Reklama
Rozwiń

Qatar Airways na zakupach u Boeinga

Linie lotnicze Qatar Airways zamówiły u Boeinga 100 samolotów o wartości 18,6 miliarda dolarów

Publikacja: 08.10.2016 12:20

Prezes Qatar Airways Akbar al-Baker (z lewej) sugerował Boeingowi produkowanie modelu 737 z większą

Prezes Qatar Airways Akbar al-Baker (z lewej) sugerował Boeingowi produkowanie modelu 737 z większą liczbą foteli

Foto: AFP

Zamówienie składa się z 40 samolotów szerokokadłubowych (trzydziestu B787-9 Dreamliner i dziesięciu B777-300ER) oraz z opcji na 60 wąskokadłubowych B737 MAXB. Część potwierdzona ma wartość 11,17 mld, a opcji - 6,9 mld, ale mowa ru o cenach katalogowych, przewoźnik tyle nie zapłaci, bo każdy dostaje rabat, zależny od jego pozycji i wielkości zamówienia.

Opcja na B737 oznacza, że Katarczycy wybrali ten model, po wycofaniu się z odebrania trzech airbusów 320neo z powodu problemów z silnikami. Qatar nie zamawiał dotąd takich samolotów w USA. Prezes Qatar Airways Akbar al-Baker skorzystał z okazji, aby naciskać na Boeinga, by opracował nowy, nieco większy samolot od 737, żeby wypełnić lukę w modelach.

Prezes Boeinga Ray Conner powiedział z kolei, że koncern bada taką możliwość i rozmawia z klientami. — Chyba wiemy dziś, jaki samolot klienci chcieliby mieć pod względem liczby miejsc i zasięgu. Teraz musimy odrobić pracę domową i zastanowić, jak to wszystko razem powiązać. Nie mogę podać ostatecznego terminu, ale z pewnością ruszymy ostro do pracy — powiedział.

Zamówienie bardzo przyda się koncernowi z USA, bo w tym roku wyraźnie zmalały zakupy na świecie, zwłaszcza maszyn szerokokadłubowych, a Amerykanie ostro walczą cenami z Airbusem.

Kontrakt jest wyraźnie większy od zakładanego w lipcu podczas salonu w Farnbororugh zakupu pięciu B777-300ER za 1,7 mld dolarów. Tamten zakup został jednak opóźniony przez rząd emiratu, aby wywrzeć presję na Waszyngton, by zgodził się na sprzedaż myśliwców F-15 (co ostatnio nastąpiło).

Zamówienie Katarczyków zwiększy niepokój linii lotniczych z USA, które oskarżają rywali z Zatoki Perskiej o korzystanie z subsydiów swoich państw. Prezes Delta Air Lines Ed Bastian stwierdził właśnie, że Qatar, Etihad i Emirates dostały 50 miliardów dolarów takiej bezprawnej pomocy, co pozwala im oferować około 30 lotów dziennie do Stanów Zjednoczonych po cenach niższych od cen przewoźników amerykańskich.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku