Doradca strategiczny doświadczony w budowie i rozbudowie portu – w grę wchodzą tokijska Narita, singapurskie Changi i seulski Incheon – ma być partnerem podczas planowania, projektowania, a zapewne też budowy CPK. Według wstępnych szacunków część lotniskowa ma kosztować 25 mld złotych. Koszt całej inwestycji CPK to 35 mld złotych.
Harmonogram prac na ten rok zakłada, że do czerwca wybrany zostanie wykonawca master planu lotniska, a prace nad master planem ruszą w połowie roku. Dokument będzie zawierał m.in. koncepcję rozwoju portu lotniczego w ciągu 20 lat (na podstawie szczegółowych prognoz), precyjnie określoną lokalizację, podstawowe parametry, wymiary i przepustowość infrastruktury, planowane kolejne etapy budowy itd. Wtedy także zostanie określony program inwestycji na warszawskim Lotnisku Chopina, na którym powinna uzbierać się jak największa liczba pasażerów – ten ruch będzie później przeniesiony do portu centralnego. Inwestycje były zaplanowane jeszcze w 2019 roku, ale zostały wstrzymane.
Wkrótce też ruszą badania środowiskowe na terenie całej Polski pod kątem inwestycji kolejowych. Rozstrzygnięty został przetarg na inwentaryzacje przyrodnicze, a jego wyniki są już prawomocne. Ze spotkań Rady Społecznej wiadomo, że duża część mieszkańców Baranowa, Teresina i Wiskitek oczekuje rozpoczęcia w tym roku negocjacji w sprawie wykupu gruntów. Wymaga to od CPK analizy biznesowej i (po konsultacjach z mieszkańcami) określenia zasad wykupu nieruchomości. Jak mówił pełnomocnik rządu ds, budowy CPK Marcin Horała, planuje on przedstawić zmiany w prawie, które pozwolą skrócić procedury administracyjne i zmniejszyć liczbę wymaganych formalności. W tym roku także zostanie ogłoszony Program Wieloletni CPK, czyli rządowy plan finansowania inwestycji, który uwzględni długoletnie plany finansów publicznych.
Lotnisko będzie zarabiać
Na początku działalności spółki został opracowany biznesplan CPK. Jego zasadność została potwierdzona przez międzynarodowego doradcę (Ernst&Young) w ramach Testu Prywatnego Inwestora. Jak wynika z testu, stopa zwrotu z lotniskowej części inwestycji to 10,5 procent rocznie. W drugiej połowie 2019 roku doradcy techniczni, AECOM i Arcadis, sprawdzili harmonogramy i CAPEX całej inwestycji. I kolejny raz okazało się, że ma ona biznesowe podstawy.
Określone zostały podstawowe parametry Portu Solidarność. Powstał tzw. brief strategiczny skonsultowany z ponad 130 podmiotami branżowymi. Spółka CPK zakłada, że w ramach pierwszego etapu budowy lotniska powstaną dwie równoległe drogi startowe o przepustowości do 90 operacji na godzinę (ponad dwa razy więcej niż obecnie na Lotnisku Chopina). Zakładana roczna przepustowość tego etapu to 45 mln pasażerów.