Raport z wakacji - Polacy nie cierpią tłumów, doceniają zabytki i dobre jedzenie

Na wypoczynek Polacy najchętniej jeżdżą do Włoch, Hiszpanii, Chorwacji i Grecji. Obawiają się tłumów i oszustw, lubią zwiedzać zabytki i próbować lokalnej kuchni - wynika z ankiety przeprowadzonej przez firmę Revolut wśród jej polskich klientów.

Publikacja: 22.08.2023 11:47

Raport z wakacji - Polacy nie cierpią tłumów, doceniają zabytki i dobre jedzenie

Foto: AFP, Birol Bebek

Aplikacja finansowa Revolut zapytała 12 tysięcy (spośród 30 milionów) swoich klientów w 11 krajach o tegoroczny sezon urlopowy. Na pytania odpowiedziało także 1000 użytkowników aplikacji z Polski.

Firma sprawdziła, dokąd od 1 maja do 31 lipca najchętniej podróżowali jej polscy klienci. Wśród kierunków turystycznych prym wiodły Włochy (wzrost o 53 procent, licząc rok do roku), Hiszpania (plus 57 procent), Chorwacja (plus 24 procent) i Grecja (plus 57 procent).

Foto: Revolut

Z kolei w celach zarobkowych Polacy wyjeżdżali głównie do Niemiec (plus 74 procent względem zeszłego roku), Wielkiej Brytanii (plus 47 procent) i Holandii (plus 69 procent).

Foto: Revolut

Foto: Revolut

W podróżowaniu liczy się przyjemność…

Zapytani o powody wyjazdów, Polacy wskazywali, że najczęściej podróżują dla przyjemności (63 procent), aby odwiedzić rodzinę (18 procent), służbowo (5 procent), aby spotkać się z partnerem (2 procent), a także, aby wziąć udział w weselu lub innej uroczystości rodzinnej (2 procent).

…ale o kierunku wyjazdu decydują koszty

Wybierając cel podróży, Polacy zwracają uwagę przede wszystkim na koszty (80 procent), a także na pogodę (54 procent), odległość (44 procent), jedzenie i tradycje (40 procent), nocleg i hotel (38 procent), aktywności - żeby było wiele do zrobienia i zobaczenia (28 procent), język (20 procent), opiekę medyczną i bezpieczeństwo (16 procent), przestrzeganie praw człowieka (14 procent), standardy ochrony przyrody i zwierząt (11 procent) oraz dostępność dla osób niepełnosprawnych (4 procent).

Co i za ile?

Od maja do lipca klienci Revolut z Polski wydali za granicą ponad półtora miliarda zł (o 68 procent więcej niż w ubiegłym roku i 10 razy więcej niż w 2020, pierwszym roku pandemii).

Średnie wydatki na osobę wyniosły 2100 złotych. Koresponduje to z najczęściej wskazywaną odpowiedzią w ogólnopolskim badaniu Revolut, w którym na pytanie o budżet planowanego wyjazdu na osobę na tydzień 34 procent respondentów odpowiedziało, że zamierza wydać poniżej 250 euro (mniej niż 1172 złotych), 37 procent - między 250 i 500 euro (1172-2345 złotych), 21 procent - między 500 i 1000 euro (2345-4690 złotych), a 8 procent - powyżej 1000 euro (więcej niż 4690 złotych).

Co ciekawe, najwięcej (10 procent) respondentów uważa, że wśród kierunków wakacyjnych najlepszy stosunek ceny do jakości oferują Polska i Egipt, a następnie Chorwacja (9 procent). Najgorzej w tej kategorii wypadły Australia, Malediwy, Meksyk i Stany Zjednoczone (po 2 procent).

Relaks musi być całkowity

Pytanie „Czy będziesz pracować na urlopie?” oburzyło 54 procent respondentów z Polski, którzy uważają, że praca podczas urlopu nie jest w porządku. 15 procent badanych wskazało jednak, że nie wyklucza takiej możliwości w sytuacjach awaryjnych. 9 procent jest niechętna pracy na urlopie, ale przyznaje, że ich rola czasem tego wymaga. 7 procent będzie zerkać każdego dnia do skrzynki mailowej. 2 procent uznało, że lubi workation, czyli łączenie pracy z urlopem i podróżami.

Co drażni Polaków na urlopie?

Dla większości zapytanych Polaków synonimem piekła na urlopie są tłumy ludzi i to irytuje ich najbardziej (57 procent). Drugim czynnikiem powodującym stres jest ryzyko, że padnie się ofiarą oszustwa (28 procent). Co czwarta ankietowany Polak nie lubi porównywania ofert z wielu źródeł przy rezerwacji miejsca pobytu (25 procent). Wiele osób irytują też strajki w transporcie i na lotniskach (16 procent) oraz zawyżone od czasu pandemii ceny wynajmu aut (16 procent). Badanych drażnią też opłaty za wymianę walut (13 procent) i przerwy szkolne, które zmuszają do wzięcia dni wolnych (5 procent).

Polacy doceniają lokalne zabytki i dobre jedzenie

Tym, co skłania do podróżowania i przyciąga jak magnes badanych Polaków, są lokalne zabytki (67 procent), lokalne potrawy i napoje (64 procent), kontakt z przyrodą i oglądanie zwierząt (61 procent). Ważne są także tradycje, takie jak karnawał i święta (38 procent), muzea i sztuka (35 procent), czyli szeroko pojęta kultura. Dopiero w dalszej kolejności wskazywane były zakupy, lokalna moda i rękodzieło (27 procent), spędzanie czasu z lokalnymi mieszkańcami (23 procent), festiwale muzyczne (23 procent), wydarzenia sportowe (14 procent), luksus i wellbeing (14 procent), randki i życie nocne (14 procent). Najmniej badanych z Polski przyznało, że celem ich podróży są procedury dentystyczne i operacje plastyczne (3 procent).

Wyniki (Polska):

1. Co irytuje Cię najbardziej w okresie wakacji? (wielokrotny wybór)

57 procent - tłumy ludzi

28 procent - ryzyko oszustwa

25 procent - konieczność porównywania ofert z wielu źródeł przy rezerwacji miejsca pobytu

16 procent - strajki w transporcie i na lotniskach

16 procent - zawyżone ceny wynajmu samochodów od czasu pandemii

13 procent - opłaty za wymianę walut

5 procent - przerwy szkolne - często muszę brać wtedy mimowolnie dni wolne

1 procent - inne

20 procent - nic nie irytuje mnie w związku z wakacjami (pojedynczy wybór)

2. Który kierunek wakacyjny oferuje najlepszy stosunek ceny do jakości? (jednokrotny wybór)

10 procent - Polska

10 procent - Egipt

9 procent - Chorwacja

6 procent - Grecja

6 procent - Hiszpania

5 procent - Turcja

5 procent - Tajlandia

4 procent - Włochy

4 procent - Tunezja

2 procent - Australia

2 procent - Malediwy

2 procent - Meksyk

2 procent - USA

3. Jaki jest najczęstszy powód twoich podróży? (jednokrotny wybór)

63 procent - najczęściej podróżuję dla przyjemności

18 procent - najczęściej wyjeżdżam, by odwiedzić rodzinę

5 procent - najczęściej podróżuję służbowo

2 procent - najczęściej wyjeżdżam, by spotkać się z partnerem

2 procent - najczęściej powodem jest udział w weselu i/lub innej uroczystości rodzinnej

2 procent - inne

8 procent - nie wiem/nie podróżuję

4. Na co zwracasz największą uwagę przy wyborze miejsca docelowego podróży? (wielokrotny wybór)

80 procent - koszt

54 procent - pogoda

44 procent - odległość

40 procent - jedzenie i tradycje

38 procent - hotel/nocleg

28 procent - aktywności (dużo do zrobienia i zobaczenia)

20 procent - język

16 procent - standard opieki medycznej i bezpieczeństwo

14 procent - przestrzeganie praw człowieka

11 procent - standardy ochrony przyrody i zwierząt

4 procent - dostępność (dla osób niepełnosprawnych)

2 procent - inne

5. Jaki będzie średni czas twoich wakacji/wyjazdów w 2023 roku? (jednokrotny wybór)

12 procent - 3-4 dni/długi weekend

24 procent - 1 tydzień

24 procent - 10 dni

16 procent - 2 tygodnie

8 procent - 2-4 tygodnie

3 procent - ponad 4 tygodnie

14 procent - nie planuję podróży w 2023 r.

6. Jaki jest twój wakacyjny budżet na tydzień urlopu, na osobę? (jednokrotny wybór)

34 procent - poniżej 250 euro (1172 złote)

37 procent - 250-500 euro (1172-2345 złotych)

21 procent - 500-1000 euro (2345-4690 złotych)

7 procent - 1000-2000 euro (4690-9380 złotych)

1 procent - 2000-5000 euro (9380-23450 złotych)

0 procent - powyżej 5000 euro

7. Czy będziesz pracować podczas urlopu? (jednokrotny wybór)

54 procent - nie, praca podczas urlopu nie jest w porządku

15 procent – tak, w razie sytuacji awaryjnej jestem dostępny

9 procent - niechętnie, ale moja rola czasem tego wymaga

7 procent - tak, będę sprawdzał maile każdego dnia

2 procent - lubię workation, czyli łączenie urlopu z pracą

14 procent - nie wiem

8. Co interesuje Cię najbardziej w trakcie wyjazdów? (wielokrotny wybór)

67 procent - lokalne zabytki

64 procent - potrawy i napoje

61 procent - przyroda i oglądanie zwierząt

38 procent - lokalne tradycje (karnawał, święta)

35 procent - sztuka i muzea

27 procent - zakupy, lokalna moda i rękodzieło

23 procent - spędzanie czasu z lokalnymi mieszkańcami

23 procent - festiwale muzyczne

14 procent - wydarzenia sportowe

14 procent - luksus i dobrostan

14 procent - randkowanie i życie nocne

3 procent - procedury dentystyczne i operacje plastyczne

4 procent - inne

3 procent - nie wiem

Revolut Money Report to badanie opinii zlecone przez firmę Revolut i przeprowadzone przez firmę Dynata na grupie 12 tysięcy osób w 11 krajach, w tym 1000 osób w Polsce, w pierwszym kwartale 2023 roku. Podział na kierunki turystyczne (np. Chorwacja) i zarobkowe (np. Holandia) jest umowny, są też z pewnością osoby, które jadą na urlop także do Holandii lub do pracy w Chorwacji.

Aplikacja finansowa Revolut zapytała 12 tysięcy (spośród 30 milionów) swoich klientów w 11 krajach o tegoroczny sezon urlopowy. Na pytania odpowiedziało także 1000 użytkowników aplikacji z Polski.

Firma sprawdziła, dokąd od 1 maja do 31 lipca najchętniej podróżowali jej polscy klienci. Wśród kierunków turystycznych prym wiodły Włochy (wzrost o 53 procent, licząc rok do roku), Hiszpania (plus 57 procent), Chorwacja (plus 24 procent) i Grecja (plus 57 procent).

Pozostało 94% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Popularne Trendy
Kto ma najładniejsze stoiska na targach turystycznych ITTF Warsaw? Rozdano siedem nagród
Popularne Trendy
Bułgaria na ITTF Warsaw: Mamy drugie miejsce w źródłach termalnych i trzecie w zabytkach
Popularne Trendy
Ruszyły drugie Międzynarodowe Targi Turystyczne ITTF Warsaw - 200 wystawców z 29 krajów
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Popularne Trendy
Chorwacja zachwyca przez cały rok