W konkursie wzięło udział szesnastu twórców prowadzących autorskie kanały w serwisie YouTube, publikując filmy o charakterze podróżniczym, górskim, kulinarnym i lifestyle’owym. Każdy miał dwa miesiące na nakręcenie filmu z wylosowanego regionu. Kapituła wybrała i nagrodziła najlepsze, biorąc pod uwagę jakość filmów (50 procent oceny), wyniki głosowania internautów (25 procent) i zasięg dotarcia materiałów vlogerów w internecie (25 procent).
Najlepsi w tegorocznej edycji okazali się reprezentanci województwa mazowieckiego, Katarzyna i Dawid Białowąsowie, autorzy vloga „Gdzie los poniesie”. Drugie miejsce zajął Marek Lewandowski, prowadzący kanał „Ekwipunek dźwigany codziennie” a w konkursie promował województwo kujawsko-pomorskie, a trzecie miejsce przypadło Angelice i Mateuszowi Grzegorzkom, ambasadorom województwa lubuskiego i twórcom internetowym działającym pod marką „My na szlaku”.
Finaliści Mistrzostw dostaną za swoje prace honorarium w wysokości 5 tysięcy złotych netto za trzecie miejsce, 8 tysięcy za drugie i 15 tysięcy złotych za pierwsze miejsce.
– Mazowieckie to nasze województwo, tu się urodziliśmy i wychowaliśmy – komentuje udział w konkursie zwycięska para, Katarzyna i Dawid Białowąsowie. – Zależało nam, by odkryć na nowo nasze miejsce na ziemi, odwiedzając w ramach zbierania materiałów do naszego filmu zarówno znane, jak i mniej typowe atrakcje i różnorodne miejsca. Nasze filmy pokazują województwo mazowieckie przekrojowo – odnajdą w nich inspiracje zwolennicy aktywnego wypoczynku, błogiego lenistwa nad rzeką, smakosze lokalnej kuchni, miłośnicy historii, przemysłu czy polskiej tradycji.
- Żyjemy w świecie permanentnych zmian, szczególnie jest to widoczne w mediach. Turyści najczęściej powołują się na opinie zaczerpnięte za pośrednictwem internetu od ludzi, którzy byli na miejscu, poczuli i dotknęli tego, co opisują – mówił podczas dzisiejszej uroczystości wręczenia nagród zwycięzcom konkursu prezes POT Rafał Szmytke. – Siła ich przekazu, naturalnego, rzeczywistego, jest cztery razy większa niż zwykłych reklam. To dla Polskiej Organizacji Turystycznej bardzo ważny sposób kształtowania wizerunku Polski w kraju i za granicą. Polska – przypomnę – wymieniana jest w światowym rankingu w pierwszej dwudziestce krajów najatrakcyjniejszych turystycznie. Mamy więc czym się chwalić.