Idealne wakacje Polaka? Plaża, all inclusive i animacje dla dzieci

Najwięcej Polaków wypoczywać będzie w lipcu i sierpniu w kraju, a jeśli za granicą, to na śródziemnomorskiej plaży - wynika z badania „Revolut Travel Report”. Polacy najbardziej spośród europejskich nacji cenią sobie animacje dla dzieci w hotelu.

Publikacja: 09.04.2024 16:26

Idealne wakacje Polaka? Plaża, all inclusive i animacje dla dzieci

Foto: AFP, Pascal Pochard-Casabianca

Revolut, aplikacja finansowa, z której korzysta ponad 40 milionów klientów na świecie i europejski bank, w którym konto mają ponad 3 miliony Polaków, zapytał 15 tysięcy osób w 15 krajach, w tym tysiąc w Polsce, o ich plany wakacyjne.

Urlop przed, w trakcie czy po sezonie?

Na pytanie o miesiąc, w którym mają odbyć się główne, najdłuższe wakacje w tym roku, w sumie ponad połowa respondentów z Polski wskazała lipiec lub sierpień (po 28 procent).

14 procent Polaków główny urlop planuje we wrześniu i nie są to tylko studenci (wśród osób w grupie 18-24 lat tylko 12 procent wybiera ten termin). Czekać na główny urlop do lata nie zamierza 15 procent Polaków - 2 procent planuje go już w kwietniu, 3 procent w maju, a 10 procent w czerwcu. Zaledwie 3 procent respondentów planuje główny urlop późną jesienią (2 procent w październiku i 1 procent w listopadzie). 6 procent ankietowanych nie planuje w tym roku żadnego urlopu.

Na wakacje w ścisłym sezonie (lipiec i sierpień) wybierz się też 60 procent Chorwatów, taki sam odsetek Rumunów, 57 procent Bułgarów i 56 procent Greków.

Czytaj więcej

Rośnie sprzedaż wakacji w biurach podróży. Zanosi się na nowy rekord

W lipcu wypoczywać będzie 29 procent Czechów i Słowaków oraz 28 procent Węgrów, a w sierpniu 37 procent Chorwatów i Rumunów oraz 36 procent Greków i Portugalczyków.

Wśród Europejczyków, którzy planują wczesny urlop od kwietnia do czerwca, jest wielu Niemców (24 procent), Włochów (23 procent), Austriaków i Szwajcarów (po 22 procent).

W grupie odkładających urlop na jesień dominują Szwajcarzy (26 procent), Niemcy (23 procent), Austriacy (22 procent) i Hiszpanie (22 procent).

Foto: Revolut

Najpopularniejsze miejsca na wakacje w 2024 roku

44 procent Polaków spędzi wakacje w kraju, za granicę wyjedzie 37 procent, w ogóle nie planuje urlopu zaledwie 6 procent, a 7 procent nie podjęła jeszcze decyzji.

Najwięcej Polaków wybierze się do Chorwacji (5,5 procent wskazań), Włoch (5,4 procent), Grecji (5,3 procent), Hiszpanii (5,2 procent) i Turcji (3,1 procent). Poza Europą liderem jest Egipt (1,1 procent).

47 procent ogółu ankietowanych w Europie chce spędzić urlop we własnym kraju (choć zaledwie 21 procent Szwajcarów i 25 procent Austriaków), a 40 procent za granicą (głównie w innym kraju europejskim - 34 procent).

Czytaj więcej

Wakacje 2024 jeszcze droższe. Mapa popularnych kierunków czerwona od podwyżek

Kierunki pozaeuropejskie najbardziej kuszą Szwajcarów (14 procent) i Hiszpanów (11 procent). Wakacje w kraju planują natomiast głównie Chorwaci (72 procent) i Grecy (70 procent).

Europejczycy na zagraniczny urlop wybiorą się tym roku do Włoch (5,3 procent), Grecji (4,4 procent), Hiszpanii (4,3 procent), Chorwacji (2,9 procent) i Francji (2,3 procent). Wśród kierunków pozaeuropejskich wyróżniają się Stany Zjednoczone (0,9 procent), Egipt (0,8 procent) i Tajlandia (0,5 procent).

Foto: Revolut

Wakacje marzeń, czyli jakie?

W odpowiedziach Polaków na pytanie o sposób spędzania wakacji dominują trzy wskazania: na plaży (46 procent), z rodziną (39 procent) i w otoczeniu przyrody (29 procent). 8 procent Polaków liczy, że wakacje w tym roku będą imprezowe, a 1 procent planuje bawić się na festiwalach muzycznych, takich jak Open’er w Gdyni, Tomorrowland w Belgii czy Sziget na Węgrzech. 6 procent respondentów szuka wyciszenia, a 4 procent planuje samotną wyprawę. Mniej częstymi wyborami są staycation, czyli wakacje w domu (2 procent) i workation, czyli podróż połączona z pracą (1 procent).

Dokąd na majówkę i Boże Ciało?

7 procent zapytanych Polaków planuje w tym roku city break, czyli weekend w innym mieście. Niektórzy chcą połączyć urlop z wydarzeniem rodzinnym, jak ślub i wesele (1 procent), lub wydarzeniem sportowym, jak piłkarskie mistrzostwa Europy w Niemczech i igrzyska olimpijskie w Paryżu (0,4 procent).

W Europie chętni do udziału w wydarzeniach muzycznych są zwłaszcza Węgrzy (2,8 procent), Portugalczycy (2,3 procent) i Czesi (2 procent), a w sportowych Szwajcarzy (2,2 procent), Niemcy (1,3 procent) i Portugalczycy (1 procent).

Turyści europejscy, podobnie jak Polscy, preferują wakacje na plaży (45 procent), rodzinne (33 procent) i na łonie przyrody (15 procent). Europejczycy ogółem, częściej niż Polacy, planują za to city breaks (12 procent), w szczególności Hiszpanie (17 procent), Czesi (16 procent) i Austriacy (15 procent).

Czytaj więcej

Polska zaprasza na rowery, kajaki i wędrówki. Nowa promocja w Niderlandach

Kemping czy all inclusive?

Revolut zapytał też Europejczyków o ulubione aktywności i atrakcje w czasie podróży. Polscy respondenci najczęściej chcą zwiedzić zabytki (58 procent) oraz próbować lokalnej kuchni i poznawać miejscowe tradycje (39 procent).

Jeśli chodzi o miejsce noclegu, w czołówce jest hotel z wyżywieniem w formule all inclusive (30 procent). Dla polskiego turysty ważne są też animacje dla dzieci, żeby rodzice mogli odpocząć (18 procent) i kultura - koncerty, teatr i muzea (18 procent). Wśród pożądanych atrakcji są też życie nocne, imprezy w klubach i barach (12 procent) i bliższe poznanie mieszkańców (10 procent). Część Polaków stawia na zdrowie, urodę i zabiegi w spa (8 procent), uprawianie sportów (8 procent), caravaning lub kemping, na przykład w lesie czy nad jeziorem (11 procent).

Foto: Revolut

Caravaning i kemping biją natomiast rekordy popularności na Litwie - taki urlop planuje co czwarty zapytany Litwin. Sportowe wakacje wybierają zwłaszcza Austriacy (17 procent), Szwajcarzy (13 procent) i Niemcy (11 procent). Wakacje imprezowe i życie nocne to domena Greków (20 procent) i Hiszpanów (15 procent). Wygodę hotelowego all inclusive cenią sobie szczególnie Bułgarzy (47 procent), Włosi i Rumuni (po 42 procent). Animacje dla dzieci są ważne dla Słowaków, Czechów i Rumunów (po 16 procent). Dobra kuchnia to priorytet dla Włochów (54 procent) i Szwajcarów (50 procent). O zdrowie i urodę dbają na wakacjach Austriacy (26 procent), Niemcy (23 procent) i Węgrzy (22 procent).

Foto: Revolut

Wyniki (Polska):

1. W którym miesiącu planujesz swoje główne/najdłuższe wakacje w 2024 roku?

1 procent - marzec

2 procent - kwiecień

3 procent - maj

10 procent - czerwiec

28 procent - lipiec

28 procent - sierpień

14 procent - wrzesień

2 procent - październik

1 procent - listopad

0 procent - grudzień

6 procent - nie planuję żadnego urlopu w 2024 roku

5 procent - nie wiem

2. W którym kraju planujesz swoje główne/najdłuższe wakacje w 2024 roku?

44 procent - w moim ojczystym kraju (Polska)

37 procent - za granicą w kraju europejskim, w tym:

Chorwacja - 5,5 procent

Włochy - 5,4 procent

Grecja - 5,3 procent

Hiszpania - 5,2 procent

Turcja - 3,1 procent

Portugalia - 2 procent

Bułgaria - 1,1 procent

Niemcy - 1,2 procent

Wlk. Brytania - 1,1 procent

Francja - 1 procent

6 procent - za granicą poza Europą, w tym:

Egipt - 1,1 procent

Tunezja - 0,7 procent

USA - 0,6 procent

6 procent - nie planuję żadnego urlopu w 2024 roku

7 procent - nie wiem

3. Na jakie wakacje wybierasz się w tym roku?

46 procent - wakacje na plaży

39 procent - wakacje rodzinne

29 procent - wakacje w otoczeniu przyrody

8 procent - wakacje imprezowe

7 procent - city break (na przykład weekend w innym mieście)

6 procent - wellness, wyciszenie się

4 procent - samotna wyprawa

2 procent - staycation (wakacje w domu)

1 procent - workation (łączenie pracy z podróżą)

1 procent - sporty zimowe (na przykład narty, snowboard)

1 procent - udział w uroczystości (na przykład wesele, podróż poślubna)

1 procent - udział w festiwalu muzycznym (na przykład Open’er, Sziget, Tomorrowland)

0,4 procent - udział w wydarzeniu sportowym (na przykład UEFA EURO, igrzyska olimpijskie)

2 procent - inne

6 procent - nie planuję żadnego urlopu w 2024 roku (jednokrotny wybór)

3 procent - nie wiem (jednokrotny wybór)

4. Jakie aktywności/atrakcje cenisz w trakcie podróży?

58 procent - zwiedzanie lokalnych zabytków i architektury

39 procent - poznawanie lokalnej kuchni i tradycji (na przykład festiwale, święta)

30 procent - hotel all inclusive (na przykład open bar i jedzenie)

18 procent - aktywności dla dzieci (na przykład żeby rodzice mogli odpocząć)

18 procent - wydarzenia kulturalne (na przykład koncerty, teatr, muzea)

12 procent - imprezy w lokalnych klubach i barach (życie nocne)

11 procent - kemping lub caravaning (na przykład w lesie, nad jeziorem)

10 procent - poznawanie mieszkańców (na przykład nauka słów w lokalnym języku)

8 procent - uprawianie sportu (na przykład sporty zimowe, sporty wodne)

8 procent - wellness, zdrowie i uroda (na przykład pobyt w spa)

1 procent - workation (łączenie pracy z podróżą)

2 procent - inne

5 procent - nie podróżuję, wolę pobyt w domu (jednokrotny wybór)

Badanie „Revolut Travel Report” zlecone firmie badawczej Dynata objęło 15 tysięcy losowo wybranych osób z 15 krajów w Europie: Austrii, Niemiec, Szwajcarii, Włoch, Grecji, Chorwacji, Hiszpanii, Portugalii, Polski, Litwy, Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii i Bułgarii (po tysiąc osób z każdego kraju).

Revolut, aplikacja finansowa, z której korzysta ponad 40 milionów klientów na świecie i europejski bank, w którym konto mają ponad 3 miliony Polaków, zapytał 15 tysięcy osób w 15 krajach, w tym tysiąc w Polsce, o ich plany wakacyjne.

Urlop przed, w trakcie czy po sezonie?

Pozostało 97% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Popularne Trendy
Ruszyły drugie Międzynarodowe Targi Turystyczne ITTF Warsaw - 200 wystawców z 29 krajów
Popularne Trendy
Chorwacja zachwyca przez cały rok
Popularne Trendy
Złoty certyfikat POT. W tym roku najlepszy okazał się Bałtowski Kompleks Turystyczny
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Popularne Trendy
Hiszpania bije turystyczny rekord. Co czterdziesty gość przyjechał z Polski