Reklama
Rozwiń
Reklama

Ateny boją się, że turyści obniżą jakość życia mieszkańców

Ateny powinny opracować i wdrożyć kompleksową politykę turystyczną, która zabezpieczy miasto przed gentryfikacją, twierdzi Grecka Konfederacja Profesjonalistów, Rzemieślników i Kupców. Jednym z jej elementów powinno być określenie zasad prowadzenia działalności gospodarczej w centrum miasta.

Publikacja: 07.03.2023 09:21

Ateny boją się, że turyści obniżą jakość życia mieszkańców

Foto: PAP/EPA, Simela Pantzartzi

Grecka Konfederacja Profesjonalistów, Rzemieślników i Kupców (GSEVEE) przeprowadziła badanie ruchu turystycznego w Atenach, z którego wynika, że do 2030 roku liczba gości odwiedzających stolicę ma wzrosnąć o 29 procent w porównaniu z 2019 rokiem (z 5,9 do 7,7 miliona).

Olga Balaoura, architekta i urbanistka, twierdzi na jego podstawie, że środowisko miejskie Aten szybko się zmienia, głównie za sprawą rozwoju turystyki i pojawienia się zagranicznych firm zajmujących się nieruchomościami, pisze grecki portal branży turystycznej Greek Travel Pages. Zmiany te spowodowały wzrost cen nieruchomości, co dotyka zarówno mieszkańców, jak i przedsiębiorców. W wypadku tych drugich chodzi o rentowność prowadzonych przez nich firm.

W swoim opracowaniu Balaoura podkreśla znaczenie polityki uwzględniającej nową rzeczywistość oraz wpływ turystyki i gentryfikacji (zmiana charakteru dzielnic mieszkaniowych w strefy, w których dominują osoby o wyższym statusie materialnym).

Wnioski z badania mówią, że samorząd lokalny musi przede wszystkim przyjrzeć się zmianom w tkance miejskiej i na podstawie wyciągniętych wniosków opracować strategie, które będą wspierać i wzmacniać lokalne społeczności i przedsiębiorstwa - mowa głównie o małych i średnich firmach, zwykle prowadzonych rodzinnie.

Czytaj więcej

Grecja: 150 mln euro na turystykę w górach Macedonii Zachodniej. "Jest potencjał"
Reklama
Reklama

Władze powinny też zadbać o to, by centrum miasta było pod wieloma względami zróżnicowane. Informacje, jakie należy wziąć pod uwagę, to dane dotyczące sektora MŚP – jego wielkości, branż, lokalizacji, dynamiki rozwoju oraz dane finansowe. Na tej podstawie należy stworzyć przyjazną dla użytkowników platformę cyfrową dla przedsiębiorstw. Kolejna kwestia to ustanowienie warunków i ograniczeń prowadzenia i rozwoju działalności oraz ochrona użytkowania gruntów. To przełoży się na rozwój segmentu mieszkaniowego, handlu turystyczno-wypoczynkowego, produkcji i administracji – w tym obszarze trzeba określić wielkość, skalę czy nasycenie.

Architekta zaleca również, by skorzystać z doświadczeń Barcelony i jej specjalnego planu urbanistycznego dotyczącego zakwaterowania turystycznego, który określa cztery odrębne strefy ze specyficznymi przepisami zapewniającymi równowagę między życiem mieszkańców a turystyką.

Baloura apeluje też o wsparcie dla MŚP między innymi poprzez uruchomienie programów motywacyjnych i narzędzi finansowania. Autorka opracowania chce też zapewnienia, że lokalne władze będą promować i wdrażać taką politykę. Na koniec urbanistka podkreśla, że należałoby zorganizować konsultacje dla wszystkich zainteresowanych stron, bo to przełoży się korzystnie na rozwój lokalnych gospodarek.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Popularne Trendy
Rekord na tureckich lotniskach. Cztery razy więcej pasażerów niż w Polsce
Popularne Trendy
Za 15 lat liczba turystów sięgnie 2,5 miliarda. „AI to nie opcja, to konieczność”
Materiał Promocyjny
Chorwacja dla tych, którzy chcą więcej niż plaża
Popularne Trendy
Turecka branża turystyczna liczy w 2026 roku na więcej turystów. Z Europy i z Rosji
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama