OBIEKTY WIELOFUNKCYJNE (hale widowiskowe, koncertowe, obiekty konferencyjne)
● Utrata 100% przychodów od połowy marca przy konieczności ponoszenia bardzo wysokich kosztów stałych (stałe opłaty za media, czynsze, utrzymanie techniczne, wynagrodzenia, podatki lokalne etc.);
● 80% wydarzeń muzycznych, sportowych, rodzinnych, biznesowych do końca września zostało odwołanych, a dla przypomnienia okres wiosenny to najważniejszy okres dla tego typu obiektów;
● Wysokie ryzyko braku możliwości organizacji wydarzeń, również w II połowie roku;
● Brak możliwości podobnie, jak w przypadku wszystkich innych segmentów, “nadrobienia” strat jesienią.
ROZRYWKA (koncerty, festiwale, widowiska)
● Dramatyczny spadek sprzedaż biletów, również w przypadku imprez, które odbywają się za kilka miesięcy, a nawet w przyszłym roku (spadek rok do roku około 95%); ● W przypadku wielu podmiotów (w tym miejsca odbywania się imprez) spadek przychodów do zera, przy bardzo wysokich kosztach stałych; ● Bardzo wysokie ryzyko odwołania wszystkich wydarzeń przez władze publiczne, również w okresie letnim. Poza organizatorami pociąga to za sobą ogromne konsekwencje dla firm świadczących usługi: obsługa techniczna, ochrona, gastronomia, transport, hotele, media, marketing, eventy, itd. ● W przypadku braku możliwości organizacji wydarzeń muzycznych i publicznych w okresie letnim szacujemy, że ok. 50% firm trudniących się tego typu usługami, zakończy swoją działalność najdalej do końca maja; ● Wypowiedzenia (stan na 31 / 03) w przedziale 50% stanu zespołów (spodziewamy się pogłębienia do 70-80% do końca czerwca) – w przypadku niektórych największych światowych firm w segmencie rozrywka nastąpiły już zwolnienia na poziomie 95%;
TURYSTYKA SZKOLNA
● Praktycznie nie istnieje na ten moment;
● Wiosna, czyli najbardziej istotny czas w tym zakresie została całkowicie stracona;
● Wypowiedzenia (stan na 31 / 03) w przedziale 50-70% stanu zespołów (spodziewamy się pogłębienia do 80% do końca maja, jeśli sytuacja nie ulegnie zmianie); ● Budowa wspólnego z MEN ogólnokrajowego programu edukacji przez krajoznawstwo i turystykę, wspierającego branżę turystyczną.
TURYSTYKA PRZYJAZDOWA / LOCAL TOURS
● Anulacja zleceń do końca czerwca w wysokości 100%, początek anulacji sezonu jesiennego;
● Duża niechęć kontrahentów zagranicznych do przekładania terminów realizacji imprez na okres późniejszy;
● Duże roszczenia kontrahentów w zakresie zwrotów zaliczek/wpłat dla polskich biur (żądania 100%);
● Wypowiedzenia (na dzień 31/03) na poziomie 20 – 40 % zatrudnionych z tyt. umowy o pracę i lawinowe zwolnienia osób świadczących usługi z tyt. umowy zlecenie / o dzieło, spodziewana kolejna fala redukcji na koniec kwietnia, w przypadku braku większego wsparcia MŚP;
● Początek likwidacji przedsiębiorstw branży ‘local tours’ w Krakowie.
BRANŻA UPOMINKÓW REKLAMOWYCH
● Zamówienia na upominki reklamowe zostały wstrzymane, działy marketingów przestały realizować kampanie promocyjne. Wiele płatności za zrealizowane już zamówienia zostało wstrzymanych, co powoduje brak płynności i niewypłacalność.
● Sektor targowy, konferencyjny i szkoleniowy, branża upominków reklamowych stanowi system naczyń połączonych, co jednocześnie przyczyniło się do braku zleceń u przedsiębiorców z branży upominków reklamowych (najmocniej ucierpiały firmy produkujące: medale, statuetki, materiały biurowe, torby i opakowania, importerzy upominków reklamowych i agencje reklamowe).
● Ponad 70% przedsiębiorstw z branży odnotowało spadki w obrotach w marcu 2020r. w porównaniu z marcem 2019, z czego blisko 40% przedsiębiorstw w przedziale 50-100%.
● Ponad 60% przedsiębiorców z branży zredukuje etaty, tylko po tak słabym marcu będzie to nie mniej niż 30%, biorąc pod uwagę, iż firmy te są z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, co 3 osoba będzie zwolniona.
● Udział w branży upominków reklamowych mają zdecydowanie małe i średnie przedsiębiorstwa, blisko 60% z nich generuje obroty na poziomie 5 mln i więcej rocznie.
II. DZIAŁANIA UZUPEŁNIAJĄCE TARCZĘ
W zakresie tzw. “tarczy antykryzysowej” popieramy w pełni apel reaktywowanej Rady Przedsiębiorczości (m.in. Lewiatan, Pracodawcy RP), która zwróciła się do wszystkich stron politycznych o jak najszybsze uchwalenie ustawy (co już się wydarzyło) oraz rozpoczęcie prac nad jej nowelizacją. Tak, jak zaznaczyliśmy na wstępie, bez natychmiastowego wdrożenia różnych form wsparcia (oraz ich proceduralnego odbiurokratyzowania) nasze przetrwanie oraz ochrona miejsc pracy po prostu nie będzie możliwa.
Dodatkowo w związku ze specyfiką i sezonowość naszych przemysłów, konieczne są dedykowane rozwiązania tylko i wyłącznie dot. naszych branż.
Powinniśmy wspólnie stworzyć tzw. “pakiet turystyczno-eventowy”, który obejmowałby m.in. rekompensaty dla hoteli oraz obiektów targowych w związku z ich zamknięciem, czy narzędzia płynnościowe i inne obniżające koszty stałe ww. branżach. Widzimy, że udało przygotować się np.: dedykowane branży transportowej rozwiązania (o wartości 1,5 mld PLN w formie przejęcia leasingów) wierzymy zatem, że uda się to i w naszym przypadku.
Zwracamy się z pilnym apelem o spotkanie robocze i omówienie szczegółów naszych propozycji, z których priorytetami są:
1. NARZĘDZIA PŁYNNOŚCI FINANSOWEJ (m.in. pilne uruchomienie nowych linii kredytowych);
2. ULGI VAT / ZUS / PIT / CIT / PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI / OPŁATY Z TYTUŁU WIECZYSTEGO UŻYTKOWANIA GRUNTU (m.in. abolicja ZUS dot. wszystkich przedsiębiorstw z naszej branży dotkniętych spadkiem obrotów);
3. DOPŁATY DO WYNAGRODZEŃ / JDG / UMÓW ZLECENIA / UMÓW O DZIEŁO (wyższy i dłuższy wymiar świadczeń); 4. INNE (zniesienie podatku drogowego od autokarów, odrodzenia płatności bez kosztów dot. mediów ze strony spółek skarbu państwa)
III. PLAN DZIAŁAŃ SZTABU KRYZYSOWEGO
W związku z dynamicznie i niestety tragicznie rozwijającą się sytuacją, nasz sztab proponuje następujące pilne działania:
● pilne wspólne spotkanie robocze (sztab & Ministerstwo Rozwoju) w formie video – konferencji dot. możliwości pilnego uzupełnienia tarczy antykryzysowej o narzędzia proponowane powyżej; ● pilne rozpoczęcie prac nad nowelizacją ustawy lub innymi rozwiązaniami wychodzącymi naprzeciw punktom poruszonych powyżej;
● kontynuacja i rozwój projektu “Gmina Przyjazna Turystyce” zainicjowanej przez nasz sztab dot. zwolnień obiektów (szczególnie dot. hoteli) od podatków lokalnych; ● komunikacja do naszych branż dot. praktycznego stosowania rozwiązań zawartych w ustawie (szczególnie w zakresie abolicji ZUS i dopłat do wynagrodzeń);
● wspólne działania z Ministerstwem Rozwoju dot.
○ Związku Banków Polskich – mamy ogromne problemy z uzyskaniem nowych kredytów obrotowych;
○ Spółek Skarbu Państwa – cały czas mamy bardzo duże problemy z rozłożeniem w czasie, bez dodatkowych kosztów, opłat za media dot. obiektów (szczególnie dot. to hoteli / obiektów wielofunkcyjnych)
Z góry bardzo dziękujemy za informację jak wspólnie możemy współpracować w trybie pilnym przy powyższych elementach. Jednocześnie proponujemy, w tym zakresie kilkugodzinne warsztatowe spotkanie / video konferencję.
Branżowy Sztab Kryzysowy
1. Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR – Paweł Tyszkiewicz
2. Klub Agencji Eventowych SAR – Mariusz Nowak 3. IAA Polska – Jerzy Minorczyk
4. Stowarzyszenie Branży Eventowej – Marta Chmielewska
5. Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel – Olga Krzemińska–Zasadzka, Łukasz Adamowicz
6. Meeting Professionals International Poland Chapter – Monika Dymacz Kaczmarczyk
7. SITE Polska – Society for Incentive Travel Excellence – Chapter Poland – Grażyna Grot-Duziak
8. Polska Izba Przemysłu Targowego – Przemysław Trawa/ Beata Kozyra
9. Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce – Katarzyna Cioch
10. Zrzeszenie Agentów IATA w Polsce – JJ Singh
11. Polska Izba Turystyki – Paweł Niewiadomski
12. Polski Związek Organizatorów Turystyki – Sławomir Szulc
13. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych – Marcin Wujec
14. Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego – Ireneusz Węgłowski
15. Warszawska Organizacja Turystyczna – Barbara Tutak, Mateusz Czerwiński
16. Łódzka Organizacja Turystyczna – Tomasz Koralewski
17. Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych – Rafał Jańczuk
18. Stowarzyszenie Organizatorów Imprez Artystycznych i Rozrywkowych – Mikołaj Ziółkowski
19. Polska Izba Turystyki Młodzieżowej – Krzysztof Męziński
20. Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze – Jerzy Kapłon 21. Izba Turystyki RP – Marek Ciechanowski
22. Polska Izba Hotelarstwa – Marek Łuczyński
23. Krakowska Izba Turystyki – Piotr Laskowski
24. Konsorcjum Polskich Biur Podróży – Artur Matiaszczyk
25. Polskie Stowarzyszenie Pilotów Wycieczek Zagranicznych- Piotr Zubrzycki
26. Turystyka incoming – Andrzej Hulewicz
27. Harmony Polish Hotels – Elżbieta Lando
28. Polska Izba Techniki Estradowej – Grzegorz Łapczyński 29. Polskie Stowarzyszenie Rozwoju Infrastruktury Sportu i Rekreacji – Marcin Herra
30. Polska Izba Artykułów Promocyjnych – Edyta Lisowska
31. Inicjatywa #TUgether