Reklama
Rozwiń

IGHP: Hotelarze w coraz gorszych nastrojach

Stan rezerwacji na październik nieprzekraczający 40 procent notuje aż 87 procent hoteli, a na listopad i grudzień odpowiednio 96 i 98 procent. Brak pespektyw pogorszył nastroje u ponad połowy hotelarzy.

Publikacja: 15.10.2020 12:10

IGHP: Hotelarze w coraz gorszych nastrojach

Foto: Fot. AFP

Obłożenie hoteli we wrześniu było, tak jak w sierpniu, zróżnicowane – wynika z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. 31 procent obiektów odnotowało średnią frekwencję poniżej 30 procent, u prawie połowy (45 procent) ankietowanych wyniosła ona od 31 do 60 procent, a w co czwartym obiekcie (24 procent) powyżej 60 procent. To gorsze wyniki niż w ubiegłym miesiącu, bo więcej obiektów znalazło się w grupie drugiej kosztem trzeciej – wskazuje IGHP.

Nadal widoczna jest duża różnica między hotelami w miastach i poza nimi. Udział hoteli pozamiejskich w trzeciej grupie (obłożenie powyżej 60 procent) wyniósł 41 procent, podczas gdy hotele w miastach w tej samej grupie stanowiły tylko 18 procent. Wskazuje to z jednej strony na przedłużenie sezonu wakacyjnego w hotelach pobytowych, z drugiej na kłopoty z popytem w hotelach miejskich.

CZYTAJ TEŻ: IGHP: Po wakacjach hotele dalej pod kreską

Spadła również średnia cena za nocleg. We wrześniu ponad 60 procent hoteli miało ceny niższe niż w ubiegłym roku, przy czym w 40 procentach z nich spadły one o więcej niż 10 procent. 14 procent hoteli utrzymało średnie ceny na ubiegłorocznym poziomie.

Niewielka pozostaje liczba gości zagranicznych – w 75 procentach hoteli ich udział nie przekroczył 10 procent (tak jak w sierpniu).

Bezruch w branży MICE

W pierwszym po wakacjach miesiącu biznesowym nie widać wzrostu popytu w przemyśle spotkań (MICE). Aż 80 procent hoteli zadeklarowało, że jego udział we wrześniowych przychodach był nie większy niż 10 procent. Nastąpiła natomiast niewielka poprawa w przyjęciach rodzinnych, w tym weselach, ale nadal prawie 60 procent hoteli wskazuje, że ich udział w sprzedaży nie przekroczył 10 procent.

Złe prognozy na jesień i zimę

Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na kolejne miesiące wskazują na utrzymującą się dużą niepewność na rynku usług hotelowych, tendencję odkładania do ostatniej chwili decyzji zakupowych i brak perspektyw odbudowy ruchu biznesowego, w tym MICE, który w poprzednich latach kwitł w miesiącach jesiennych.

Stan rezerwacji na październik nieprzekraczający 40 procent notuje aż 87 procent hoteli, a na listopad i grudzień odpowiednio 96 i 98 procent (z czego 70 i 72 procent ma zarezerwowanych mniej niż 10 procent łóżek).

Mniej zwolnień pracowników

Zdecydowana większość hoteli przeprowadziła restrukturyzację zatrudnienia w pierwszych miesiącach epidemii. Tylko 12,5 procent hoteli wypowiedziało umowy o pracę we wrześniu, ale jednocześnie 21,5 procent planuje takie działania w ostatnim kwartale roku. Wyhamowała również tendencja rozwiązywania umów o pracę z inicjatywy pracowników. We wrześniu już tylko 14,5 procent hoteli potwierdziło takie przypadki, a w 38 procentach hoteli takie sytuacje w ogóle się nie miały miejsca.

Hotelarze w coraz gorszych nastrojach

40 procent ankietowanych hoteli ma trudności z utrzymaniem płynności finansowej. 92 procent nie przewiduje osiągnięcia zysku z działalności operacyjnej wcześniej niż pod koniec 2021 roku, 66 procent nie wcześniej niż w 2022 roku. 94 procent hoteli prognozuje powrót do poziomu przychodów z lat 2018-19 nie wcześniej niż w roku 2022. Z tym właśnie rokiem 47 procent obiektów wiąże największe oczekiwania.

Nastroje w branży są jednak coraz gorsze. U 34 procent hotelarzy nie zmieniły się one w porównaniu z sierpniem, ale aż u 60 procent są one bardziej pesymistyczne. Zdecydowana większość przedsiębiorców oczekuje pomocy państwa – na pytanie o potrzebę wprowadzenia programu wsparcia sektorowego dla hotelarstwa „tak” odpowiedziało 97 procent ankietowanych.

Bon nie poprawił sytuacji

W najnowszym badaniu IGHP hotele ponownie oceniły efektywność programu „Polski Bon Turystyczny”. 32 procent zadeklarowało, że udział w ogóle sprzedaży pobytów zrealizowanych wyłącznie dzięki wprowadzeniu bonu był zerowy, a 60 procent, że nie przekroczył 10 procent.

ZOBACZ TAKŻE: IGHP: Hotele nie liczą już na zyski

Równie słabo oceniana jest realna pomoc bonu w kreowaniu popytu poza okresami typowymi dla indywidualnego ruchu turystycznego (wakacje, ferie) – tylko 15 procent hoteli widzi taką szansę.

Hotelarze źle oceniają banki

Rozmowy z bankami o restrukturyzacji kredytów i uzyskaniu nowego finansowania w ciągu ostatnich trzech miesięcy prowadziło 30 procent hoteli. W 93 procentach wypadków takie rozmowy inicjowały hotele. Dla 68 procent zakończyły się one pozytywnym rezultatem, w tym w szczególności przesunięciem spłaty kapitału (31 procent) lub innym rozwiązaniem (32 procent). Przesunięcie spłaty odsetek udało się uzyskać 7 procentom obiektów. W pozostałych 32 procentach rozmowy zakończyły się fiaskiem. Z kolei rozmowy w sprawie pozyskania nowego finansowania prowadziła jeszcze mniejsza grupa hoteli – 19 procent. Dla 45 procent z nich zakończyły się one pozytywnie.

Warto zwrócić uwagę, pisze IGHP, że 60 procent ankietowanych hoteli (niezależnie czy prowadziły rozmowy z bankami, czy nie) negatywnie oceniło wolę rozwiązania problemu braku płynności przez banki – to, jak się wydaje, bardzo wysoki wskaźnik. Okazuje się jednak, że również w wypadku pozytywnych rezultatów rozmów na temat restrukturyzacji kredytów duża część hoteli (43 procent) negatywnie oceniła banki.

W ankiecie IGHP przeprowadzonej online od 6 do 11 października wzięły udział 253 hotele ze wszystkich województw – 68 proc z nich to obiekty miejskie, 29 procent sieciowe, 80 procent ma nie więcej niż 150 pokoi (średnio 95), 83 procent to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa.

Obłożenie hoteli we wrześniu było, tak jak w sierpniu, zróżnicowane – wynika z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. 31 procent obiektów odnotowało średnią frekwencję poniżej 30 procent, u prawie połowy (45 procent) ankietowanych wyniosła ona od 31 do 60 procent, a w co czwartym obiekcie (24 procent) powyżej 60 procent. To gorsze wyniki niż w ubiegłym miesiącu, bo więcej obiektów znalazło się w grupie drugiej kosztem trzeciej – wskazuje IGHP.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Hotele
Airbnb i Majorka przeciwko szarej strefie w turystyce. Znikną nielegalne noclegi
Hotele
Wakacje 2025. Polska droższa od Teneryfy, ale Zakopane zaskakuje konkurencyjnymi cenami
Hotele
Wyjaśniło się, czy hotele na Teneryfie będą strajkować. Pracownicy żądali podwyżek
Hotele
Polski Holding Hotelowy ma strategię. Cel: Być kreatorem polskiego rynku hotelowego