Coraz więcej turystów na Mazowszu. Warszawskie Łazienki bezkonkurencyjne

W zeszłym roku Mazowsze odwiedziło 6,26 miliona turystów. To o 6,3 procent więcej niż rok wcześniej. Najchętniej zwiedzali Łazienki, Pałac w Wilanowie i Zamek Królewski w Warszawie – pokazuje badanie Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.

Publikacja: 21.03.2024 10:49

MROT podsumował swoją działalność  i ruch turystyczny w zeszłym roku podczas konferencji prasowej. Z

MROT podsumował swoją działalność i ruch turystyczny w zeszłym roku podczas konferencji prasowej. Zdaniem prezes Izabeli Stelmańskiej (w środku) szczególnie godne uwagi jest ponadprzeciętne zwiększenie liczby turystów zagranicznych

Foto: Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna

– Rekordowa frekwencja turystyczna w 2023 roku sprawiła, że był to wyjątkowo korzystny okres dla naszego województwa – komentuje prezes Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej Izabela Stelmańska. – Badania MROT wykazały wyraźne wzrosty zarówno liczby odwiedzających, jak i zainteresowanych naszym regionem online. Jesteśmy dumni z tych wyników, ponieważ przekładają się one nie tylko na rozwój turystyki, ale przede wszystkim na lepsze wyniki lokalnej gospodarki, większą liczbę miejsc pracy i podniesienie jakości życia mieszkańców. Turystyka to ważny sektor gospodarczy, stanowiący aż 6 procent naszego PKB i silny motor napędowy rozwoju społeczno-ekonomicznego, który sprawia, że Mazowsze staje się coraz bardziej atrakcyjnym miejscem do życia, pracy i wypoczynku.

Jak dodaje Stelmańska, godne uwagi jest zwiększenie liczby turystów zagranicznych - na nocleg w województwie mazowieckim zdecydowało się o 11,71 procent więcej odwiedzających spoza granic Polski, co dało łącznie 1,63 miliona takich gości.

Rekordy mazowieckich lotnisk

Znaczący wzrost zanotowały również mazowieckie lotniska, obsługując w 2023 roku łącznie 22 miliony pasażerów. Najwięcej pasażerów skorzystało z Lotniska Chopina – 18,5 miliona (o 28 procent więcej rok do roku), z lotniska w Modlinie 3,4 miliona (+8,8 procent), a z nowego lotniska w Radomiu 103 tysiące.

Łazienki i Wilanów najpopularniejsze na Mazowszu

Najchętniej odwiedzane miejsca przez turystów na Mazowszu to Łazienki Królewskie w Warszawie, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie i Zamek Królewski w Warszawie.

Foto: Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna

Jeśli wyłączyć z tej listy atrakcje z Warszawy, w regionie wygrywał park wodny Suntago, Kampinoski Park Narodowy i Farma Iluzji - Edukacyjny Park Rozrywki. - Ten ranking pokazuje potencjał regionu, jego zróżnicowanie i zachęca podróżujących do odkrywania województwa mazowieckiego – zapewnia Stelmańska.

Foto: Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna

MROT odnotował też zwiększony ruch na stronach internetowych poświęconych mazowieckim atrakcjom. Największe zainteresowanie internautów wywołały posty w mediach społecznościowych i artykuły w mazowieckich serwisach turystycznych.

- Pokazują, że internauci coraz częściej szukają atrakcji poza Warszawą. Aktywny wypoczynek, w tym wycieczki piesze, rowerowe, kajaki i zimowe wyprawy cieszą się dużą popularnością. Ponadto, zainteresowanie internautów skupia się na odkrywaniu zabytków, parków krajobrazowych i miejscowości o unikatowym charakterze – wyjaśnia Stelmańska.

Przyciągają zwłaszcza Płock, Żyrardów, Węgrów, Liwiec i Kampinoski Park Narodowy.

Foto: Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna

Sukces „Industrialnego Mazowsza”

Wśród własnych inicjatyw i sukcesów zeszłego roku Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna wymienia wydanie przewodnika „Industrialne Mazowsze”. Został on uhonorowany m.in. pierwszym miejscem w VI Turystycznych Mistrzostwach Vlogerów, w 31. Ogólnopolskim Przeglądzie Książki Krajoznawczej i Turystycznej i w konkursie Róża Regionów w kategorii "folder".

–  Przewodnik „Industrialne Mazowsze” to nie tylko źródło wiedzy o bogactwach województwa mazowieckiego, ale także zaproszenie do odkrywania Mazowsza w sposób nowatorski i nieszablonowy. To przewodnik, który ukazuje Mazowsze z zupełnie innej perspektywy, prowadząc czytelnika śladami największych osiągnięć przemysłowych regionu. Jesteśmy niezmiernie dumni z tego, że nasza praca została doceniona przez społeczność oraz instytucje turystyczne, zdobywając wiele prestiżowych nagród. To dla nas motywacja do dalszego tworzenia inspirujących projektów promujących nasz piękny region – podsumowuje dyrektor Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej Dorota Zbińkowska.

Prowadzone przez Mazowiecką Regionalną Organizację Turystyczną media społecznościowe i portale informacyjne stanowią najpopularniejsze źródła informacji o Mazowszu. Portal „Moda na Mazowsze” notuje 300 tys. odwiedzin, a w mediach społecznościowych 6,5 miliona zasięgu na Facebooku przy 149 tys. obserwujących i zasięg 603 tys. na Instagramie przy 37,8 tys. obserwujących. Ekwiwalent marketingowy portalu w 2023 roku wyniósł 1,2 miliona złotych, a łączny ekwiwalent marketingowy Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej w 2023 r. MROT szacuje na 14,8 miliona złotych.

– Rekordowa frekwencja turystyczna w 2023 roku sprawiła, że był to wyjątkowo korzystny okres dla naszego województwa – komentuje prezes Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej Izabela Stelmańska. – Badania MROT wykazały wyraźne wzrosty zarówno liczby odwiedzających, jak i zainteresowanych naszym regionem online. Jesteśmy dumni z tych wyników, ponieważ przekładają się one nie tylko na rozwój turystyki, ale przede wszystkim na lepsze wyniki lokalnej gospodarki, większą liczbę miejsc pracy i podniesienie jakości życia mieszkańców. Turystyka to ważny sektor gospodarczy, stanowiący aż 6 procent naszego PKB i silny motor napędowy rozwoju społeczno-ekonomicznego, który sprawia, że Mazowsze staje się coraz bardziej atrakcyjnym miejscem do życia, pracy i wypoczynku.

Pozostało 82% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Popularne Trendy
Ruszyły drugie Międzynarodowe Targi Turystyczne ITTF Warsaw - 200 wystawców z 29 krajów
Popularne Trendy
Chorwacja zachwyca przez cały rok
Popularne Trendy
Złoty certyfikat POT. W tym roku najlepszy okazał się Bałtowski Kompleks Turystyczny
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Popularne Trendy
Hiszpania bije turystyczny rekord. Co czterdziesty gość przyjechał z Polski