W biurach podróży przecena na Turcję

Ostatni tydzień przed świętami Bożego Narodzenia przyniósł kolejny wzrost sprzedaży w biurach podróży, tym razem o 31,7 procent. Nie ma to jednak większego znaczenia dla ogólnego wyniku, bo w zeszłym roku o tej porze sprzedaż spadła o... 34,6 procent

Publikacja: 27.12.2016 20:09

W biurach podróży przecena na Turcję

Foto: ROL

Najnowszy raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki z 51. tygodnia tego roku notuje wzrost liczby klientów w biurach podróży o 31,7 procent. Można by uznać to za imponujący wynik, gdyby nie to, że rok temu o tej porze liczba klientów w stosunku do tego samego okresu z roku 2014 zanurkowała aż o 34,6 procent. Baza, do której dzisiaj się odnoszą dane z systemu rezerwacyjnego MerlinX, była więc stosunkowo niska.

W liczbach bezwzględnych tegoroczny wzrost nie przyniósł dużej zmiany, co widać po skumulowanych danych, które wskazują, że poprawiły się one tylko o 0,1 procent, z 31 do 31,1 procent. O wiele lepszy jest stosunek tych danych w samych wycieczkach samolotowych – tutaj wynik (skumulowany) poprawił się z 31,88 procent do 32,19 procent. Niemniej touroperatorów musi cieszyć, że klienci nawet przed samymi świętami odwiedzali ich salony i strony internetowe.

Jak rosła sprzedaż w biurach podróży - ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku

W ostatnim tygodniu zaskoczyło wielkie zainteresowanie klientów wyjazdami z dojazdem własnym – w porównaniu z tym samym okresem sprzed roku było na nie aż o 90,9 procent więcej chętnych. Trzeba to położyć na karb zbliżających się ferii i poprawy pogody w górach, gdzie jest już coraz więcej śniegu. Do biur podróży ruszyli więc po noclegi w ośrodkach narciarskich różnych krajów narciarze. Zmotoryzowani lub liczący na tanie bilety tanich linii lotniczych.

32,6 procent wzrostu notowały też wyjazdy autokarowe. Lotniczych z kolei sprzedano więcej niż przed rokiem o 24,7 procent. Stanowiły one jednak 77,9 procent wszystkich wyjazdów.

Nadal na pierwszym miejscu wśród kierunków występuje Hiszpania, za sprawą Wysp Kanaryjskich, popularnych o tej porze roku. Wśród nich Fuerteventura i Teneryfa zajęły dwa pierwsze miejsca jako kierunki, a Lanzarote czwarte (po Heraklionie).

Za Hiszpanią pod względem popularności uplasowały się Grecja (Heraklion, Korfu i Rodos w pierwszej dziesiątce), Egipt (Marsa Alam i Hurghada), Bułgaria (Burgas na 12. miejscu), Włochy i Turcja.

Ta ostatnia w ostatnich tygodniach jest mocno przeceniana. Średnie ceny wycieczek spadają. 51. tydzień roku był pod tym względem również typowy. Przeciętna cena za jaką sprzedano wakacje przyszłoroczne w Turcji wyniosła zaledwie 2064 złotych i była niższa niż tydzień wcześniej o 9,9 procent (2292 złote). W porównaniu z tym samym okresem roku 2015 podróżowanie do Turcji było tańsze nawet o 21,8 procent (2638 złotych).

Na drugim biegunie stała cena wyjazdów do Egiptu. O ile rok temu wynosiła ona 2035 złotych, o tyle w omawianym tygodniu 2341 złotych, co daje podwyżkę o 18,3 procent.

Zmiana średniej ceny wyjazdów - wybrane kierunki, ostatnie tygodnie

Źródło wykresów: PZOT

*Raport obejmuje 51. tydzień roku, czyli okres od 19 do 25 grudnia 2016 r. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX. Dane MerlinX pokazują prawdopodobnie wyniki nieco ponad połowy rynku. Nie zawierają jednak sprzedaży lub tylko mniejszą jej część, takich biur podróży jak Itaka, TUI, Rainbow czy Neckermann.

Najnowszy raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki z 51. tygodnia tego roku notuje wzrost liczby klientów w biurach podróży o 31,7 procent. Można by uznać to za imponujący wynik, gdyby nie to, że rok temu o tej porze liczba klientów w stosunku do tego samego okresu z roku 2014 zanurkowała aż o 34,6 procent. Baza, do której dzisiaj się odnoszą dane z systemu rezerwacyjnego MerlinX, była więc stosunkowo niska.

W liczbach bezwzględnych tegoroczny wzrost nie przyniósł dużej zmiany, co widać po skumulowanych danych, które wskazują, że poprawiły się one tylko o 0,1 procent, z 31 do 31,1 procent. O wiele lepszy jest stosunek tych danych w samych wycieczkach samolotowych – tutaj wynik (skumulowany) poprawił się z 31,88 procent do 32,19 procent. Niemniej touroperatorów musi cieszyć, że klienci nawet przed samymi świętami odwiedzali ich salony i strony internetowe.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive