Expedia Group przeprowadziła badanie na grupie 8 tysięcy dorosłych osób z ośmiu krajów (Australia, Kanada, Francja, Niemcy, Japonia, Meksyk, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone), które miało ujawnić, jak zmieniają się zachowania konsumenckie turystów. Respondenci odpowiadali na pytania od 16 kwietnia do 7 maja.

Jak komentuje prezes Expedia Group Ariane Gorin, wraz ze wzrostem liczby zaszczepionych i otwieraniem się kolejnych krajów na gości z zagranicy, coraz więcej ludzi jest skłonnych wyruszyć w podróż. Miesiące niepewności mają wpływ na ich decyzje i sprawiają, że cena nie jest już najważniejszym kryterium przy podejmowaniu decyzji o rezerwacji, ludzie chcą rezerwować u zaufanych usługodawców, którzy mają doświadczenie, a klientom zapewnią bezpieczeństwo, także finansowe.

CZYTAJ TEŻ: Brytyjczycy o agentach turystycznych: Pewność, bezpieczeństwo, eksperckość

Mimo niepewności dla wielu ludzi podróż jest czymś, na co chcą wydać pieniądze w pierwszej kolejności. 34 procent badanych deklaruje, że przeznaczy na ten cel więcej niż w 2020 roku, a 18 procent uważa, że będzie to ich największy wydatek w tym roku. Tyle samo mówi, że główną inwestycją będzie remont domu. Dla 12 procent priorytet ma rozrywka, a po 11 procent wskazuje na samochód (kupienie nowego lub zadbanie o ten, który już ma) i na wydatki związane ze zdrowiem.

36 procent deklaruje natomiast, że wolałoby dostać więcej wolnego niż podwyżkę.

Różne są plany dotyczące częstotliwości i długości podróży. W perspektywie krótkoterminowej 60 procent stawia na wycieczki krajowe, ale chciałoby wyjeżdżać częściej. Mówi o tym 41 procent badanych, którzy stawiają na więcej krótszych podróży. Coraz lepsze są też perspektywy dla wyjazdów zagranicznych. 27 procent respondentów rozważa taki wyjazd w przyszłym roku, a 71 procent nie widzi problemu, by w czasie wycieczek zagranicznych posługiwać się paszportem szczepień.

Z badania wynika, że 75 procent chce pojechać gdzieś, gdzie jeszcze nigdy nie było, 52 procent jest gotowe wybrać środek transportu, z którego dotychczas nie korzystało, a 22 procent szuka nowych doświadczeń.

Okazuje się także, że podróżni chcą wspierać inicjatywy wpisujące się w zasady zrównoważonego rozwoju, a 59 procent jest gotowe za to więcej zapłacić. 65 procent z większym prawdopodobieństwem wybierze obiekt, który stosuje politykę tolerancji – chodzi o miejsca prowadzone przez osoby innej rasy, otwarte na społeczność LGBTQIA+ czy przygotowane na przyjęcie niepełnosprawnych.

ZOBACZ TAKŻE: Brytyjczycy wracają do agentów turystycznych. Przed biurami kolejki

Klienci cenią sobie też bezpieczeństwo finansowe – chcą mieć pewność, że w razie zmiany planów dostaną z powrotem pieniądze. Dotyczy to przede wszystkim pieniędzy za bilety lotnicze (26 procent) i zakwaterowanie (26 procent).

Podróżni chcą też korzystać z bezdotykowej formy obsługi i wolą nie otwierać pokoju kartą, preferują możliwość zameldowania się przez internet i posługiwania się elektronicznymi kartami pokładowymi.

Na znaczeniu zyskuje też dbałość o środowisko, procedury sprzątania i dezynfekowania sprzętów i elastyczne warunki rezerwacji.

Respondenci mówią również o cenie, jako o czynniku wpływającym na ich decyzje, ale dotyczy to tylko osób, które korzystają z rejsów wycieczkowych.