Grecka turystyka znów urosła

Fot. Aleksander Kramarz

O 4,1 procent wzrosła w 2019 roku liczba turystów w Grecji. Większe niż przed rokiem były też wpływy z turystyki do budżetu.

W 2019 roku Grecję odwiedziło 31,3 miliona osób, czyli o 4,1 procent więcej, licząc rok do roku – wynika z analizy tamtejszego Banku Centralnego. Liczba podróży lotniczych zwiększyła się o 1,6 procent, lądowych o 9 procent.

Bank Centralny sprawdził też, jak rozwijał się ruch przyjazdowy z poszczególnych regionów i krajów. Turystów z Unii Europejskiej było o 3,1 procent więcej, czyli 22 miliony, spoza wspólnoty o 6,5 procent – 9,3 miliona. Badanie ruchu przyjazdowego ze strefy euro pokazuje spadek w liczbie odwiedzin o 3,2 procent, spoza tego obszaru wzrost o 10,2 procent.

CZYTAJ TEŻ: Grecja zapowiada kolejny wzrost w turystyce

Do Grecji przyjechały 4 miliony Niemców (o 8,1 procent mniej), 1,5 miliona Francuzów (o 1,2 procent więcej), 3,5 miliona Brytyjczyków (plus 18,9 procent), 1,2 miliona Amerykanów (plus 7,4 procent) i 583 tysiące Rosjan (plus 12,1 procent). Bank nie podaje liczby Polaków, ale według wcześniejszych statystyk już w 2018 roku było ich milion.

Ubiegły rok przyniósł też większe wpływy z turystyki do budżetu. Odwiedzający wydali na miejscu 18,1 miliarda euro, czyli o 12,8 procent więcej niż rok wcześniej. Klienci z krajów Unii Europejskiej zostawili 12,3 miliarda euro (o 11,5 procent więcej), spoza wspólnoty 5,4 miliarda euro (o 16,3 procent więcej). Dokładna analiza pokazuje, że ci mieszkający w strefie euro wydali łącznie 7,7 miliarda euro (o 8,7 procent więcej), spoza tego obszaru 4,5 miliarda euro (o 16,7 procent więcej).

Niemcy wydali 2,9 miliona euro (minus 0,2 procent), Francuzi 1,1 miliarda euro (plus 14,5 procent), Brytyjczycy 2,5 miliarda euro (plus 31,9 procent), Amerykanie 1,2 miliarda euro (plus 14,2 procent), a Rosjanie 434 milionów euro (plus 27,3 procent).

ZOBACZ TAKŻE: Grecja – setki milionów euro na projekty turystyczne

W 2019 roku bilans przychodów z usług turystycznych pokazał nadwyżkę salda w budżecie w wysokości 15,4 miliarda euro – dla porównania w 2018 roku było to 13,9 miliarda euro. Wynik ten związany jest ze wzrostem przychodów z wydatków o wspomniane 12,8 procent (2,1 miliarda euro), który z kolei pochodzi z większych o 8,5 procent średnich wydatków na wyjazd i większej liczby gości. Wpływy netto z usług turystycznych stanowią 67,5 procent deficytu obrotu towarowego i 73,1 procent wpływów netto z całego segmentu usług.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Kuba w Warszawie: Przyjeżdżajcie, inwestujcie

W zeszłym roku Polacy byli pod względem liczebności turystów dwunastą nacją na Kubie. Ale ...

Uczłowieczanie biura podróży filmem

Biuro podróży Bentour nakręciło film, w którym pokazuje, jak tworzy wakacje i dba o ...

Wisła dobrą marką turystyczną

„Rzeka Wisła i jej potencjał w rozwoju marek turystycznych” – to tytuł konferencji zorganizowanej ...

Priceline Group zmienia się w Booking Holding

Priceline Group, właściciel Booking.com, zmienia nazwę na Booking Holdings. W ten sposób podkreśla znaczenie ...

Polski Bus także po ukraińsku

Serwis rezerwacyjny Polskiego Busa jest już w całości dostępny w języku ukraińskim. To odpowiedź ...

Ważą się losy lotniska w Gdyni

Po tym jak Trybunał Sprawiedliwości UE cofnął w listopadzie decyzję Komisji Europejskiej nakazującej zwrot ...