W piątek, 28 stycznia rada Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej zatwierdziła kandydaturę Agnieszki Puszczewicz na dyrektora przedstawicielstwa tej instytucji w Polsce. Chociaż pod koniec zeszłego roku Puszczewicz ogłosiła odejście ze Wspólnoty, zmieniła plany i ostatecznie zdecydowała się po zakończeniu swojej pierwszej kadencji ponownie stanąć do konkursu na dyrektora. Drugi też raz wygrała. Decyzja przedłuża niejako jej urzędowanie w Warszawie, które rozpoczęło się w listopadzie 2017 roku, o kolejną czteroletnią kadencję.
Czytaj więcej
W 2021 roku do Chorwacji przyjechało 13,8 miliona turystów, o 77 procent więcej niż rok wcześniej. Wykupili 84,1 miliona noclegów, to z kolei o 55 procent więcej noclegów niż w tym samym okresie 2020 roku.
Puszczewicz postrzegana jest jako autorka wyjątkowego sukcesu chorwackiej turystyki na polskim rynku. W zeszłym roku Chorwację odwiedziło milion i pięć tysięcy turystów z Polski. To rekordowy wynik. Przyjazdy z Polski przekroczyły te sprzed pandemii (969 tysięcy), mimo że generalnie turystyka chorwacka straciła w ostatnich dwóch latach 33 procent gości. Polacy zostali tym samy czwartą grupą obcokrajowców po Niemcach, Słoweńcach i Austriakach pod względem liczby odwiedzin.
Chorwacja tradycyjnie jest dla Polaków, szczególnie tych z południa kraju, celem indywidualnych wyjazdów samochodowych. Pod tym względem rok 2021 dużo zmienił. Ofensywę podjęły linie lotnicze: LOT, które z Chorwacką Wspólnotą Turystyczną łączy partnerstwo strategiczne, Wizz Air i Ryanair. W lecie do Chorwacji można było polecieć z niemal wszystkich polskich lotnisk, w tym z tak małych, jak Olsztyn, Szczecin i Zielona Góra. Łącznie sam LOT zrealizował ponad 800 lotów do Zagrzebia, Rijeki, Zadaru, Splitu i Dubrownika. Skwapliwie skorzystały z tej możliwości biura podróży, które w sumie wysłały do Chorwacji 241 tysięcy swoich klientów.
- Milion gości z Polski bardzo mnie cieszy, ale uważam, że nie doszliśmy jeszcze do granicy możliwości, jest jeszcze w polskim rynku potencjał – mówi Puszczewicz. I zapowiada bliską współpracę zarówno z klientami indywidualnymi, jak i z touroperatorami.