Podlasie – kompromitacja zamiast promocji

Kruszwil sprawdzał, czy Pałac Branickich nie jest meliną. Fot. UM Białystok, Dawid Gromadzki

Youtuber – znany w mediach społecznościowych jako Lord Kruszwil – nakręcił film promocyjny na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego. Zrobił to we właściwym sobie stylu: w materiale pojawiają się wulgaryzmy, obraźliwe stereotypy i niewybredne żarty.

Urzędnicy marszałka tłumaczą, że skorzystali z pośrednictwa firmy reklamowej, która zleca usługi reklamowe w postaci lokowania województwa podlaskiego na kanałach prowadzonych przez youtuberów. A teraz w urzędzie analizowana jest „możliwość podjęcia dalszych kroków prawnych w tej sprawie”.

Skala wykorzystania mediów społecznościowych wymusza konieczność profesjonalnego zarządzania marketingiem w internecie. Nie można działań w sieci prowadzić po amatorsku: to się bardzo szybko zemści – uważa prof. Grzegorz Mazurek, z Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego.

Wulgarna promocja

Autorzy promocyjnego klipu najwyraźniej chcieli zacząć z przytupem. – Siema, jestem Marek, to będzie dosyć szybki odcinek… – w kadrze widać youtubera, Lorda Kruszwila. Zaraz potem na ekranie pojawia się jego tułów i zbliżenie na spodnie. – Co Ty, gej jesteś? – pyta Kamerzystę Kruszwil. – Nie, po prostu chciałem pokazać, jakiego masz małego – pada odpowiedź. To właśnie początek spotu, mającego promować turystyczne walory Podlasia, sfinansowanego przez urząd marszałkowski Podlasia.

Sformułowanie „Ja p..dolę!” kończy wymianę zdań z kamerzystą, bohater filmu zapowiada „za…bisty odcineczek”, w którym widzowie „pooglądają memy o Podlasiu”. Potem Kruszwil mówi m.in., że Podlasie to tzw. trzeci świat oraz „ubóstwo i smród”. Kiedy autorzy filmu docierają na Podlasie, zatrzymują się m.in. przed cerkwią Michała Archanioła w Trześciance.

– O co chodzi w ogóle z tym krzyżem, że jest taki przekreślony? – zastanawia się kamerzysta wskazując na bramę prawosławnej cerkwi. – No nie wiem, kurde, taki design – ripostuje Kruszwil. Poza tym youtuber „włamuje się” jeszcze do jednego z domów, zwiedza damską toaletę w hotelu w Białymstoku oraz sprawdza, czy Pałac Branickich nie jest meliną. Całość tonie w wulgaryzmach. Kruszwil i jego kamerzysta zwracają się do siebie słowami „idioto”, „debilu”, „frajerze”.

O ironio, spot „Wyzwanie Podlasie” miał promować region. O sprawie jako pierwszy poinformował portal waszaturystyka.pl. Filmik, co prawda został już usunięty z kanału Kruszwila, ale bez problemu można go nadal znaleźć w sieci.

Urząd: To był pilotaż

Zadziwia przede wszystkim dobór promotora regionu: Lord Kruszwil, a właściwie Marek Kruszel, prowadzi jeden z najbardziej kontrowersyjnych kanałów w sieci. Charakter zamieszczanych na nim materiałów skłonił portal YouTube do kilkukrotnego blokowania materiałów i wystosowania ostrzeżeń pod adresem Kruszela. Najgłośniejszy skandal wybuchł w 2019 roku, kiedy to do prokuratury wpłynęło zawiadomienie zarzucające mu „nakłanianie nieletniego do czynności seksualnych”.

Śledztwo w tej sprawie prowadzi szczecińska prokuratura. – Wciąż jest ono w toku. Nikt nie usłyszał w nim dotąd zarzutów – usłyszeliśmy w piątek w Prokuraturze Okręgowej w Szczecinie.

Po tym, jak informacje o promocji trafiły do sieci, Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego wydał oświadczenie w sprawie korzystania z usług kontrowersyjnego youtubera. Jak wyjaśnia rzecznik prasowy marszałka województwa podlaskiego Izabela Smaczna-Jórczykowska, za nadzór nad realizacją materiału youtubera odpowiadał departament współpracy z zagranicą i promocji podlaskiego urzędu marszałkowskiego, a konkretnie ówczesny, wieloletni wicedyrektor Michał Podbielski, który był jednocześnie prezesem Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. Departament – w momencie zawarcia umowy z wykonawcą – nie był nadzorowany przez marszałka Artura Kosickiego. – Między innymi w związku z tą sytuacją dokonano zmian organizacyjnych, wskutek których departament ten przeszedł pod osobisty nadzór marszałka – tłumaczy Smaczna-Jórczykowska. I wyjaśnia, że 6 czerwca 2019 r. Podbielski został zwolniony. Nie pełni też już funkcji prezesa PROT.

To również zapewne koniec wybryków Kruszwila ku chwale Podlasia. – Nawiązana w maju ubiegłego roku pilotażowa współpraca z jednym z popularnych youtuberów nie przyniosła oczekiwanych efektów promocyjnych, dlatego projekt ten nie będzie kontynuowany – podkreśla urzędniczka. Zapewnia też, że urząd nie zleca bezpośrednio youtuberom jakichkolwiek materiałów. Robił to za pośrednictwem firmy reklamowej – i to ona zlecała usługi reklamowe w postaci lokowania województwa podlaskiego na kanałach prowadzonych przez youtuberów.

– Tak też się stało w wypadku współpracy z firmą Polsat Media – podaje Izabela Smaczna-Jórczykowska. Zdradza, że efekty tej współpracy akceptował bezpośrednio były już wicedyrektor departamentu współpracy z zagranicą i promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.

„Biuro Prawne Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego analizuje możliwość podjęcia dalszych kroków prawnych w tej sprawie” – informuje Izabela Smaczna-Jórczykowska. W swoim oświadczeniu nie zdradza jednak, ile Urząd Marszałkowski zapłacił za kontrowersyjny filmik. Media nieoficjalnie podają, że chodzi o 50 tysięcy złotych.

Amatorszczyzna w sieci się zemści

Czy samorządy powinny reklamować się w portalach społecznościowych i co powinny zrobić, by uniknąć takich wpadek, jak Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego?

Media społecznościowe to współcześnie kluczowy kanał komunikacji dla każdej organizacji. Z prostego powodu: z mediów tych korzysta rzesza Polaków – z samego Facebooka w Polsce korzysta ponad 18 mln ludzi, a w wypadku odbiorców młodych, używają oni głównie tych środków komunikacji i żadnych innych – tłumaczy prof. Grzegorz Mazurek.

Ekspert podkreśla, że media społecznościowe pozwalają prowadzić szybką, bezpośrednią komunikację opartą na społeczności online i łatwą promocję z wykorzystaniem samych użytkowników.

– Równocześnie stosowanie tych mediów wymaga znajomości ich specyfiki, narzędzi, możliwości i wszelkich zagrożeń i pułapek, jakie są związane z korzystaniem z social media – zauważa ekspert. Jak tłumaczy, media społecznościowe wymuszają transparentność, szczerość i swoistą otwartość w dialogu z odbiorcami. Co oznacza, że np. krytycznych opinii wobec organizacji nie da się zamieść pod dywan, lecz należy na nie reagować.

Zdaniem Mazurka skala wykorzystania mediów społecznościowych wymusza konieczność profesjonalnego zarządzania marketingiem w internecie. – Nie można działań w sieci prowadzić po amatorsku – to się bardzo szybko mści – tłumaczy.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Lufthansa wyda miliony na cyfryzację

Grupa Lufthansy zapowiada, że do 2020 roku zainwestuje 500 milionów euro w rozwój i ...

Zatrudnił rapera do promocji, stracił stanowisko

Prezes Visit Florida, instytucji odpowiedzialnej za promocję turystyczną Florydy, musiał odejść ze stanowiska po ...

Chorwacja podnosi podatek turystyczny

O 25 procent wzrośnie podatek turystyczny w Chorwacji. Nowe stawki zaczną obowiązywać od 2019 ...

Flixbus: 4 miliony pasażerów i 80 nowych miast

Dwa razy więcej przewoźników partnerskich, o 50 procent większa siatka połączeń – to plany ...

Pływająca Wenecja w… Dubaju

Plac św. Marka, Grand Canal, gondolierzy i rafa koralowa – tak już za trzy ...

Niemiecki TUI podnosi progi sprzedażowe

O 50 tysięcy euro muszą zwiększyć niemieccy agenci sprzedaż wycieczek z TUI, żeby utrzymać ...