Pierwsze dworce systemowe pojawia się w Mławie, Nasielsku, Ciechanowie oraz w Strzelcach Krajeńskich. To na razie początek: rozpoczęta właśnie inwestycja ma charakter pilotażowy, a PKP już ma w planie kolejnych kilkanaście tego typu przedsięwzięć. Będą realizowane w ciągu dwóch lat.

Koszty prac budowlanych na czterech wybranych dworcach to 16 milionów złotych. Dla porównania, szacowany koszt standardowej przebudowy istniejących obiektów sięga 18,2 mln złotych. Wszystkie cztery inwestycje mają być zakończone jeszcze w tym roku: dworce w Mławie, Nasielsku i Strzelcach Krajeńskich w trzecim kwartale, dworzec w Ciechanowie – w czwartym kwartale.

W Mławie budowa będzie najtańsza: nowy dworzec systemowy ma kosztować 4,3 mln złotych. Obecnie trwają przygotowania do uruchomienia dworca tymczasowego i rozpoczęcia prac rozbiórkowych. W Nasielsku dworzec tymczasowy już działa. Zaczęła się także rozbiórka starego budynku. Nowy ma kosztować 6,5 mln złotych. Rozbierany jest także dotychczasowy dworzec w Strzelcach, gdzie koszt inwestycji ma wynieść 5 mln złotych. Spóźnia się natomiast rozpoczęcie inwestycji w Ciechanowie: firma, która miała ją realizować, nie podpisała umowy. - Przygotowujemy się do ponownego ogłoszenia przetargu na wybór wykonawcy. Chcielibyśmy, aby nastąpiło to jeszcze w lutym – informuje Paulina Jankowska z biura prasowego PKP.

Atutem nowych obiektów mają być niskie koszty utrzymania. Będą rezultatem m.in. zasilania oświetlenia przez instalacje fotowoltaiczne lub solarno-fotowoltaiczne, które będą jednocześnie podgrzewać wodę, a także odzyskiwania wody deszczowej czy wentylacji odzyskującej ciepło. Projekty będą w znacznym stopniu ujednolicone, natomiast sama budowa – dzięki prostej konstrukcji - dużo szybsza. - Czas realizacji inwestycji związany z budową takich dworców jest o kilkanaście tygodni krótszy niż w przypadku standardowej modernizacji – informuje Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP.

Kolej mocno wchodzi także w duże projekty deweloperskie. Do tej pory sfinalizowano dwa takie przedsięwzięcia: to Poznań City Center oraz Galeria Katowicka. Kolejne dwa są w trakcie realizacji. To nowy dworzec Warszawa Zachodnia, budowany wspólnie z deweloperem HB Reavis. Ma być gotowy za rok, nieco później staną jeszcze dwa biurowce. Cała inwestycja warta jest około 650 mln złotych. Kolejny wielki projekt to budowa dworca Warszawa Gdańska, stawianego razem z Ghelamco. Ta inwestycja, obejmująca także część biurową, parkingi oraz przebudowę infrastruktury komunikacyjnej, będzie kosztować blisko 2,2 mld złotych.