W biurach podróży powrót na ścieżkę wzrostu

Ostatni tydzień przyniósł w biurach podróży lekką nadwyżkę sprzedaży w porównaniu z tym samym okresem sprzed roku – 3,9 procent. Do grona najchętniej kupowanych wróciła Turcja

Aktualizacja: 18.01.2017 09:54 Publikacja: 18.01.2017 07:19

W biurach podróży powrót na ścieżkę wzrostu

Foto: ROL

Jak notuje najnowszy raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki drugi tydzień tego roku* zaznaczył się, w stosunku do tego samego okresu sprzed roku, wzrostem liczby klientów w biurach podróży o 3,9 procent. Kupili oni o 8,9 procent więcej wycieczek. Najsłabiej, bo o 1,9 procent, rosły podróże samolotowe, a wynik autokarowych i z dojazdem własnym podniósł się identycznie – o 13,1 procent.

To bardzo miły sygnał, tym bardziej, że dwa poprzednie tygodnie, ostatni zeszłego roku i pierwszy tegoroczny, zapisały się małymi spadkami – odpowiednio -3,3 i -2,2 procent. Być może jest to początek powrotu sprzedaży na ścieżkę generalnego ożywienia, która trwa od października 2016 roku i przyniosła do dzisiaj 23,7 procent większej sprzedaży, w tym sprzedaży wyjazdów samolotowych o 23,1 procent, z dojazdem własnym o 25,4 procent, a autokarowych o 28,5 procent.

Widać, że przytłaczającą większość sprzedawanych wyjazdów stanowią te planowane na lato. Na pierwszych piętnaście najczęściej wybieranych kierunków sześć to kierunki greckie (Heraklion – na 1. miejscu, Zakintos – 3., Rodos – 4., Korfu – 5., Chania – 12., Kos – 13.), cztery hiszpańskie (Fuerteventura – 2., Teneryfa – 7., Lanzarote – 10., Gran Canaria – 14.), dwa bułgarskie (Burgas – 8., Warna – 11.), dwa egipskie (Marsa Alam – 6., Hurghada 9.) i jeden albański (Tirana – 15.).

Nie ma wśród nich żadnego włoskiego. Mimo to Włochom udało się utrzymać na piątym miejscu w rankingu krajów. O ich miejscu musi decydować sprzedaż imprez narciarskich z dojazdem własnym, siłą rzeczy rozproszonych geograficznie.

Kraje jaki były w zeszłym tygodniu najpopularniejsze to: Grecja, Hiszpania, Bułgaria, Egipt, Włochy, Chorwacja, Albania, Portugalia, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Turcja. Widać więc potwierdzenie wysokiego miejsca jakie zdobywa sobie wśród polskich turystów korzystających z usług biur podróży Albania i zarazem sporą rezerwę klientów wobec Turcji. Chociaż może jej powrót na miejsce dziesiąte jest zapowiedzią jakiegoś mocniejszego powrotu po tym jak po zamachu w Stambule, na tydzień Turcja w ogóle wypadła z tej tabeli ("W biurach podróży: Turcja wypadła z gry").

Po piętnastu tygodniach sprzedawania wyjazdów na sezon 2017, lista najczęściej wybieranych kierunków wygląda następująco. Na pierwszym miejscu Grecja ze wzrostem w stosunku do roku poprzedniego o 71 procent. Na drugim Hiszpania i wzrost o 1 procent. Dalej Włochy, które tracą jednak 16 procent z liczby sprzedanych ofert. Czwarta jest Bułgaria, która może pochwalić się 8-procentowym zwiększeniem zainteresowania wśród polskich turystów, a piąty Egipt ze wzrostem o 15 procent. Na kolejnych miejscach w pierwszej dziesiątce uplasowały się: Kuba (+38 procent), Portugalia (+9 procent), Austria (+14 procent), Albania (bez porównania wyników) i Turcja (-25 procent).

Jeśli chodzi o poszczególne kierunki, to największym przyrostem sprzedanych ofert może pochwalić się Tirana – plus 311 procent. Wynik wyspy Kos rośnie o 151 procent, Zakintos o 60 procent, Korfu o 59 procent, Rodos o 56 procent, Chanii o 50 procent, Heraklionu o 49 procent, a Marsa Alam o 48 procent. Gorzej niż rok temu - z kierunków, które notowane są przez PZOT w pierwszej dwudziestce ) radzą sobie jedynie Hurghada (-19 proc.), Madera (-11 proc.) i Teneryfa (-10 proc.).

W średnich cenach na początku roku nie było rewolucji. Największa zmiana dotyczyła Teneryfy, która po kilku tygodniach drożenia, gwałtowanie potaniała. Przecena wyniosła 357 złotych (z 3204 do 2847 zł), czyli 11,1 procent.

Zmiana średniej ceny wyjazdów - wybrane kierunki, ostatnie tygodnie

Źródło wykresów: PZOT

*Raport obejmuje 2. tydzień roku, czyli okres od 9 do 15 stycznia 2017 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX. Dane MerlinX pokazują prawdopodobnie wyniki nieco ponad połowy rynku. Nie zawierają jednak sprzedaży lub tylko mniejszą jej część, takich biur podróży jak Itaka, TUI, Rainbow czy Neckermann.

Jak notuje najnowszy raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki drugi tydzień tego roku* zaznaczył się, w stosunku do tego samego okresu sprzed roku, wzrostem liczby klientów w biurach podróży o 3,9 procent. Kupili oni o 8,9 procent więcej wycieczek. Najsłabiej, bo o 1,9 procent, rosły podróże samolotowe, a wynik autokarowych i z dojazdem własnym podniósł się identycznie – o 13,1 procent.

To bardzo miły sygnał, tym bardziej, że dwa poprzednie tygodnie, ostatni zeszłego roku i pierwszy tegoroczny, zapisały się małymi spadkami – odpowiednio -3,3 i -2,2 procent. Być może jest to początek powrotu sprzedaży na ścieżkę generalnego ożywienia, która trwa od października 2016 roku i przyniosła do dzisiaj 23,7 procent większej sprzedaży, w tym sprzedaży wyjazdów samolotowych o 23,1 procent, z dojazdem własnym o 25,4 procent, a autokarowych o 28,5 procent.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek