair, LOT i Wizz Air - przewiozły razem 13,8 mln pasażerów, a to oznacza, że przypadło na nie 70,4 procent całego ruchu. Udział Ryanaira to 5,7 mln pasażerów (+1,8 mln w porównaniu z 2020 rokiem i -6,3 mln w porównaniu z 2019 rokiem), LOT-u to 4,8 mln osób (+1 mln do 2020 i -7,3 mln do 2019), a Wizz Aira - 3,3 mln podróżnych (-45 tys. do 2020 i -6,2 mln do 2019).

Ciekawe, że na czwartym miejscu znalazła się czarterowa linia lotnicza, Enter Air, której w statystykach zaliczono 800 tysięcy pasażerów, jako pasażerów odbywających lot regularną linią lotniczą. W ten sposób polski przewoźnik wyprzedził Lufthansę, która miał 753 tysiące klientów.

Foto: Urząd Lotnictwa Cywilnego

Na trasach międzynarodowych wykonano 163 tys. operacji lotniczych (+29 proc. do 2020 i -52 proc. do 2019), i przewieziono 18,2 mln pasażerów (+38 proc. do 2020 i -60 proc. do 2019).

LOT liderem na trasach krajowych

Z międzynarodowych przewozów regularnych skorzystało 15,2 mln pasażerów (+3,2 mln do 2020 i -24,7 mln do 2019). W międzynarodowym ruchu czarterowym obsłużono ponad 2,9 mln pasażerów (+1,8 mln do 2020 i -2,2 mln do 2019).

W ruchu międzynarodowym najwięcej pasażerów przewiozły: Ryanair (5,5 mln), LOT (3,5 mln) i Wizz Air (3,3 mln). Z kolei w ruchu krajowym linie lotnicze przewiozły 1,5 mln pasażerów (+9,5 proc. do 2020 r. i -62 proc. do 2019), na tych trasach wyraźnie królował LOT (1,3 mln) przed Ryanairem (190 tys.).

Regularni przewoźnicy lubią Wielką Brytanię

W ruchu regularnym przewieziono 16,7 mln pasażerów (+25 proc. do 2020 i -62 proc. do 2019). Najwięcej pasażerów przyjęły: Lotnisko Chopina w Warszawie (6,8 mln), Port Lotniczy Kraków-Balice (3 mln), Port Lotniczy Gdańsk (1,9 mln). W podziale na przewoźników najwięcej pasażerów w ruchu regularnym obsłużyły Ryanair (5,7 mln), LOT (4,4 mln) i Wizz Air (3,3 mln).

Foto: Urząd Lotnictwa Cywilnego

Najpopularniejsze kierunki w rankingu przewozów regularnych to: Wielka Brytania (2,12 mln pasażerów, 13,91 procent udziału w rynku), Niemcy (1,37 mln, 9 procent), Włochy (1,2 mln, 7,89 procent), Ukraina (1,07 mln, 7,03 procent), Hiszpania (1,06 mln, 6,94 procent), Grecja (832 tys., 5,47 procent), Norwegia (781 tys., 5,14 procent), Holandia (755 tys., 4,96 procent), Francja (620 tys., 4,08 procent) i Szwecja (531 tys., 3,49 procent). Przy odczytywaniu liczb pasażerów warto pamiętać, że chodzi zarówno o osoby odlatujące, jak i przylatujące.

Foto: Urząd Lotnictwa Cywilnego

Czartery odporne na kryzys

Inaczej rozłożył się ruch czarterowy, z którego skorzystało ponad 2,9 mln pasażerów, czyli o 152 procent więcej niż rok wcześniej i tylko o 43 procent mniej niż w najlepszym roku 2019. Tu najważniejszym portem był port w Katowicach, gdzie odprawiono i przyjęto 1,3 mln pasażerów. Na drugim miejscu w tej kategorii zapisało się Lotnisko Chopina w Warszawie z 679 tys. obsłużonych klientów, a na trzecim Port Lotniczy Poznań-Ławica z 380 tysiącami.

Wyraźny prymat w przewozach czarterowych utrzymał polski Enter Air, który miał 915 tysięcy klientów. Wyprzedził on irlandzkiego Buzza (zarejestrowana w Polsce spółka córka Ryanaira) z 549 tysiącami pasażerów i czeskie linie Smartwings (wcześniej Travel Service) z 489 tysiącami przewiezionych turystów. Poza podium znalazł się LOT, który miał 391 tysięcy klientów czarterowych.

Foto: Urząd Lotnictwa Cywilnego

Ciekawie wyglądają dane o ruchu na poszczególnych kierunkach. Najwięcej pasażerów podróżowało na trasach do i z Turcji - 876,7 tysiąca, co dało temu kierunkowi 29,81 procent udziału w całej puli czarterów. Na kolejnych miejscach znalazły się Grecja (659,7 tysiąca i 22,43 procent udziału), Egipt (431 tysięcy, 14,66 procent), Hiszpania (252,5 tysiąca, 8,59 procent) i Bułgaria 126,3 tysiąca, 4,29 procent). Na szóstym miejscu, wyprzedzając takie tradycyjnie popularne kierunki, jak Albania, Tunezja, Cypr i Włochy, znalazła się Dominikana z wynikiem niewiele gorszym od Bułgarii (116,8 tysiąca, 3,97 procent). W pierwszej dziesiątce znalazł się też drugi "egzotyk" w postaci Meksyku (51,7 tysiąca, 1,76 procent).

Wysoka pozycja dalekich kierunków - w pierwszej dwudziestce są jeszcze Tanzania (11 miejsce), Wyspy Zielonego Przylądka (13.), Malediwy (15.), Oman (19.) i Zjednoczone Emiraty Arabskie (20.) - wynikała z wyjątkowych warunków, jakie narzuciła pandemia covidu. Dalekie kierunki zyskały popularność ponieważ wiele z nich nie stosowało ograniczeń i nie stawiało podróżnym warunków podnoszących koszty podróży (konieczność wykonania testu) i piętrząc formalne utrudnienia (certyfikaty szczepień).

Jeśli doliczyć w wypadku niektórych kierunków pasażerów z tras obsługiwanych przez przewoźników regularnych, liczby będą naprawdę imponujące. Warto jednak pamiętać, że liczby pasażerów w samolotach nie oznaczają, że tyle Polaków odwiedziło dany kierunek, lecz że tylu klientów mieli przewoźnicy na pokładach w dwie strony.

Foto: Urząd Lotnictwa Cywilnego

W 2021 roku w Polsce doszło do znacznej zmiany struktury udziałów w rynku ze względu na model biznesowy przewoźnika lotniczego - względem roku 2020 przewoźnicy sieciowi odnotowali wzrost w liczbie przewożonych pasażerów o 26,2 procent, przewoźnicy niskokosztowi o 20,9 procent, ale przewoźnicy czarterowi odnotowali wzrost o 170 procent. W związku z tym spadł udział w rynku przewoźników niskokosztowych (o 5,7 punktu procentowego) i przewoźników sieciowych (o 2,4 punktu procentowego), ale wzrósł udział przewoźników czarterowych (o 8,1 punktu procentowego).

Względem roku 2019 przewoźnicy sieciowi odnotowali spadek w liczbie przewiezionych pasażerów o 64 procent, przewoźnicy niskokosztowi o 60,8 procent, a przewoźnicy czarterowi o 41,5 procent.

Największy wzrost w 2021 roku w porównaniu z rokiem 2020 odnotowali Ryanair (plus 1,8 mln pasażerów), Enter Air (plus 1,1 mln) i LOT (1 mln) - podsumowują autorzy raportu.

Urząd Lotnictwa Cywilnego podsumował ruch lotniczy w roku 2021. Polskie lotniska obsłużyły wtedy ponad 19,6 mln pasażerów – o 35 procent więcej niż rok wcześniej, ale o 60 procent mniej niż przed pandemią covidu, w 2019 roku.

Największy, bo 37,8-procentowy, udział miało w tym Lotnisko Chopina w Warszawie. Ten port obsłużył 7,4 mln pasażerów (+2 mln w porównaniu z 2020 r. i -11,4 mln w porównaniu z 2019 roku). Na drugim miejscu był Port Lotniczy Kraków-Balice z 3,1 mln pasażerów (+477 tys. licząc wobec 2020 i -5,3 mln wobec 2019), a na trzecim Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach, z którego skorzystało 2,3 mln pasażerów (+874 tys. wobec 2020 i -2,5 mln wobec 2019) - opisuje ULC.

Pozostało 89% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Linie Lotnicze
LOT uruchomi nowy kierunek. Od wiosny będzie latać na Maltę
Linie Lotnicze
Odszkodowanie za niezrealizowany lot samolotem. Sąd wzmacnia prawa pasażerów
Linie Lotnicze
KLM oferuje trzy nowe kierunki - w Indiach, Gujanie i Stanach Zjednoczonych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Linie Lotnicze
Wizz Air ogłasza nowe kierunki z Krakowa i Katowic. "Taką mamy strategię"