Lista upadłości według Ryanaira

SAS, Alitalia i Air Berlin - te linie lotnicze nie mają, zdaniem prezesa Ryanaira Michaela O'Leary'ego, przed sobą przyszłości

Publikacja: 01.11.2014 17:51

Lista upadłości według Ryanaira

Foto: Bloomberg

- Albo ich działalność zostanie zmarginalizowana, albo zostaną przejęte przez innego przewoźnika — powiedział O'Leary podczas konferencji w Dublinie.

Jego zdaniem na rynku europejskim wybuchnie wojna o połączenia krótko- i średniodystansowe. Ostre cięcia czekają, oprócz wymienionych przewoźników, także grecki Olympic Airways (przejęty przez również grecki Aegean), portugalski TAP, hiszpańską Iberię (razem z British Airways należy do grupy IAG) i irlandzkiego rywala Ryanaira — Aer Lingusa.

Co ciekawe, Michael O'Leary nie wymienił w tym kontekście LOT-u, któremu przy każdej okazji chętnie przykłada. Ostatnio jednak wyhamował z krytyką. Innym obiektem częstych ataków O'Leary'ego jest Aer Lingus, którego Ryanair wielokrotnie chciał przejąć, ale nie pozwoliły na to, ani władze irlandzkie, ani Bruksela, uznając, że zakłócona zostałaby konkurencja na lotnisku w Dublinie, gdzie obydwie linie mają bazy. Ostatecznie Ryanair zmniejszył swój udział w Aer Lingusie, w tej chwili ma 30 procent jego akcji, a w roku 2019 może ich się całkowicie pozbyć i zapowiada, że zamierza to zrobić.

Szefowie Aer Lingusa byli oburzeni komentarzami O'Leary'ego. — Aer Lingus nie lata na stratach i w żadnym wypadku nie można nas zaliczyć do klubu upadających linii lotniczych, jak to mówi O'Leary - powiedział Declan Kearney, rzecznik Aer Lingusa.

Z kolei rzecznik SAS-a, Henrik Edstrom, nie polemizował z krytyką i przyznał, że linia przechodzi transformację i nieustannie stara się dostosować do trudnych warunków rynkowych.

O'Leary zapowiada drastyczne cięcia w połączeniach europejskich, przewiduje też, że linie tradycyjne będą wprowadzać oszczędności. — To dlatego lotniska regionalne tak bardzo chcą z nami rozmawiać - zapewnił.

Zdaniem szefa Ryanaira, po przejęciu 49 proc. przez Etihad z Abu Zabi, z europejskich połączeń będzie powoli wycofywała się Alitalia. Air Berlin już zmniejszył ze 170 do 130 liczbę samolotów i zrezygnował z planów odmłodzenia floty.

Uwaga O'Leary'ego pod adresem Iberii jest jednak nietrafiona. Hiszpańska linia pod rządami prezesa British Airways Williego Walsha po głębokich cięciach kosztów i zwolnieniach w trzecim kwartale zanotowała zysk w wysokości 162 mln euro, dwa razy większy niż rok wcześniej.

Zrozumiała jest natomiast krytyka greckiego Olympica, bo wiadomo, że właściciel tej linii, Aegean rywalizuje z Ryanairem o przejęcie cypryjskiej linii Cyprus Airways. — Obawiam się jednak, że rząd w Nikozji wybierze święty spokój i sprzeda Cyprusa Grekom. Ryanair zagwarantowałby tej inii rozwój i stworzenie na Cyprze wielkiego centrum przesiadkowego. Złożyliśmy ofertę na Cyprus Airways w sierpniu — powiedział „Rzeczpospolitej" Michael O'Leary.

Cyprus Airways jest małą linią — ma 23 samoloty i rocznie przewozi 700 tysięcy pasażerów, ale Ryanairowi chodzi o strategiczne położenie wyspy. Na razie wiadomo, że Ryanair ma cztery rynki, na których chce się szybko rozwijać — Włochy, Niemcy, Grecję i Polskę. Wszędzie, oprócz lotów zagranicznych, chce także wykonywać rejsy krajowe. W naszym kraju co kilka dni niemal ogłasza kolejną ekspansję. Na wszystkich tych rynkach chce podciąć dominującego przewoźnika. Udało mu się to we Włoszech i w Polsce.

- Albo ich działalność zostanie zmarginalizowana, albo zostaną przejęte przez innego przewoźnika — powiedział O'Leary podczas konferencji w Dublinie.

Jego zdaniem na rynku europejskim wybuchnie wojna o połączenia krótko- i średniodystansowe. Ostre cięcia czekają, oprócz wymienionych przewoźników, także grecki Olympic Airways (przejęty przez również grecki Aegean), portugalski TAP, hiszpańską Iberię (razem z British Airways należy do grupy IAG) i irlandzkiego rywala Ryanaira — Aer Lingusa.

Pozostało 85% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Lotniska
Tadeusz Syryjczyk: Rozbudowa lotniska w Radomiu to wyrzucanie pieniędzy