W hotelach Orbisu rośnie i frekwencja, i zysk

Należący do francuskiego Accoru Orbis, największa w Polsce sieć hotelarska, wypracował w pierwszym półroczu tego roku 591,6 mln złotych przychodu, o prawie 11 procent więcej niż w pierwszych sześciu miesiącach ubiegłego roku

Aktualizacja: 30.07.2015 18:09 Publikacja: 30.07.2015 11:56

W hotelach Orbisu rośnie i frekwencja, i zysk

Foto: Fotorzepa, Filip Frydrykiewicz F.F. Filip Frydrykiewicz

Przychody na pokój zwiększyły się ze 117 złotych 30 groszy do 140 złotych 70 groszy, natomiast ubiegłoroczna frekwencja na poziomie 56,1 procent urosła do 65,5 procent. Wskaźnik EBITDA wyniósł 143,1 mln złotych, co oznacza wzrost o 23,2 procent (w ujęciu rok do roku). Zysk przed opodatkowaniem powiększył się o 34,7 procent. W rezultacie zysk netto spółki wyniósł 53,3 mln złotych.

Orbis, który na początku stycznia sfinalizował z Accorem transakcje przejęcia należących do francuskiego koncernu 38 hoteli w Europie Środkowej, zwiększył przychody ze sprzedaży we wszystkich segmentach. Największy wzrost (11,7 procent) przyniosły jednak hotele średniej i wyższej kategorii. Hotele ekonomiczne dały natomiast wzrost przychodów w wysokości 7,2 procent. Zwiększył się także przychód ze sprzedaży w przejętych hotelach za granicą: np. w Czechach o 11 procent, co przyniosło dodatkowe 4,8 mln złotych, a na Węgrzech o 9,8 procent. Hotele Orbisu działają aktualnie w 9 krajach, a możliwość dalszego rozwoju sieci jest w kolejnych 7 krajach regionu.

Spółka inwestuje w rozwój i usprawnienie działania sieci: w tym roku nakłady inwestycyjne mogą sięgnąć 150 mln złotych. W budowie jest hotel ibis w Gdańsku, Mercure w Krakowie, a projektowany jest ibis Styles w Szczecinie. Modernizowany jest Novotel w Warszawie (dawny hotel Forum), zmieniono także marki hoteli Orbis Gdynia, Orbis Posejdon Gdańsk i Orbis Magura Bielsko-Biała na Mercure (dwa pierwsze) i ibis Styles (ten ostatni).

Pierwsza połowa roku przyniosła także zmianę struktury finansowania: Orbis z sukcesem wyemitował 300 mln złotych obligacji z bardzo niską marżą. Spółka analizuje i rozważa potencjalne odkupienie hoteli, które działają w oparciu o aktualne umowy leasingowe. Planuje także dalszy rozwój sieci poprzez nowe projekty i zakupy.

- Obecnie w naszych planach jest otwarcie 13 hoteli w ciągu najbliższych 2 lat w ramach kontraktów franczyzowych i o zarządzanie. Na bieżąco monitorujemy i analizujemy sytuację w całym regionie, gdzie koncentrujemy się głównie na najlepszych lokalizacjach w centrach miast. Interesują nas potencjalne projekty hotelowe, które mogą przyczynić się do wzrostu wartości spółki – powiedział "Rzeczpospolitej" prezes Orbisu Gilles Clavie.

W całym 2014 roku Orbis osiągnął przychody w wysokości 703,8 mln złotych i wypracował 89,2 mln złotych zysku netto, o przeszło jedną trzecią więcej niż rok wcześniej. W tym roku spółce ma sprzyjać korzystna sytuacja makroekonomiczna.

- Gospodarki krajów, w których działamy, mają zdrowe fundamenty i oczekujemy, że sytuacja ta nie ulegnie zmianie w najbliższej przyszłości. O ile na rynku nie nastąpią nieoczekiwane turbulencje, nasze długoterminowe prognozy są pozytywne – dodał Clavie.

Według ocen międzynarodowej firmy doradczej Horwath HTL rozwojowi branży hotelarskiej w Polsce sprzyjać będzie zarówno obecny jak i przyszły rok. Prognozy znacznego wzrostu PKB pozwalają zakładać, że zwiększy się ruch gości biznesowych, a spadek cen paliw obniżający ceny biletów lotniczych powinien przekładać się na wyższą frekwencję wśród turystów. Cały rynek może powiększyć się o kolejne 80 obiektów.

Według Horwath HTL, na koniec 2014 roku w Polsce działało ponad 2450 skategoryzowanych hoteli ze 122 tysiącami pokojów. Nowe hotele otwarto m.in. w Krakowie, gdzie przy lotnisku zaczął działać Hilton Garden Inn, a funkcjonujący w centrum Holiday Inn powiększył się o 95 pokojów. We Wrocławiu pierwszych gości przyjął Best Western Plus Q Hotel oraz o Ibis Styles. Z kolei w Poznaniu uruchomiono nowy hotel sieci Puro.

Przychody na pokój zwiększyły się ze 117 złotych 30 groszy do 140 złotych 70 groszy, natomiast ubiegłoroczna frekwencja na poziomie 56,1 procent urosła do 65,5 procent. Wskaźnik EBITDA wyniósł 143,1 mln złotych, co oznacza wzrost o 23,2 procent (w ujęciu rok do roku). Zysk przed opodatkowaniem powiększył się o 34,7 procent. W rezultacie zysk netto spółki wyniósł 53,3 mln złotych.

Orbis, który na początku stycznia sfinalizował z Accorem transakcje przejęcia należących do francuskiego koncernu 38 hoteli w Europie Środkowej, zwiększył przychody ze sprzedaży we wszystkich segmentach. Największy wzrost (11,7 procent) przyniosły jednak hotele średniej i wyższej kategorii. Hotele ekonomiczne dały natomiast wzrost przychodów w wysokości 7,2 procent. Zwiększył się także przychód ze sprzedaży w przejętych hotelach za granicą: np. w Czechach o 11 procent, co przyniosło dodatkowe 4,8 mln złotych, a na Węgrzech o 9,8 procent. Hotele Orbisu działają aktualnie w 9 krajach, a możliwość dalszego rozwoju sieci jest w kolejnych 7 krajach regionu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą