Targi turystyczne w Berlinie - Polska chwali się jedzeniem, miastami i kulturą

W Berlinie we wtorek rozpoczynają się największe targi turystyczne na kontynencie. Krajem gospodarzem imprezy jest Oman, a jego hasłem przewodnim „Piękno ma adres”. Nie zabraknie na niej też stoiska Polski.

Publikacja: 04.03.2024 22:10

Wieczorem polskie stoisko było gotowe na przyjęcie gości. Otwarcie targów - we wtorek.

Wieczorem polskie stoisko było gotowe na przyjęcie gości. Otwarcie targów - we wtorek.

Foto: Poznańska Lokalna Organizacja Turystyczna

Targi ITB Berlin odbędą się w dniach 5–7 marca 2024 r. na terenach wystawowych Berlina, Messe Berlin. Jak informują organizatorzy, na targach będzie ponad 5500 wystawców ze 170 krajów i regionów.

Wynajęli oni na swoje stoiska 150 tysięcy metrów kwadratowych, czyli 90 procent całej dostępnej powierzchni wystawienniczej. 87 procent z tego zajmą zagraniczni wystawcy, co jest rekordowym udziałem.

Gospodarze spodziewają się ponad 50 tysięcy uczestników.

W tym roku wyjątkowo silne są reprezentacje segmentu mobilności, technologii podróży i rejsów oraz obecność państw arabskich z krajem gospodarzem na czele. Na targach obecni są też przedstawiciele turystyki medycznej, LGBTQ+ i eksperci od społecznej odpowiedzialności biznesu, odpowiedzialnej turystyki zrównoważonego przemysłu.

Tematem przewodnim polskiej promocji na targach będzie gastronomia, turystyka miejska i kulturalna

Tematem przewodnim polskiej promocji na targach będzie gastronomia, turystyka miejska i kulturalna

Poznańska Lokalna Organizacja Turystyczna

Zmiany klimatu i sztuczna inteligencja – wśród tematów debat

- ITB Berlin to miejsce spotkań całego łańcucha wartości branży turystycznej, co kolejny raz pokazuje ich globalne znaczenie, jako wiodących międzynarodowych targów branży turystycznej – mówił podczas porannej konferencji prasowej dyrektor generalny Messe Berlin Mario Tobias. - Wyjątkowa jakość naszych kupców i doskonałe rezerwacje spotkań odzwierciedlają optymizm popytu na podróże. ITB Berlin umacnia swoją pozycję światowego forum eksperckiego i centrum innowacji i trendów.

- Mimo rosnącego popytu na podróże, branża stoi również przed wieloma wyzwaniami, takimi jak zmiany klimatyczne, kryzys energetyczny, postęp sztucznej inteligencji i braki kadrowe. Można je przezwyciężyć tylko wspólnie. Dlatego tak ważne jest dla nas zgromadzenie wszystkich aktorów w Berlinie, abyśmy mogli korzystać ze wzajemnych inspiracji, uczyć się od siebie i wspólnie pracować nad rozwiązaniami - dodał.

500 metrów kwadratowych Polski w Berlinie

W tym roku Polskę reprezentuje 40 regionów, miast i firm turystycznych. Na stoisku zorganizowanym przez Polską Organizację Turystyczną wystawiają się Mazowsze z Warszawą, Małopolska z Krakowem, Dolny Śląsk z Wrocławiem, Lubelskie z Lublinem. A do tego Śląsk, Opolskie, Świętokrzyskie, Podkarpackie i Warmińsko-Mazurskie. Są też samodzielnie miasta, jak Łódź, Poznań, Gdańsk, Sopot i Bydgoszcz.

Większość stanowią jednak firmy – biura podróży specjalizujące się w organizowaniu przyjazdów i pobytu w Polsce zagranicznym turystom i hotelarze. W tej grupie z partnerami spotykać się będą przedstawiciele Furnel Travel International, Weiss Travel, Jan-Pol Incoming Tour Operator, Supertour DMC Poland, PolReisen czy Wolff Travel International. Nie zabraknie hotelarzy z Polskiego Holdingu Hotelowego, grupy Interferie, Dobrego Hotelu i Polskiej Grupy Uzdrowisk. Branżę lotniczą reprezentuje LOT.

Polska w tym roku dostała miejsce w hali, w której jeszcze nie miała okazji się wystawiać – to hala 11.2. Zajmie tam 500 metrów kwadratowych, tyle, ile w zeszłym roku, ale mniej niż przed pandemią, kiedy jej włości na ITB obejmowały 750, a nawet 1500 metrów kwadratowych.

Zmniejszenie zaangażowania to efekt mniejszego zainteresowania targami samorządów, a z drugiej strony – zmiany charakteru samych targów. Tegoroczna edycja tej imprezy jest bowiem drugą od czasu gdy organizatorzy ograniczyli wydarzenie do trzech dni, wyłącznie poświęconych kontaktom branżowym. Krótko mówiąc targi zrezygnowały z wpuszczania publiczności. Wystawcy nie nastawiają się już na spotkania z klientami indywidualnymi.

W hali 11.2 sąsiadami Polski będą Czechy, Węgry, Słowacja, Armenia i Gruzja.

Smaczne, bo polskie

Tematami przewodnimi naszej obecności w Berlinie są polskie dokonania w gastronomii, turystyka kulturalna i miejska. Pretekstem częściowo jest poszerzenie obecności Polski w przewodniku gastronomicznym Michelina. Jak mówi prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Rafał Szmytke, Polska gastronomia zasługuje na szerszą prezentację. Wprawdzie dopiero tylko trzy polskie restauracje dorobiły się gwiazdek Michelina – jedna w Warszawie (jedna gwiazdka), jedna w Poznaniu (jedna gwiazdka) i jedna w Krakowie (dwie gwiazdki), ale w sumie aż 49 lokali zostało odnotowanych jako godne uwagi ze względu na jakość jedzenia za przystępną cenę (tytuł „bib gourmand”).

Polska Organizacja Turystyczna wspiera finansowo promocję polskiej kuchni i dokonań polskich restauratorów, uznając je za jeden z magnesów przyciągających turystów i podnoszących atrakcyjność kraju w oczach zagranicznych gości.

- Nasze rozmowy z restauratorami pokazują, że samo odnotowanie takiego lokalu w prestiżowym przewodniku Michelina powoduje wzrost ruchu o 30 procent. Poza tym inne badania wskazują, że turyści, którzy przyjeżdżają, żeby też skorzystać z oferty gastronomicznej, często przedłużają pobyt w danym miejscu — wyjaśnia Szmytke.

W trakcie targów odwiedzający polskie stoisko przedsiębiorcy turystyczni z Niemiec i ze świata będą mieli okazję spróbować różnych potraw przygotowanych przez polskie restauracje – będą organizowane specjalne degustacje.

Tu ciekawostka - Sułtanat Omanu zaprasza w czasie targów na dyskusję panelową „Rola gastronomii we wzmacnianiu pozycji społeczności: lekcje z Omanu”.

O ITB Berlin 2024

Targi ITB Berlin 2024potrwają od wtorku, 5 marca, do czwartku, 7 marca. Jednocześnie z targami odbywa się tak zwana konwencja ITB Berlin. Jej tematem przewodnim jest hasło „Pionier transformacji w podróżach i turystyce. Together”. Czołowe postaci ze świata biznesu, nauki i polityki będą omawiać obecne i przyszłe wyzwania stojące przed branżą turystyczną na czterech scenach, obejmujących łącznie 17 wystąpień tematycznych.

Targi ITB Berlin odbędą się w dniach 5–7 marca 2024 r. na terenach wystawowych Berlina, Messe Berlin. Jak informują organizatorzy, na targach będzie ponad 5500 wystawców ze 170 krajów i regionów.

Wynajęli oni na swoje stoiska 150 tysięcy metrów kwadratowych, czyli 90 procent całej dostępnej powierzchni wystawienniczej. 87 procent z tego zajmą zagraniczni wystawcy, co jest rekordowym udziałem.

Pozostało 93% artykułu
Popularne Trendy
Chorwacja: Przestawiamy turystykę na zrównoważone tory. Celem - wysoka jakość
Popularne Trendy
Turyści w kwestiach klimatycznych są jak schizofrenicy
Popularne Trendy
Amerykanie planują wakacje. Na szczycie listy marzeń europejska stolica
Popularne Trendy
Badanie. 60 procent Polaków nie planuje wyjazdu na majówkę
Popularne Trendy
Nowy rok - nowy rekord Polaków w Chorwacji. „Między nami są dobre wibracje”