W biurach podróży Grecja nie oddaje pola

Polacy chętniej niż przed rokiem zaopatrują się w wycieczki na ten i na przyszły rok. W ostatnim tygodniu sprzedaż była większa niż rok wcześniej o 33,4 procent.

Publikacja: 22.11.2017 07:49

W biurach podróży Grecja nie oddaje pola

Foto: PZOT

ff

Najnowszy raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki przynosi optymistyczne informacje – system rezerwacyjny MerlinX odnotował w ostatnim tygodniu (13 – 19 listopada) wzrost transakcji rok do roku o 33,4 procent. Jeśli chodzi o zakup wyjazdów lotniczych, był on nawet większy i sięgnął 37,8 procent. W wypadku samych noclegów wzrost wyniósł 20,6 procent, a wycieczek autokarowych 8,4 procent.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży - ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku.

Po tym tygodniu skumulowana nadwyżka nad tym samym okresem zeszłego roku wynosi już 25,8 procent, przy czym w kategorii imprez lotniczych 27,99 procent.

Na pierwszym miejscu umacnia się pozycja Grecji jako kraju, do którego najczęściej chcą podróżować klienci biur podróży. Dane PZOT pokazują, że z tygodnia na tydzień zmniejsza się spadek, jaki w odniesieniu do zeszłego roku, notuje Grecja. Trzy tygodnie temu było to 7,7 procent, dwa tygodnie temu 7,1, a w ostatnim tygodniu już tylko 6,6 procent. Rośnie zarazem udział Grecji w puli wszystkich sprzedanych wyjazdów. Trzy tygodnie temu - 18,2 procent, dwa tygodnie temu - 18,7 procent, a tydzień temu już 19,3procent. Tę zmianę można przypisać przynajmniej częściowo rozpoczęciu sprzedaży przez specjalizujące się w Grecji biuro podróży Grecos.

Z tygodnia na tydzień rośnie też udział podróży do Turcji (12,6, 13 i 13,2 procent) i Egiptu (7,9, 8,3 i 8,6 procent). Maleje nieco za to Hiszpanii (12,2, 12 i 11,7 procent). Widać, że Egipt i Turcja odrabiają zeszłoroczne zaległości. Wprawdzie PZOT nie podaje jak to wygląda w wypadku Turcji, ale przykład Egiptu jest bardzo wyrazisty. Dane pokazują, że rośnie zainteresowanie wyjazdami nad Morze Czerwone. Trzy tygodnie temu było większe niż przed rokiem o 82,1 procent, dwa tygodnie temu o 96,2 procent, a w ostatnim tygodniu o 107,7procent. W dynamice wzrostu to największa wartość z prezentowanych w raporcie.

Potężnym zwiększeniem sprzedaży mogą się jeszcze pochwalić (poza egzotyczną Tajlandią 101,5 proc.) Malta (99,8 proc.) i Albania (43,1 proc.), a całkiem sporym Włochy (12,7 proc.) i Bułgaria (11,1 proc.).

W tej sytuacji lista najpopularniejszych krajów to po ostatnim tygodniu: Grecja (19,3 proc.), Turcja (13,2 proc.), Hiszpania (11,7 proc.), Egipt (8,9 proc.), Włochy (6,3 proc.), Bułgaria (5 proc.) i Albania (3 proc.).

Średnie ceny z tygodnia na tydzień, jak zwykle na tym etapie sprzedaży, są dosyć stabilne. W minionym tygodniu klienci płacili za wypoczynek kolejność według popularności): w Antalyi 2488 złotych, na Zakintos 2545 złotych, w Hurghadzie 2212 złotych, na Rodos 2593 złote, w Marsa Alam 2267 złotych, w Burgas 2032 złote, w Bodrum 2523 złote, na Korfu 2519 złotych, w Heraklionie 2888 złotych, a w Albanii 2383 złote.

Zmiana średniej ceny wyjazdów - wybrane kierunki, ostatnie tygodnie**.

Źródło wykresów: PZOT

*Raport obejmuje 46. tydzień roku, czyli okres od 13 do 19 listopada 2017 roku i dotyczy sprzedaży wyjazdów na sezon zaczynający się 1 listopada 2017 roku, a kończący się 31 października 2018 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX, przez który przechodzi prawdopodobnie ponad połowa sprzedaży wyjazdów organizowanych przez polskie biura podróży.

**Kolorem pomarańczowym zaznaczono przebieg zmian cen wyjazdów na Sycylię, kolorem błękitnym - do Burgas, a fioletowym do Heraklionu.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"