Targi turystyczne w Berlinie - Polska chwali się jedzeniem, miastami i kulturą

W Berlinie we wtorek rozpoczynają się największe targi turystyczne na kontynencie. Krajem gospodarzem imprezy jest Oman, a jego hasłem przewodnim „Piękno ma adres”. Nie zabraknie na niej też stoiska Polski.

Publikacja: 04.03.2024 22:10

Wieczorem polskie stoisko było gotowe na przyjęcie gości. Otwarcie targów - we wtorek.

Wieczorem polskie stoisko było gotowe na przyjęcie gości. Otwarcie targów - we wtorek.

Foto: Poznańska Lokalna Organizacja Turystyczna

Targi ITB Berlin odbędą się w dniach 5–7 marca 2024 r. na terenach wystawowych Berlina, Messe Berlin. Jak informują organizatorzy, na targach będzie ponad 5500 wystawców ze 170 krajów i regionów.

Wynajęli oni na swoje stoiska 150 tysięcy metrów kwadratowych, czyli 90 procent całej dostępnej powierzchni wystawienniczej. 87 procent z tego zajmą zagraniczni wystawcy, co jest rekordowym udziałem.

Gospodarze spodziewają się ponad 50 tysięcy uczestników.

W tym roku wyjątkowo silne są reprezentacje segmentu mobilności, technologii podróży i rejsów oraz obecność państw arabskich z krajem gospodarzem na czele. Na targach obecni są też przedstawiciele turystyki medycznej, LGBTQ+ i eksperci od społecznej odpowiedzialności biznesu, odpowiedzialnej turystyki zrównoważonego przemysłu.

Tematem przewodnim polskiej promocji na targach będzie gastronomia, turystyka miejska i kulturalna

Tematem przewodnim polskiej promocji na targach będzie gastronomia, turystyka miejska i kulturalna

Poznańska Lokalna Organizacja Turystyczna

Zmiany klimatu i sztuczna inteligencja – wśród tematów debat

- ITB Berlin to miejsce spotkań całego łańcucha wartości branży turystycznej, co kolejny raz pokazuje ich globalne znaczenie, jako wiodących międzynarodowych targów branży turystycznej – mówił podczas porannej konferencji prasowej dyrektor generalny Messe Berlin Mario Tobias. - Wyjątkowa jakość naszych kupców i doskonałe rezerwacje spotkań odzwierciedlają optymizm popytu na podróże. ITB Berlin umacnia swoją pozycję światowego forum eksperckiego i centrum innowacji i trendów.

- Mimo rosnącego popytu na podróże, branża stoi również przed wieloma wyzwaniami, takimi jak zmiany klimatyczne, kryzys energetyczny, postęp sztucznej inteligencji i braki kadrowe. Można je przezwyciężyć tylko wspólnie. Dlatego tak ważne jest dla nas zgromadzenie wszystkich aktorów w Berlinie, abyśmy mogli korzystać ze wzajemnych inspiracji, uczyć się od siebie i wspólnie pracować nad rozwiązaniami - dodał.

500 metrów kwadratowych Polski w Berlinie

W tym roku Polskę reprezentuje 40 regionów, miast i firm turystycznych. Na stoisku zorganizowanym przez Polską Organizację Turystyczną wystawiają się Mazowsze z Warszawą, Małopolska z Krakowem, Dolny Śląsk z Wrocławiem, Lubelskie z Lublinem. A do tego Śląsk, Opolskie, Świętokrzyskie, Podkarpackie i Warmińsko-Mazurskie. Są też samodzielnie miasta, jak Łódź, Poznań, Gdańsk, Sopot i Bydgoszcz.

Większość stanowią jednak firmy – biura podróży specjalizujące się w organizowaniu przyjazdów i pobytu w Polsce zagranicznym turystom i hotelarze. W tej grupie z partnerami spotykać się będą przedstawiciele Furnel Travel International, Weiss Travel, Jan-Pol Incoming Tour Operator, Supertour DMC Poland, PolReisen czy Wolff Travel International. Nie zabraknie hotelarzy z Polskiego Holdingu Hotelowego, grupy Interferie, Dobrego Hotelu i Polskiej Grupy Uzdrowisk. Branżę lotniczą reprezentuje LOT.

Polska w tym roku dostała miejsce w hali, w której jeszcze nie miała okazji się wystawiać – to hala 11.2. Zajmie tam 500 metrów kwadratowych, tyle, ile w zeszłym roku, ale mniej niż przed pandemią, kiedy jej włości na ITB obejmowały 750, a nawet 1500 metrów kwadratowych.

Zmniejszenie zaangażowania to efekt mniejszego zainteresowania targami samorządów, a z drugiej strony – zmiany charakteru samych targów. Tegoroczna edycja tej imprezy jest bowiem drugą od czasu gdy organizatorzy ograniczyli wydarzenie do trzech dni, wyłącznie poświęconych kontaktom branżowym. Krótko mówiąc targi zrezygnowały z wpuszczania publiczności. Wystawcy nie nastawiają się już na spotkania z klientami indywidualnymi.

W hali 11.2 sąsiadami Polski będą Czechy, Węgry, Słowacja, Armenia i Gruzja.

Smaczne, bo polskie

Tematami przewodnimi naszej obecności w Berlinie są polskie dokonania w gastronomii, turystyka kulturalna i miejska. Pretekstem częściowo jest poszerzenie obecności Polski w przewodniku gastronomicznym Michelina. Jak mówi prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Rafał Szmytke, Polska gastronomia zasługuje na szerszą prezentację. Wprawdzie dopiero tylko trzy polskie restauracje dorobiły się gwiazdek Michelina – jedna w Warszawie (jedna gwiazdka), jedna w Poznaniu (jedna gwiazdka) i jedna w Krakowie (dwie gwiazdki), ale w sumie aż 49 lokali zostało odnotowanych jako godne uwagi ze względu na jakość jedzenia za przystępną cenę (tytuł „bib gourmand”).

Polska Organizacja Turystyczna wspiera finansowo promocję polskiej kuchni i dokonań polskich restauratorów, uznając je za jeden z magnesów przyciągających turystów i podnoszących atrakcyjność kraju w oczach zagranicznych gości.

- Nasze rozmowy z restauratorami pokazują, że samo odnotowanie takiego lokalu w prestiżowym przewodniku Michelina powoduje wzrost ruchu o 30 procent. Poza tym inne badania wskazują, że turyści, którzy przyjeżdżają, żeby też skorzystać z oferty gastronomicznej, często przedłużają pobyt w danym miejscu — wyjaśnia Szmytke.

W trakcie targów odwiedzający polskie stoisko przedsiębiorcy turystyczni z Niemiec i ze świata będą mieli okazję spróbować różnych potraw przygotowanych przez polskie restauracje – będą organizowane specjalne degustacje.

Tu ciekawostka - Sułtanat Omanu zaprasza w czasie targów na dyskusję panelową „Rola gastronomii we wzmacnianiu pozycji społeczności: lekcje z Omanu”.

O ITB Berlin 2024

Targi ITB Berlin 2024potrwają od wtorku, 5 marca, do czwartku, 7 marca. Jednocześnie z targami odbywa się tak zwana konwencja ITB Berlin. Jej tematem przewodnim jest hasło „Pionier transformacji w podróżach i turystyce. Together”. Czołowe postaci ze świata biznesu, nauki i polityki będą omawiać obecne i przyszłe wyzwania stojące przed branżą turystyczną na czterech scenach, obejmujących łącznie 17 wystąpień tematycznych.

Popularne Trendy
Turystyczni blogerzy stają w szranki. „Odkrywamy niezwykłe polskie miejsca”
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Popularne Trendy
Idealne wakacje Polaka? Plaża, all inclusive i animacje dla dzieci
Popularne Trendy
Polska zaprasza na rowery, kajaki i wędrówki. Nowa promocja w Niderlandach
Popularne Trendy
Hiszpania ma problem z pensjami w turystyce. Kobiety zostają w tyle
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Popularne Trendy
Anna Ptak nową prezeską turystyki dziecięcej w Polskiej Izbie Turystyki