Hotelowe sieci idą za turystami

Międzynarodowe sieci hoteli, które dotąd skupiały się na prowadzeniu obiektów biznesowych, teraz chcą skorzystać także z ruchu turystycznego w znanych kurortach

Publikacja: 09.12.2017 08:49

Gwiazda Morza we Władysławowie

Gwiazda Morza we Władysławowie

Foto: Materiały promocyjne

Mimo że podaż rośnie, rynek hotelowy wciąż nie jest nasycony. Dlatego do 2019 roku przybędzie w Polsce ponad 6,6 tysiąca pokojów hotelowych – prognozuje Emmerson Evaluation.

Pod koniec 2016 roku na polskim rynku było ponad 2,4 tysiąca skategoryzowanych hoteli. To o 6 procent więcej niż rok wcześniej. Liczba miejsc noclegowych wzrosła w ciągu roku o 8 procent, do niemal 254 tysięcy.

– Krajowy rynek hotelowy dojrzewa. Pod względem liczby transakcji dogania powoli inne segmenty rynku nieruchomości, czyli rynek biur i magazynów – komentuje Dariusz Książak, prezes Emmerson Evaluation, firmy specjalizującej się w wycenianiu nieruchomości. – Potencjał wzrostu wciąż jest duży. Mijający rok powinien się okazać dla branży równie dobry jak rok 2016 – dodaje. W ubiegłym roku najwięcej, 4,1 tysIąca, miejsc noclegowych przybyło w województwie mazowieckim. Małopolska wzbogaciła się o 3,3 tysiąca miejsc.

Kategoria mniej ważna

Mimo że podaż rośnie, rynek hotelowy wciąż nie jest nasycony. Marlena Kosiura, ekspert portalu InwestycjewKurortach.pl, ocenia, że w Polsce brakuje przede wszystkim dobrej jakości miejsc noclegowych w cenie akceptowanej dla większej grypy klientów, czyli hoteli trzygwiazdkowych. – Gwiazdki mają jednak coraz mniejsze znaczenie – zastrzega. – W dobie internetowych serwisów i ocen w social mediach turyści kierują się głównie notami, jakie obiekty zbierają w sieci. Lukę wypełniają nieskategoryzowane aparthotele i lokale na wynajem krótkoterminowy.

Książak mówi, że rozwój bazy hotelowej jest stymulowany m.in. przez rosnący ruch turystyczny. – Na koniec 2016 roku liczba turystów korzystających z polskich hoteli sięgała 19,6 miliona – podaje. Z analiz Emmerson Evaluation wynika, że na jednego cudzoziemca przypada dwóch Polaków.

Zagraniczni turyści przyjeżdżają z Niemiec (26 proc.), Wielkiej Brytanii (7 proc.), Ukrainy (6 proc.) i Stanów Zjednoczonych (5 proc.). – Polska jawi się jako względnie bezpieczny kraj, zwłaszcza w kontekście zagrożenia atakami terrorystycznymi – komentuje Izabela Bednarczyk, analityk Emmerson Evaluation. – Jakość usług polskiego sektora turystycznego rośnie z roku na rok. Obiekty są zaspokajają oczekiwania najbardziej wymagających gości – twierdzi.

Marlena Kosiura zwraca uwagę, że w Polsce nie pojawiły się jednak prawdziwie luksusowe hotele, jak Ritz-Carlton, Waldorf Astoria, Jumeirah, Shangri-La czy Mandarin Oriental. – To pokazuje, jak jest oceniany nasz rynek. Luksusowe hotele utrzymują głównie goście zagraniczni, których jest w Polsce, szczególnie w kurortach, za mało - wyjaśnia.

Nie tylko biznesmen

Jak podaje Emmerson Evaluation, w Polsce przeważają mieduże, prowadzone przez właścicieli hotele. Większość tego typu obiektów stoi w miejscach wypoczynkowych. W kurortach powstają też hotele polskich sieci. – Z kolei międzynarodowe marki skupiały się dotychczas na ofercie dla klientów biznesowych i lokowały hotele w największych miastach – zauważa Izabela Bednarczyk. Ale trendy zaczynają się zmieniać. – Zagraniczne sieci są coraz bardziej zainteresowane inwestowaniem w sektor turystyczny oraz wejściem do mniejszych miast. W najbliższych latach powstanie kilka obiektów w nadmorskich i górskich kurortach. To m.in. Hilton Garden Inn w Kołobrzegu i Radisson Blu w Zakopanem – wskazuje.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay