Lotnisko w Pyrzowicach oddało do użytku nową płytę postojową o powierzchni 6,4 hektara z dziewięcioma stanowiskami dla najpopularniejszych na świecie samolotów średniodystansowych typu airbus A320 i boeing 737, które w branży lotniczej oznaczane są kodem C - podaje lotnisko w komunikacie. Dzięki tej inwestycji liczba stanowisk postojowych dla tego typu statków powietrznych wzrosła z 37 do 46. Wartość przedsięwzięcia, które rozpoczęło się pod koniec 2019 roku, to 51 milionów zł brutto. Wykonawcą była firma Silesia Invest.

Budowa nowej płyty to jedno z dwóch zadań składających się na projekt rozbudowy bazy do obsługi technicznej samolotów. Drugim jest konstrukcja trzeciego hangaru, który powstaje przed świeżo oddaną do użytku nawierzchnią lotniskową. Nowy hangar będzie największym tego typu obiektem w Pyrzowicach, jego powierzchnia wyniesie około 9,3 tysiąca metrów kwadratowych.

Czytaj więcej

Katowice Airport: 30 państw, 90 lotnisk i 111 tras w letnim rozkładzie lotów

W środku znajdą się dwie zatoki do serwisowania samolotów maksymalnej wielkości airbusa A321neo, który mierzy 44,5 metrów długości, 11,7 metrów wysokości i 35,8 metrów rozpiętości. Budynek wyposażony będzie także w warsztaty, lakiernie oraz duże zaplecze socjalne i biurowe. Budowa hangaru rozpoczęła się w pierwszym kwartale 2021 roku, do użytku zostanie on oddany w połowie 2022. Jego najemcą będzie Wizz Air.

- Pomimo pandemii koronawirusa, która wywołała największy kryzys w historii branży lotniczej, zrobiliśmy wszystko, żeby nie przerwać kluczowych dla rozwoju Pyrzowic inwestycji. Osiągnęliśmy ten cel - mówi prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza lotniskiem, Artur Tomasik, cytowany w komunikacie.

- W trakcie pandemii rozbudowaliśmy terminal pasażerski B. Z powodzeniem realizujemy także projekt rozbudowy bazy do obsługi technicznej samolotów. Oddane do użytku nowe stanowiska postojowe są ważne z perspektywy rozwoju Katowice Airport. Ułatwią także obsługę frachtowców z pomocą humanitarną dla Ukrainy - dodaje.

GTL od 2007 roku rozbudowuje pole ruchu naziemnego, na które składa się droga startowa, drogi kołowania i płyty postojowe. W 2007 roku, gdy spółka rozpoczęła największy w historii lotniska program inwestycyjny, powierzchnia pola ruchu naziemnego wynosiła 33 hektary, po 15 latach jest to już ponad 88 hektarów.

Czytaj więcej

Na lotnisku w Katowicach lutowy ruch prawie połowę mniejszy niż przed pademią

Do 2022 roku w Pyrzowicach zrealizowano osiem dużych projektów związanych rozbudową pola ruchu naziemnego, w tym pięć związanych było z budową nowych płyt postojowych. Wybudowano także nową płytę do odladzania, zmodernizowano drogi kołowania i zbudowano nową drogę startową o długości 3200 metrów z systemem dróg kołowania, kluczową dla funkcjonowania portu.

Łączna wartość inwestycji związanych z rozbudową pola ruchu naziemnego w latach 2007-2022 wyniosła około 470 milionów złotych brutto, z czego 130 milionów pochodziło z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w ramach Funduszu Spójności Unii Europejskiej.