W biurach podróży Grecja nie oddaje pola

Polacy chętniej niż przed rokiem zaopatrują się w wycieczki na ten i na przyszły rok. W ostatnim tygodniu sprzedaż była większa niż rok wcześniej o 33,4 procent.

Publikacja: 22.11.2017 07:49

W biurach podróży Grecja nie oddaje pola

Foto: PZOT

ff

Najnowszy raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki przynosi optymistyczne informacje – system rezerwacyjny MerlinX odnotował w ostatnim tygodniu (13 – 19 listopada) wzrost transakcji rok do roku o 33,4 procent. Jeśli chodzi o zakup wyjazdów lotniczych, był on nawet większy i sięgnął 37,8 procent. W wypadku samych noclegów wzrost wyniósł 20,6 procent, a wycieczek autokarowych 8,4 procent.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży - ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku.

Po tym tygodniu skumulowana nadwyżka nad tym samym okresem zeszłego roku wynosi już 25,8 procent, przy czym w kategorii imprez lotniczych 27,99 procent.

Na pierwszym miejscu umacnia się pozycja Grecji jako kraju, do którego najczęściej chcą podróżować klienci biur podróży. Dane PZOT pokazują, że z tygodnia na tydzień zmniejsza się spadek, jaki w odniesieniu do zeszłego roku, notuje Grecja. Trzy tygodnie temu było to 7,7 procent, dwa tygodnie temu 7,1, a w ostatnim tygodniu już tylko 6,6 procent. Rośnie zarazem udział Grecji w puli wszystkich sprzedanych wyjazdów. Trzy tygodnie temu - 18,2 procent, dwa tygodnie temu - 18,7 procent, a tydzień temu już 19,3procent. Tę zmianę można przypisać przynajmniej częściowo rozpoczęciu sprzedaży przez specjalizujące się w Grecji biuro podróży Grecos.

Z tygodnia na tydzień rośnie też udział podróży do Turcji (12,6, 13 i 13,2 procent) i Egiptu (7,9, 8,3 i 8,6 procent). Maleje nieco za to Hiszpanii (12,2, 12 i 11,7 procent). Widać, że Egipt i Turcja odrabiają zeszłoroczne zaległości. Wprawdzie PZOT nie podaje jak to wygląda w wypadku Turcji, ale przykład Egiptu jest bardzo wyrazisty. Dane pokazują, że rośnie zainteresowanie wyjazdami nad Morze Czerwone. Trzy tygodnie temu było większe niż przed rokiem o 82,1 procent, dwa tygodnie temu o 96,2 procent, a w ostatnim tygodniu o 107,7procent. W dynamice wzrostu to największa wartość z prezentowanych w raporcie.

Potężnym zwiększeniem sprzedaży mogą się jeszcze pochwalić (poza egzotyczną Tajlandią 101,5 proc.) Malta (99,8 proc.) i Albania (43,1 proc.), a całkiem sporym Włochy (12,7 proc.) i Bułgaria (11,1 proc.).

W tej sytuacji lista najpopularniejszych krajów to po ostatnim tygodniu: Grecja (19,3 proc.), Turcja (13,2 proc.), Hiszpania (11,7 proc.), Egipt (8,9 proc.), Włochy (6,3 proc.), Bułgaria (5 proc.) i Albania (3 proc.).

Średnie ceny z tygodnia na tydzień, jak zwykle na tym etapie sprzedaży, są dosyć stabilne. W minionym tygodniu klienci płacili za wypoczynek kolejność według popularności): w Antalyi 2488 złotych, na Zakintos 2545 złotych, w Hurghadzie 2212 złotych, na Rodos 2593 złote, w Marsa Alam 2267 złotych, w Burgas 2032 złote, w Bodrum 2523 złote, na Korfu 2519 złotych, w Heraklionie 2888 złotych, a w Albanii 2383 złote.

Zmiana średniej ceny wyjazdów - wybrane kierunki, ostatnie tygodnie**.

Źródło wykresów: PZOT

*Raport obejmuje 46. tydzień roku, czyli okres od 13 do 19 listopada 2017 roku i dotyczy sprzedaży wyjazdów na sezon zaczynający się 1 listopada 2017 roku, a kończący się 31 października 2018 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX, przez który przechodzi prawdopodobnie ponad połowa sprzedaży wyjazdów organizowanych przez polskie biura podróży.

**Kolorem pomarańczowym zaznaczono przebieg zmian cen wyjazdów na Sycylię, kolorem błękitnym - do Burgas, a fioletowym do Heraklionu.

Najnowszy raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki przynosi optymistyczne informacje – system rezerwacyjny MerlinX odnotował w ostatnim tygodniu (13 – 19 listopada) wzrost transakcji rok do roku o 33,4 procent. Jeśli chodzi o zakup wyjazdów lotniczych, był on nawet większy i sięgnął 37,8 procent. W wypadku samych noclegów wzrost wyniósł 20,6 procent, a wycieczek autokarowych 8,4 procent.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży - ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Citi Handlowy kontynuuje świetną ofertę dla tych, którzy preferują oszczędzanie na wysoki procent.