Macedonia na TT Warsaw: Poznaj nasze dziedzictwo

Macedonia ma do zaoferowania turystom coś więcej niż tylko zachwycające krajobrazy. To kraj o bogatym dziedzictwie kulturowym i ciekawej historii - zapewniali podczas targów TT Warsaw przedstawiciele Macedonii w Polsce

Aktualizacja: 24.11.2017 09:52 Publikacja: 24.11.2017 08:55

Macedonia na TT Warsaw: Poznaj nasze dziedzictwo

Foto: archiwum prywatne, Krzysztof Lisowski klis Krzysztof Lisowski

Podczas pierwszego dnia targów TT Warsaw Macedonia zorganizowała prezentację na temat swoich walorów i możliwości turystycznych. Przedstawiciele tamtejszej Agencji Promocji i Wspierania Turystyki oraz ambasady Macedonii w Polsce zapowiedzieli zwiększoną obecność na polskim rynku.

- Macedonia przyciągnęła w ciągu ostatnich miesięcy już sporo uwagi polskich mediów. Mamy nadzieję, że podobnie będzie także w przyszłym roku, gdyż planujemy przeprowadzenie działań promujących Macedonię jako atrakcyjny kierunek wyjazdów turystycznych - powiedziała w rozmowie z Turystyką.rp.pl Gorica Atanasova-Gjorevska, chargé d'affaires ambasady Republiki Macedonii w Polsce. - Spodziewam się, że zainteresowanie naszym krajem ze strony polskich turystów będzie rosło. Jest bowiem wiele elementów, które mogą zainteresować Polaków: nie tylko wspaniałe krajobrazy, ale także dziedzictwo historyczno-kulturowe – dodał.

Mimo że Macedonia jest niewielkim krajem leżącym pośrodku Półwyspu Bałkańskiego (tylko 2 mln mieszkańców i powierzchnia około 26 tys. km kwadratowych, czyli mniej więcej tyle, co województwo wielkopolskie), to obfituje w wiele różnorodnych atrakcji. – Szczególnie zadowoleni powinni być wielbiciele górskich wycieczek i narciarstwa, ponieważ większość kraju zajmują góry – zachwalała podczas konferencji Zhivka Cvetkoska-Andonoska z macedońskiej Agencji Promocji i Wspierania Turystyki. Jak wyliczyła turyści mają do dyspozycji 38 pasm górskich i 20 szczytów o wysokości powyżej 2 tys. metrów n.p.m. Macedoński kurort Popova Šapka, położony na wysokości 1700-2700 m n.p.m., został uznany w zeszłym roku przez magazyn „Guardian" za jeden z najlepszych europejskich ośrodków narciarskich.

Jednak nie tylko góry są znakiem rozpoznawczym Macedonii. Jedną z głównych atrakcji turystycznych jest zwiedzanie stolicy tego kraju, Skopje, łączącej nowoczesność i klimat orientu. Godne obejrzenia są tu m.in. starówka, liczne pomniki, fontanny, a także zabytki z czasów Imperium Osmańskiego.

Sporo turystów przyciągają także macedońskie klasztory, m.in. Treskawec położony wśród skał w górach Babuna, św. Jana Chrzciciela (Jowana Bigorskiego) leżący na terenie parku narodowego Mawrowo, a także św. Nauma usytuowany na skale opadającej wprost do jeziora Ochrydzkiego, które jest nie tylko największym zbiornikiem wody pitnej w Europie, lecz także popularnym kąpieliskiem z licznymi plażami. Jezioro wraz z położoną obok Ochrydą wpisane jest na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO i jest jedną z największych atrakcji Macedonii. Jak podkreśla Zhivka Cvetkoska-Andonoska, znakiem rozpoznawczym Macedonii są także specjały tamtejszej kuchni, m.in. rakija, sery i ajwar.

Z danych World Tourism Organization wynika, że w 2016 roku Macedonię odwiedziło około pół miliona turystów, co oznacza około 5-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2015. Najczęściej do Macedonii przyjeżdżają goście z Turcji, Serbii, Grecji, Holandii i Bułgarii. Polacy stanowią na razie niewielki odsetek gości, ale macedońska Agencja Promocji i Wspierania Turystyki liczy, że w najbliższych latach ich liczba znacznie wzrośnie.

Gabriela Mańka-Sokullu, właścicielka katowickiego biura podróży Rego-Bis, podkreśla w rozmowie z Turystyką.rp.pl, że jej biuro jako pierwsze w Polsce wprowadziło do swojej oferty wycieczki do Macedonii. – Na razie dostępne są dla naszych wycieczek loty z Katowic, ale już wkrótce wprowadzimy do oferty także wyloty z Warszawy. Naszym zdaniem wyjazdy do Macedonii będą cieszyły się coraz większą popularnością. Sprzedajemy coraz więcej wycieczek do tego kraju – podkreśla Mańka-Sokullu.

Macedonia, określana na forum międzynarodowym jako była Jugosłowiańska Republika Macedonii, powstała w 1991 roku. Oprócz Macedończyków (prawie 65 procent populacji), kraj zamieszkują także Albańczycy, Turcy, Romowie i Serbowie.

Podczas pierwszego dnia targów TT Warsaw Macedonia zorganizowała prezentację na temat swoich walorów i możliwości turystycznych. Przedstawiciele tamtejszej Agencji Promocji i Wspierania Turystyki oraz ambasady Macedonii w Polsce zapowiedzieli zwiększoną obecność na polskim rynku.

- Macedonia przyciągnęła w ciągu ostatnich miesięcy już sporo uwagi polskich mediów. Mamy nadzieję, że podobnie będzie także w przyszłym roku, gdyż planujemy przeprowadzenie działań promujących Macedonię jako atrakcyjny kierunek wyjazdów turystycznych - powiedziała w rozmowie z Turystyką.rp.pl Gorica Atanasova-Gjorevska, chargé d'affaires ambasady Republiki Macedonii w Polsce. - Spodziewam się, że zainteresowanie naszym krajem ze strony polskich turystów będzie rosło. Jest bowiem wiele elementów, które mogą zainteresować Polaków: nie tylko wspaniałe krajobrazy, ale także dziedzictwo historyczno-kulturowe – dodał.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek