Sojusz Qantasa z Emirates

Koordynowanie cen i sprzedaży biletów, wspólna rezerwacja miejsc, wspólne poczekalnie i programy lojalnościowe - przewiduje 10-letnie porozumienie przewoźników z Australii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich

Publikacja: 06.09.2012 22:08

Sojusz Qantasa z Emirates

Foto: Bloomberg

Sojusz ogłoszony w Sydney przewiduje też przeniesienie od marca ośrodka przesiadek (hub) w lotach do i z Europy z Singapuru do Dubaju. Pod względem biznesowym zastosowano model równego dzielenia się zyskami, ale bez wzajemnego przejmowania udziałów przez partnerów.

Porozumienie zakłada także zakończenie istniejącego od 20 lat partnerstwa Qantasa z British Airways na tzw. kangurzym szlaku do Londynu. Samoloty A380 Qantasa będą latać codziennie z Sydney i Melbourne do brytyjskiej stolicy przez Dubaj, co oznacza, że obie linie będą oferować 98 lotów tygodniowo między Australią i Dubajem. Qantas zrezygnuje także z korzystania z lotniska we Frankfurcie.

Qantas stanie się drugim przewoźnikiem korzystającym z Terminala 3 i nowego zbudowanego w Dubaju specjalnie dla samolotów superjumbo. W konsekwencji, dotychczasowe loty Qantasa przez Singapur i Hongkong będą kończyć się w tych miastach, a ich godziny zostaną zmienione, aby zapewnić podróżnym dogodne przesiadki tego samego dnia na inne kierunki w Azji.

- Głównym celem tego sojuszu jest zapewnienie silnej, wiarygodnej pozycji Qantasowi i przywrócenie rentowności jego działu międzynarodowego – oświadczył prezes Alan Joyce. Jego firma jest nadal zdecydowana osiągnąć równowagę tego działu w 2015 roku finansowym.  (W sierpniu Qantas podał o pierwszej rocznej starcie 248 mlndol., od czasu jego prywatyzacji w 1995 r.).

Joyce odmówił skomentowania oszacowań analityków, że sojusz pozwoli Qantasowi oszczędzać rocznie brutto 90 - 100 mln dolarów australijskich. Odmówił także podania własnych prognoz takich oszczędności.

Klienci Emirates zyskają dzięki sojuszowi dostęp do wewnętrznej sieci australijskiej liczącej ponad 50 miast i niemal 5 tys. lotów tygodniowo.

Porozumienie wymaga akceptacji władz australijskich, powinno wejść w życie od  kwietnia.

Australijski przewoźnik miał trudny ostatni rok z powodu rekordowych kosztów paliwa, rosnącej konkurencji i sprzeciwu związków zawodowych na cięcia kosztów. W sierpniu musiał anulować zamówienie na 35 samolotów  B787 Dreamliner

Emirates z kolei był zainteresowany zwiększeniem działalności w Australii, gdzie  działają już rywale, Etihad i Qatar Airways. Pierwszy z nich podwoi do 10 proc. udziały w konkurencie  Qantasa, Virgin Australia. Drugi zaczął latać do Perth.

Rynek przyjął  bardzo dobrze ogłoszony sojusz: akcje Qantasa zakończyły sesję w Sydney wzrostem o 6,67 proc.

Sojusz ogłoszony w Sydney przewiduje też przeniesienie od marca ośrodka przesiadek (hub) w lotach do i z Europy z Singapuru do Dubaju. Pod względem biznesowym zastosowano model równego dzielenia się zyskami, ale bez wzajemnego przejmowania udziałów przez partnerów.

Porozumienie zakłada także zakończenie istniejącego od 20 lat partnerstwa Qantasa z British Airways na tzw. kangurzym szlaku do Londynu. Samoloty A380 Qantasa będą latać codziennie z Sydney i Melbourne do brytyjskiej stolicy przez Dubaj, co oznacza, że obie linie będą oferować 98 lotów tygodniowo między Australią i Dubajem. Qantas zrezygnuje także z korzystania z lotniska we Frankfurcie.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży