Prawie 130 podmiotów wzięło udział w II Forum Hotelarzy Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Najważniejsze tematy poruszone pierwszego dnia to nowe regulacje o ochronie danych osobowych i dalsze losy batalii o tabele stawek.
Dane osobowe pod nadzorem
Najwięcej emocji na forum bez wątpienia wzbudziło Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, popularnie zwane RODO, które będzie obowiązywać wszystkie kraje unijne, od 25 maja 2018 roku.
– To ogromna zmiana legislacyjna, tworząca nowy system ochrony prywatności – po raz pierwszy bowiem jej naruszenie będzie karalne – zauważa dr Maciej Kawecki z departamentu zarządzania danymi Ministerstwa Cyfryzacji, jednostki zajmującej się wdrożeniem do polskiego prawa unijnego rozporządzenia.
Nowe przepisy koncentrują się na maksymalnej ochronie danych osobowe obywateli. Na przedsiębiorcę nakładają zaś dużo nowych obowiązków. Dotyczy to w dużym stopniu branży turystycznej, w tym hoteli, które, co wynika z ich działalności, gromadzą dane zarówno swoich pracowników i klientów. Zgodnie z rozporządzeniem, które wprowadza 20 nowych praw dla konsumentów, hotelarz będzie musiał na życzenie gościa przekazać mu wszystkie informacje na temat posiadanych przez obiekt jego danych osobowych. I to w sposób zrozumiały i przejrzysty, na nośniku, który umożliwi jego odczyt. Tak jak dotąd hotelarz będzie musiał zapewnić bezpieczeństwo przechowywanym u siebie danym, ale w przeciwieństwie do wcześniejszych przepisów, teraz to od niego będzie zależało, jak je będzie chronił.
- To tak, jakbym dostała samochód i kluczyki do niego, ale nie znała zasad ruchu drogowego - komentuje Iwona Górna z Hotelu Alter w Lublinie. - A jak źle pojadę, to będzie mandat, czyli w tym przypadku, zgodnie z rozporządzeniem, czeka mnie kara do wysokości nawet 20 milionów euro. Niepokoi mnie właśnie to, czy nawet, jeśli dostanę wytyczne z izby, to zastosowane przeze mnie procedury zabezpieczające dane będą właściwe – dodaje.