eService wypowiedział umowy biurom turystycznym

eService, firma rozliczająca płatności kartami wypowiedziała umowy 140 sprzedawcom usług turystycznych. Powodem jest uznanie branży turystycznej za zbyt ryzykowaną wobec licznych bankructw biur podróży

Publikacja: 03.08.2012 17:09

eService wypowiedział umowy biurom turystycznym

Foto: Bloomberg

Agent rozliczeniowy eService w ciągu ostatnich dni wypowiedział umowy 140 biurom turystycznym. Powodem są ostatnie bankructwa w tym sektorze i związane z tym ryzyko dla firmy rozliczającej transakcje kartami – poinformował  prezes eService Marek Paradowski. Umowy zostały wypowiedziane zarówno największym touroperatorom, jak i małym biurom podróży.

Paradowski wyjaśnił, że zgodnie z regulacjami organizacji wydających karty płatnicze - Visa oraz MasterCard - klienci, którzy kupili produkt lub usługę za pośrednictwem takiej karty, a tego nie otrzymali, mają prawo zwrócić się za pośrednictwem swojego banku do agenta rozliczeniowego o zwrot pieniędzy. Pozwala na to usługa o nazwie chargeback. Jest to tzw. obciążenie zwrotne, w wyniku którego następuje zwrot pieniędzy z konta sprzedawcy (towaru czy usług) na konto posiadacza karty.

W niektórych wypadkach agent rozliczeniowy musi zwrócić pieniądze z własnych środków, a następnie starać się je odzyskać od firmy, która praktycznie nie ma już żadnych aktywów.

- To dla nas ogromne ryzyko finansowe. Dlatego zdecydowaliśmy się na wypowiedzenie umów biurom turystycznym. Jeśli zmienią się regulaminy Visa i Mastercard, chętnie usiądziemy i wynegocjujemy nowe umowy z firmami sektora turystycznego - zaznacza. W środę pisaliśmy w „Rzeczpospolitej", że firma eService robi przegląd umów ze sprzedawcami wycieczek turystycznych.

Swoim postępowaniem eService zablokował pieniądze wpłacone przez klientów biur podróży. To uderzyło w agentów sprzedaży, którzy przyjmowali te pieniądze. Z drugiej strony wyłączenie jednego z systemów, może być na rękę agentom. Mają teraz powód, by żądać od klientów jedynie gotówki. Jeśli turysta płaci gotówką, agent nie musi się martwić o swoją prowizję. Tymczasem wycofywanie wpłat dokonanych kartą kredytową na wycieczki z biurami, które upadły, pozbawiało ich wynagrodzenia. Z kolei touroperatorzy też wolą wpłaty gotówki na konto, bo nie tracą prowizji pobieranej przez wystawcę karty kredytowej, która wynosi nawet 2 procent.

Rzecznik prasowy innego agenta rozliczeniowego eCard Michał Bagiński, jego firma przygląda się szczególnie branży turystycznej, ale nie zdecydowała o systemowym wypowiadaniu umów zawartych z touroperatorami.

Zdaniem wiceprezesa Związku Banków Polskich Jerzego Bańki, nikt nie powinien być zdziwiony, że agenci rozliczeniowi obawiają się ryzyka związanego z bankructwami biur podróży. - Agent rozliczeniowy działa na rzecz dostawcy usług, w tym wypadku touroperatora. Czymś niecodziennym jest obecna sytuacji w branży turystycznej. Nie ma co się dziwić agentom rozliczeniowym, że oceniają ryzyko jako nadmierne i wypowiadają te umowy - zaznacza.

W jego opinii problem, z jakim spotykają się agenci rozliczeniowi w odniesieniu do branży turystycznej, rozwiązałoby zwiększenie gwarancji finansowych touroperatorów. - Słabość touroperatorów, problemy z płynnością finansową, brak jakichkolwiek wymogów w zakresie kapitału powodują, że z wielką łatwością zawieszają działalność zostawiając klientów, mówiąc kolokwialnie, na lodzie - zaznacza.

Agent rozliczeniowy eService w ciągu ostatnich dni wypowiedział umowy 140 biurom turystycznym. Powodem są ostatnie bankructwa w tym sektorze i związane z tym ryzyko dla firmy rozliczającej transakcje kartami – poinformował  prezes eService Marek Paradowski. Umowy zostały wypowiedziane zarówno największym touroperatorom, jak i małym biurom podróży.

Paradowski wyjaśnił, że zgodnie z regulacjami organizacji wydających karty płatnicze - Visa oraz MasterCard - klienci, którzy kupili produkt lub usługę za pośrednictwem takiej karty, a tego nie otrzymali, mają prawo zwrócić się za pośrednictwem swojego banku do agenta rozliczeniowego o zwrot pieniędzy. Pozwala na to usługa o nazwie chargeback. Jest to tzw. obciążenie zwrotne, w wyniku którego następuje zwrot pieniędzy z konta sprzedawcy (towaru czy usług) na konto posiadacza karty.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Kruche imperium „Królowej Zakopanego”
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku