Z czynników mających istotny wpływ na sprzedaż wypoczynkowych wyjazdów zagranicznych nie zawodzi dynamika wzrostu dochodów gospodarstw domowych, która kształtuje się nieco powyżej przewidywań. Wyraźnie niedomagają jednak nastroje konsumenckie i społeczne, które nadal pozostają pod wpływem intensywnej walki politycznej – konstatuje prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej, otwierając swój kolejny, cotygodniowy materiał analizujący wydarzenia mające wpływ na turystykę wyjazdową.
Nastroje w dół, zakupy stop
Mogło się wydawać – dodaje - że rozhuśtane nastroje związane z przeprowadzonymi 26 maja wyborami do Europarlamentu uspokoją nieco atmosferę, ale nic takiego się nie stało. Polityczna walka związana z jesiennymi wyborami do polskiego Sejmu i Senatu trwa w najlepsze. W ten sposób nawiązuje do badania Kantar Consumer Index, które pokazuje dość istotny spadek nastrojów społecznych w czerwcu. Jedyną grupą wiekową, której nastroje się poprawiły były osoby do 24 roku życia. Największy regres nastąpił natomiast w grupie 55+.
Aż o 7 punktów procentowych pogorszyły się prognozy ludzi odnośnie do stanu ich gospodarstw domowych, a wzrost obaw o sytuację materialną szczególnie mocno uderza w turystykę wyjazdową, bo wydatki na rozrywki są ograniczane w pierwszej kolejności. Na potwierdzenie tego zjawiska ekspert przedstawia wykres dynamiki sprzedaży detalicznej towarów z grupy lepiej sprzedającej się przy słabszych nastrojach i wyższym poziomie obaw (meble, RTV, AGD) i tych z grupy mającej charakter bardziej doraźny i znacznie lepiej sprzedającej się przy dobrych nastrojach konsumenckich (tekstylia, odzież i obuwie). „Produktom tym modelowo znacznie bliżej do zagranicznych wycieczek".
Na wykresie widać, że kłopoty z popytem w turystyce wyjazdowej rozpoczęły się w grudniu 2018 roku, gdy wyraźnie spadła dynamika sprzedaży w kategoriach tekstylia, odzież i obuwie i przybrała po raz pierwszy od dawna wartości poniżej dynamiki dla mebli, RTV i AGD (pole czerwone) – wyjaśnia autor.