Net Holiday utrzymał ocenę B-, ale z powodu widocznej już poprawy jego perspektywa została zamieniona z nieznanej na stabilną.
Należy też zaznaczyć, że Net Holiday wbrew nazwie i ewentualnym skojarzeniom, wcale nie sprzedaje wycieczek głównie przez internet, ale w ponad 95 procentach przez sieć biur agencyjnych.
Almatur Grupa, Almatur Polska, Almatur Katowice. W rankingu uwzględniono zarówno Grupę Almatur jako całość, jak i dwa największe i najbardziej znane jej podmioty. Grupę stanowią biura, które mają uznaną pozycję w stosunkowo mniej ryzykownym segmencie turystyki, jakim jest turystyka młodzieżowa. Mają podobne profile działalności i funkcjonują w dość ścisłym porozumieniu (konsorcjum) biznesowym, a także często mają powiązania kapitałowe i tych samych udziałowców.
Wyróżniają się na rynku dużą stabilnością biznesową oraz dobrymi wskaźnikami istotnymi dla bezpieczeństwa klientów. Rynek, na którym działają spółki Grupy, w pewnym stopniu rośnie z przyczyn demograficznych, ale znacznie większe znaczenie dla perspektyw turystyki młodzieżowej może mieć bardzo szybki wzrost dochodów gospodarstw domowych jak również apogeum wpływu dodatkowego wsparcia rodzin środkami programu Rodzina 500+.
Największymi spółkami Grupy są Almatur Polska (warszawski) oraz Almatur Katowice. Pierwszy ma ocenę A+ i stabilną perspektywę, a drugi ocenę A- i również perspektywę stabilną, chociaż poprzednia była nieco lepsza, bo pozytywna.
Logos Tour, CT Poland, Logos Travel – trzy biura o tradycyjnie bardzo wysokich ratingach, których głównym przedmiotem działalności jest organizowanie wyjazdów do krajów egzotycznych. Firmy takie zwykle łączą stosunkowo małe ryzyko działalności z dużymi funduszami własnymi, które są efektem odkładania części lub całości zysków.
Wszystkie trzy mają ratingi AA+, a nadal korzystne wyniki i relacje bilansowe uzasadniają stabilną perspektywę kolejnych ocen. W ostatnich dwóch latach biura te napotykają na energiczniejszą niż dawniej konkurencję ze strony największych polskich organizatorów, jak Itaka, Rainbow i TUI. Jednak możliwości konstruowania niszowych produktów dają im nadal duże szanse na względne utrzymanie obrotów i rentowności na ostatnio bardzo silnie wzrastającym rynku egzotyki.
Warte zaznaczenia jest też, że Logos Tour ma niezbyt typową na polskim rynku turystyki wyjazdowej strukturę przychodów, prawie 12 procent pochodzi bowiem ze świadczenia usług hotelowych. Spółka ma trzy hotele (Warszawa, Kraków i Zakopane) z łączną liczbą 246 pokojów, co jest liczbą relatywnie dużą nawet w porównaniu z innymi touroperatorami zagranicznymi, np. TUI Group. Różnica jest taka, że są to hotele położone w kraju podczas gdy u touroperatorów zagranicznych zdecydowanie przeważają obiekty na południu Europy.
Ecco Holiday – biuro w 2012 roku przejęło trzy spółki turystyczne (w tym specjalizujące się w egzotyce Ecco Travel), co znacznie powiększyło jego bazę kapitałową. Jednocześnie w wyniku istotnego ograniczenia wyjazdów z wykorzystaniem przelotów czarterowych dość znacząco zmniejszyło skalę działalności, choć równocześnie także skalę ryzyka.
Dużą część biznesu organizatora stanowią wyjazdy egzotyczne, oparte na połączeniach rejsowych. Biuro organizuje też bliższe wycieczki, z przelotami tanimi liniami lotniczymi, do Bułgarii, na Cypr czy do Hurghady.
Zmiana profilu biznesowego i poprawa wyników finansowych spowodowały po 2013 roku radykalną poprawę oceny do AA+. Ten rating jest co roku utrzymywany przez Traveldatę i został powtórzony również w obecnej edycji rankingu i ocen, i nadal w połączeniu z perspektywą stabilną.
Sun & Fun i Exim Tours – w przeszłości biura z pierwszej dziesiątki, odgrywające istotną rolę na rynku turystyki wyjazdowej. Teraz umieszczone na dole tabeli ze względu na brak informacji o wynikach ostatniego sezonu. W wypadku Sun & Funa zaważyła zmiana właściciela. Spółka Sun & Fun odsprzedała swój znak towarowy nowemu podmiotowi, spółce Blue Style założonej w Polsce przez właściciela czeskiego biura podróży o tej samej nazwie. Stało się to na początku tego roku.
W wypadku Eximu Tours, biura podróży należącego poprzez Exim Holding do niemieckiego koncernu turystycznego Der Touristik, brak danych wynika z niechęci do ich ujawniania przez touroperatora. Nie dotyczy to jedynie współpracy z autorem ratingów, czyli Instytutem Badań Rynku Turystycznego Traveldata – również jego obowiązkowe sprawozdania finansowe dla Krajowego Rejestru Sądowego ukazują się z dużym, nawet wielomiesięcznym, opóźnieniem. Mamy jednak nadzieję, że wraz ze stabilizowaniem się sytuacji na rynku turystyki wyjazdowej, uda się ponowić wieloletnią tradycję obecności tych biur w zestawie wiodących podmiotów polskiej zorganizowanej turystyki wyjazdowej.
Komentarze odnośnie biur z drugiej dziesiątki i dalszych przedstawimy w kolejnym materiale.