Turyści w Grecji biją rekordy, ale szukają w niej nowych miejsc wypoczynku

Attyka i Wyspy Egejskie Południowe to najczęściej odwiedzane regiony Grecji, ale najszybciej liczba turystów rośnie na mniej popularnych wyspach i w regionach: Lesbos, Chios, Macedonii Wschodniej, Tracji i Samos.

Publikacja: 12.09.2024 10:09

Turyści w Grecji biją rekordy, ale szukają w niej nowych miejsc wypoczynku

Foto: EPA, Kostas Tsironis

W Grecji, która jest jednym z najpopularniejszych kierunków podróży na świecie (dziewiątym w rankingu), turyści coraz częściej szukają miejsc z dala od utartych szlaków - wynika z raportu „Emerging Destinations in Greece 2024” opracowanego przez specjalizującą się w badaniach turystycznych firmę Mabrian we współpracy z agencją marketingową Mindhaus.

Turystyka jest kluczowym sektorem greckiej gospodarki - odpowiada za 19 procent PKB i daje 800 tysięcy miejsc pracy.

W 2023 roku do Grecji przyjechało ponad 36 milionów turystów, co oznacza wzrost ich liczby o 20,8 procent i wzrost przychodów z turystyki o 16,6 procent w porównaniu z poprzednim rokiem.

Najczęściej odwiedzanym regionem była Attyka ze stolicą państwa Atenami (18,9 procent ogółu wykupionych noclegów), najwięcej zaś przychodów z turystyki przyniosły Wyspy Egejskie Południowe.

Foto: Mabrian Travel Intelligence

- Grecja pozostaje światową potęgą turystyczną, jednak podróżni coraz częściej szukają miejsc z mniejszymi tłumami, chłodniejszą pogodą i korzystnym stosunkiem ceny do jakości - zauważa dyrektor generalny Mindhaus Theofilos Kyratsoulis.

- Widać wyraźnie, że wiele greckich miejsc znajduje się obecnie w punkcie zwrotnym - te bardzo popularne stoją w obliczu wyzwań związanych z międzynarodową konkurencją, niewłaściwym zarządzaniem popytem czy obawami o utratę tożsamości - wskazuje Kyratsoulis.

Czytaj więcej

Coraz więcej Polaków w Atenach. Chcą zwiedzać i odpoczywać. Mówią, że wrócą

Polska z największym wzrostem liczby miejsc w samolotach

Dane zebrane przez autorów raportu mówią, że kluczowe rynki źródłowe Grecji - raport zalicza do nich Wielką Brytanię, Niemcy, Francję, Włochy i Holandię - od maja do września 2024 roku oferowały łącznie 12,3 miliona miejsc w samolotach łączących je z greckimi lotniskami, co stanowi prawie 44 procent całkowitej sezonowej bezpośredniej łączności lotniczej Grecji.

W tej grupie największy wzrost liczby miejsc, licząc rok do roku, zanotowały Niemcy i Włochy - odpowiednio o 12,8 procent i 12,5 procent.

Co godne uwagi, podkreślają autorzy raportu, wśród wszystkich analizowanych rynków przyjazdowych największy wzrost na tym polu osiągnęły Polska i Szwajcaria - odpowiednio o 19,8 procent i 14,4 procent.

Foto: Mabrian Travel Intelligence

W 2023 roku na popularności najbardziej zyskały mniej oczywiste kierunki - na Lesbos przybyło 78,5 procent więcej turystów niż w 2022 roku, na Chios 65,2 procent więcej, do Macedonii Wschodniej i Tracji 62,9 procent więcej, a na Samos 51,7 procent więcej, podczas gdy Kos i Zakintos zanotowały wzrost liczby turystów odpowiednio o 20,9 procent i 18,5 procent.

Foto: Mabrian Travel Intelligence

- Popyt na podróże do miejsc uważanych za mniej uczęszczane może bardziej równomiernie rozłożyć ruch turystyczny i sprawić, że turystyka stanie się bardziej zrównoważona - mówi dyrektor marketingu i komunikacji Mabrian Carlos Cendra.

Jak dodaje Theofilos Kyratsoulis, wspaniale jest widzieć, jak powstają nowe turystyczne szlagiery, jednak „uwaga powinna wykraczać poza liczbę turystów”, bo to nie ona, ale „wartość i wydatki mają znaczenie”.

Czytaj więcej

Burmistrz Santorynu: Z radością powitałbym opłatę za wstęp dla turystów

Turystyka aktywna najważniejszym motywem przyjazdu do Grecji

Autorzy raportu przyjrzeli się również motywacjom turystów podróżujących do Grecji.

Coraz więcej z nich poszukuje „aktywnych doświadczeń” - w 2023 roku jako główny powód wizyty w Grecji wskazało je 21,1 procent gości, czyli o 12,1 punktu procentowego więcej w porównaniu z 2019 rokiem. Liczby te czynią turystykę aktywną głównym motorem napędowym podróży do Grecji.

Za nią plasują się kultura i sztuka (19,8 procent, spadek o 2,7 pp.), plażowanie (19,4 procent, spadek o 5,2 pp.), przyroda (14 procent, spadek o 2,7 pp.), jedzenie (12,5 procent, spadek o 0,2 pp.).

Foto: Mabrian Travel Intelligence

Trend ten jest zgodny z globalnymi zmianami w upodobaniach podróżniczych, które wyraźnie pokazują, że coraz więcej osób priorytetowo traktuje „dobre samopoczucie i zajęcia na świeżym powietrzu podczas wakacji”, a to z kolei stwarza doskonałą okazję do promowania mniej popularnych miejsc, dłuższych pobytów i podróży poza sezonem.

Poza Atenami najpopularniejszymi atrakcjami turystycznymi były Meteory, Olimp, starożytne miasto Thera na Santorynie, pałac w Knossos na Krecie, stanowisko archeologiczne Mesini na Peloponezie, laguna Balos na Krecie, Stare Miasto w Korfu, plaża Mirtos na Kefalinii, Czerwona Plaża na Santorynie i stanowisko archeologiczne Akrotiri tamże.

Czytaj więcej

Pokochaj ją wszystkimi zmysłami! Kogo? Stolicę Krety

Raport podkreśla, że tego lata średnie stawki za zakwaterowanie w Grecji były ogólnie bardzo atrakcyjne w porównaniu z innymi śródziemnomorskimi krajami.

Na przykład greckie ceny noclegów w hotelach trzygwiazdkowych są porównywalne z hiszpańskimi, w czterogwiazdkowych nieco wyższe niż u konkurentów, co odzwierciedla duży popyt w szczycie sezonu, natomiast w pięciogwiazdkowych konkurencyjne w stosunku do cen w Hiszpanii i Włoszech.

Foto: Mabrian Travel Intelligence

W Grecji, która jest jednym z najpopularniejszych kierunków podróży na świecie (dziewiątym w rankingu), turyści coraz częściej szukają miejsc z dala od utartych szlaków - wynika z raportu „Emerging Destinations in Greece 2024” opracowanego przez specjalizującą się w badaniach turystycznych firmę Mabrian we współpracy z agencją marketingową Mindhaus.

Turystyka jest kluczowym sektorem greckiej gospodarki - odpowiada za 19 procent PKB i daje 800 tysięcy miejsc pracy.

Pozostało 92% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Popularne Trendy
Ruszyły drugie Międzynarodowe Targi Turystyczne ITTF Warsaw - 200 wystawców z 29 krajów
Popularne Trendy
Chorwacja zachwyca przez cały rok
Popularne Trendy
Złoty certyfikat POT. W tym roku najlepszy okazał się Bałtowski Kompleks Turystyczny
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Popularne Trendy
Hiszpania bije turystyczny rekord. Co czterdziesty gość przyjechał z Polski