Orbis poprawia wyniki finansowe

Grupa kapitałowa Orbis wypracowała w 2011 r. 718,9 mln zł przychodów, o 2,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Ten wynik był możliwy dzięki dobrej koniunkturze i restrukturyzacji bazy hotelowej

Publikacja: 22.02.2012 08:51

Orbis poprawia wyniki finansowe

Foto: Fotorzepa, Filip Frydrykiewicz

Jak podaje we wtorkowym komunikacie, wskaźnik EBITDA wyniósł w ujęciu raportowanym 288 mln zł, co oznacza wzrost o 65 proc. Było to możliwe dzięki dobrym wynikom z działalności hotelowej odnotowywanym w dużych miastach, a także wpływom ze sprzedaży mało rentownych hoteli oraz aktywów niehotelowych.

Poprawę wyników operacyjnych Grupy Hotelowej Orbis potwierdza wzrost wskaźnika RevPAR (przychodu na pokój) do poziomu 116 zł, tj. o prawie 7 proc. w ujęciu porównawczym (bez wpływu sprzedanych hoteli i zdarzeń jednorazowych) oraz o ponad 10,1 proc. w ujęciu raportowanym.

Przychody segmentu hotelowego osiągnęły w 2011 roku poziom 695 mln zł, a wskaźnik EBITDA wzrósł do poziomu 283 mln zł. W ujęciu porównawczym EBITDA wyniosła 189 mln zł i wzrosła w porównaniu do roku poprzedniego o 11 proc.

"Świadczy to o silnym popycie oraz prawidłowym kierunku restrukturyzacji bazy hotelowej" – podkreśla spółka. W roku 2011 Orbis, który planuje skupić się wyłącznie na działalności hotelarskiej, kontynuował restrukturyzację poprzez sprzedaż udziałów w Orbis Casino oraz części przedsiębiorstwa Orbis Transport (zarządzanie flotą pojazdów) za 99 mln zł.

Pozbył się też hotelu Bristol w Warszawie, którym sam bezpośrednio nie zarządzał i byłego hotelu w Płocku (zamknięty w roku 2007) oraz nieruchomości w Tarnobrzegu. W 2011 sprzedawał też hotele o "niestrategicznym znaczeniu" dla spółki: w Krakowie (2), Szczecinie, Kaliszu i Kołobrzegu.

Łącznie transakcje te przyczyniły się do wzrostu zysku Grupy Orbis o 120 mln zł oraz poprawy salda środków pieniężnych o 296 mln zł.

W komunikacie spółka przypomina o planach na ten rok. Zgodnie z nową strategią Accoru, partnera strategicznego Grupy Hotelowej Orbis, ogłoszoną we wrześniu 2011 r., zmienia się struktura marek w segmencie hoteli ekonomicznych. Ibis będzie oferować trzy komplementarne produkty w ramach trzech marek: "ibis", "ibis budget" (poprzednio Etap), oraz "ibis styles" (która zastąpi markę "all seasons"). Projekt przewiduje modernizację, zmianę identyfikacji wizualnej oraz wprowadzenie nowych produktów i usług.

W połowie roku 2012, jeszcze przed rozpoczęciem mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Euro 2012 planuje otwarcie czterech nowych hoteli ekonomicznych ibis i ibis budget w Warszawie (333 pokoje) oraz w Krakowie (302 pokoje). Ponadto Orbis podpisał umowę o zarządzanie nowym hotelem ibis oferującym 125 pokoi w Kownie na Litwie.

Dzięki temu liczba hoteli kategorii ekonomicznej należących do Grupy Orbis wzrośnie z 17 do 22, a liczba pokojów tym segmencie zwiększy się o ponad 25 proc.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10