Brytyjska branża turystyczna: Kraj korzysta na turytyce, nie podnoście nam podatków

51,6 miliarda funtów wyniosły wpływy brytyjskiej gospodarki z turystyki w 2023 roku. To pokazuje znaczenie tej gałęzi gospodarki dla kraju, ale utrzymanie tej koniunktury jest zagrożone - ostrzega organizacja branżowa ABTA w apelu do rządzących.

Publikacja: 11.12.2024 12:50

Brytyjska branża turystyczna: Kraj korzysta na turytyce, nie podnoście nam podatków

Foto: MARIO TAMA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

Organizacja skupiająca biura podróży i agentów turystycznych, ABTA, zaprezentowała dane dotyczące wpływu turystyki wyjazdowej na gospodarkę kraju. Co prawda dotyczą one zeszłego roku, ale wskazują na kierunek i znaczenie tego segmentu przemysłu dla rozwoju ekonomicznego Wielkiej Brytanii. Okazuje się, że z tytułu wyjazdów za granicę w 2023 roku wpływy wyniosły 51,6 miliarda funtów, czyli o 5 procent więcej niż przed pandemią. W sektorze pracowało 818 tysięcy ludzi.

Brytyjska branża turystyczna broni się przed nowymi podatkami

Zdaniem ABTA, z odpowiednim wsparciem politycznym turystyka może pomóc rządowi w realizowaniu programu wzrostu gospodarczego.

Stowarzyszenie ostrzega zarazem, że rozwój branży jest zagrożony, bo po ogłoszeniu budżetu zaufanie konsumentów i przedsiębiorców spadnie.

Czytaj więcej

Brytyjczycy wracają do biur podróży. Touroperatorzy policzyli, o ile wzrośnie sprzedaż

Oprócz dodatkowych kosztów zatrudnienia, z którymi będą musiały zmierzyć się przedsiębiorstwa turystyczne z powodu podwyżki składek na ubezpieczenie społeczne, pojawią się obciążenia w postaci podatku od pasażerów linii lotniczych, który od kwietnia 2026 roku, w wypadku lotów krótkodystansowych, wzrośnie o 14 procent i o 12 funtów w lotach długodystansowych w klasie ekonomicznej.

ABTA deklaruje, że chce współpracować z rządem, aby zapewnić wykorzystanie potencjału branży, ze szczególnym uwzględnieniem poparcia dla dekarbonizacji lotnictwa i rejsów wycieczkowych, by uniknąć sytuacji, w której klienci będą zmuszeni płacić więcej za podróżowanie. Chce też mieć udział w prach nad ustawą o przedsiębiorcach prowadzących działalność przy głównych ulicach miast i poprawie porozumień handlowych z Unią Europejską, obejmujących m.in. umowę o mobilności młodzieży, która przywróci obywatelom Wielkiej Brytanii możliwość tymczasowej pracy w turystyce za granicą.

– Wzrost gospodarczy jest dla nowego rządu priorytetem, a dane wyraźnie pokazują, że podróże mogą odegrać kluczową rolę w jego stymulowaniu – mówi dyrektor ABTA Mark Tanzer. – Wszyscy w kraju czerpią korzyści z przychodów z podróży zagranicznych i powstających w związku z nimi miejsc pracy. Chcielibyśmy ten stan utrzymać – dodaje.

Turystom każe się płacić coraz więcej

Tanzer przypomina, że ostatnie lata nie były łatwe dla branży, a mimo to branża turystyczna okazała się niezwykle odporna na zjawiska zewnętrzne. Chociaż należałoby się z tego cieszyć, szczególnie jeśli wspomni się pandemię i jej skutki w postaci wyższych kosztów utrzymania, nie należy zakładać, że dobra passa będzie trwała wiecznie.

Czytaj więcej

Brytyjczycy pomysłów na wakacje szukają u agentów turystycznych

– Istnieją istotne przeszkody utrudniające prowadzenie działalności w turystyce. Chodzi między innymi o zasady wjazdu do Unii Europejskiej, gdzie są najpopularniejsze kierunki turystyczne Brytyjczyków, ale też o wyższe koszty prowadzenia działalności gospodarczej w kraju – wymienia Tanzer i dodaje, że on sam patrzy w przyszłość z optymizmem.

– Przy zachowaniu odpowiednich ram podatkowych i politycznych branża może wspierać rząd w realizowaniu ambitnego wzrostu, dziś apeluję do ministrów o podjęcie współpracy z nami, żeby to się udało – kończy.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Popularne Trendy
Coraz więcej fałszywych recenzji hoteli w sieci. Popularna platforma wytropiła 2,7 miliona
Popularne Trendy
Vlogerzy znów zmierzą się w mistrzostwach. Pokażą najciekawsze zakątki Polski
Popularne Trendy
Komisja Europejska: Google faworyzuje swoje usługi, nie daje szansy konkurencji
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Popularne Trendy
Wieś, natura, kultura, kulinaria - ruszyły prace nad 30. strategiami dla turystyki
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście