Turyści wracają do Europy

Turystyka w Europie otrząsa się z kryzysu. Fakt, że w pierwszej dziesiątce najchętniej odwiedzanych krajów na świecie, aż sześć to państwa europejskie napawa optymizmem – zauważyli podczas targów World Travel Market w Londynie eksperci.

Publikacja: 07.11.2011 18:05

Miasteczko Manciano, Toskania (fot. AroundTuscany)

Miasteczko Manciano, Toskania (fot. AroundTuscany)

Foto: Flickr

Mimo ogromnych zawirowań gospodarczych w strefie euro, wielu strajków, ubiegłorocznej chmury pyłu wulkanicznego oraz ataku zimy, które na wiele dni sparaliżowały ruch turystyczny w Europie, branża turystyczna zanotowała 3-procentowy wzrost. W sumie na starym kontynencie w 2010 roku z oferty turystycznej skorzystało 476 milionów osób – o 15 milionów więcej niż w roku 2009.

- To wciąż znaczniej słabiej niż trzy lata temu – mówi Fiona Jeffery, szefowa World Trade Market. – Od ponad półtora roku obserwujemy jednak wzrost w branży turystycznej – dodaje.

Największym zainteresowaniem turystów cieszy się Europa Zachodnia (+5 proc.), Centralna i Wschodnia (+4 proc.) oraz Południowa (+3 proc.).

Niewielki spadek zainteresowania turystów odnotowały tylko Wielka Brytania (-1 proc.) i Irlandia (-13 proc.) oraz kraje północne – Szwecja, Norwegia i Finlandia (- 0,1proc).

Według danych z 2010 roku, najczęściej odwiedzanym przez turystów krajem w Europie była Francja. Odwiedziło ją ponad 75 mln osób. Kolejno w rankingu uplasowały się Hiszpania, ok. 53 mln odwiedzających i Włochy - ok. 45 mln. Pozostałe kraje, w których ruch turystyczny wyniósł między 20 a 10 mln osób to Wielka Brytania, Turcja, Niemcy, (które zanotowały rekordowy, bo aż 11-procentowy wzrost), Austria, Ukraina, Rosja oraz Grecja.

- Biorąc pod uwagę, że w wielu krajach rośnie bezrobocie, rządy kolejnych państw wprowadzają ogromne cięcia budżetowe, a podatki rosną, europejskie dane są bardzo dobre – tłumaczy Fiona Jeffery.

Co ciekawe, z raportu UNWTO (Światowej Organizacja Turystyki), przygotowanego specjalnie na londyńskie targi, wynika, że miejsce turystów z najbogatszych krajów Europy, którzy do tej pory podróżowali najczęściej, zajęli m.in. Rosjanie, Polacy, Szwajcarzy oraz Skandynawowie.

Zmieniła się także mentalność klientów, którzy znacznie częściej kupują on-line, wybierają oferty last minute oraz pakiety all-inclusive.

We Wschodniej Europie najlepiej radzą sobie kraje bałtyckie: Estonia, Litwa i Łotwa, które według raportu „dalekie są jeszcze od poziomu rynków zachodnioeuropejskich, ale mocno zyskują na sąsiedztwie Rosji i Finlandii".

Raport UNWTO wyróżnia także Polskę jako kraj, w którym w odniesieniu do najbliższych sąsiadów, „nie tylko ekonomia, ale i turystyka" ma się nadzwyczaj dobrze. Pięcioporcentowy wzrost w ruchu turystycznym w 2010 roku to także zdaniem autorów raportu, bardzo dobry sygnał przed nadchodzącym Euro 2012.

Oznaką, że europejski rynek turystyczny podnosi się z kryzysu, jest także obecność aż 32 nowych wystawców z Europy na londyńskim World Travel Market. M.in. Łotwy, która w pierwszych sześciu miesiącach tego roku odnotowała ponad 30-procentowy wzrost zainteresowania. Szczególnie Ryga, do której miłośnicy zwiedzania wpadają na dwu- trzydniowe city breaks. Podobny trend zauważono we włoskiej Toskanii, którą np. Brytyjczycy tłumnie odwiedzają podczas weekendów.

Mimo ogromnych zawirowań gospodarczych w strefie euro, wielu strajków, ubiegłorocznej chmury pyłu wulkanicznego oraz ataku zimy, które na wiele dni sparaliżowały ruch turystyczny w Europie, branża turystyczna zanotowała 3-procentowy wzrost. W sumie na starym kontynencie w 2010 roku z oferty turystycznej skorzystało 476 milionów osób – o 15 milionów więcej niż w roku 2009.

- To wciąż znaczniej słabiej niż trzy lata temu – mówi Fiona Jeffery, szefowa World Trade Market. – Od ponad półtora roku obserwujemy jednak wzrost w branży turystycznej – dodaje.

Pozostało 81% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Citi Handlowy kontynuuje świetną ofertę dla tych, którzy preferują oszczędzanie na wysoki procent.