Andrzej Betlej, prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata, odkrył, że trwa korygowanie różnych danych w raportach Polskiego Związku Organizatorów Turystyki. W wydawanym co poniedziałek komunikacie opisuje jakie nastąpiły zmiany. Dwudziesty pierwszy raport z systemu MerlinX dotyczący roku turystycznego 2016/2017 przyniósł korekty w postaci poważnych zmian dynamiki sprzedaży na poszczególnych kierunkach (w raporcie 9/2017 wobec 8/2017). Na przykład przy Maderze wzrost sprzedaży skorygowano z 50 do minus 10 procent, Gran Canarii z plus 31 do minus 1 procent, a Teneryfy z plus 12 do minus 10 procent.
„Powyższy raport z systemu MerlinX obejmujący końcówkę lutego i początek marca wykazał dynamikę wzrostu dla najważniejszych dla branży wycieczek lotniczych w wysokości + 31,1 procent, co wpłynęło na podniesienie wskaźnika skumulowanego wzrostu (czyli liczonego od początku sprzedaży first minute) z 23,6 do 23,9 procent. Ponad 31-procentowa zwyżka może nieco zaskakiwać, ale należy zaznaczyć, że zawiera ona w sobie dwa dni zwykle bardzo wysokiej sprzedaży w samej końcówce miesiąca (tj. poniedziałek i wtorek) w stosunku do bazy odniesienia z poprzedniego sezonu, która zawiera jedynie poniedziałek. Uwzględniając ten fakt i zakładając, że w ostatnich 1-2 dniach sprzedaży miesiąca jest ona o 50 procent wyższa od średniej, można oszacować, że dodatkowy dzień podwyższył tygodniową sprzedaż o prawie jedną dziesiątą, a więc porównywalna dynamika wzrostu kształtowała się na poziomie bliższym 20 procent" - relacjonuje.
Coraz wyraźniej zaznacza się wzrastający popyt na Egipt i Turcję. W ostatnim raporcie PZOT Turcja przeskoczyła w wielkości sprzedaży z piątego na trzecie miejsce. Wyprzedzały ją pod tym względem jedynie Grecja i Hiszpania.
Pod względem skumulowanej dynamiki wzrostu, czyli liczonej od początku first minute Egipt, który notuje wyraźne i systematyczne wzrosty już od kilku tygodni, znalazł się z wynikiem + 76 procent wzrostu na drugiej pozycji (nie licząc egzotyki), wyprzedzając w ostatnim tygodniu pod tym względem nawet Grecję. Największą dynamiką wzrostu może jednak pochwalić się Malta, gdzie liczba sprzedanych wycieczek zwiększyła się rok do roku o 140 procent – pisze Betlej.