Sejm uchwalił ustawę o "Portach Lotniczych"

Sejm uchwalił ustawę autorstwa posłów PiS o Przedsiębiorstwie Państwowym "Porty Lotnicze", zgodnie z którą dotychczasowe organy zarządzania - dyrektor, zebrania delegatów i rada pracownicza - zostaną zastąpione prezesem i radą nadzorczą

Aktualizacja: 15.09.2017 11:26 Publikacja: 15.09.2017 11:11

Sejm uchwalił ustawę o "Portach Lotniczych"

Foto: materiały prasowe

W głosowaniu udział wzięło 441 posłów, za opowiedziało się 230, przeciw było 185, a od głosu wstrzymało się 26 parlamentarzystów.

Wcześniej Sejm odrzucił wniosek PO o odrzucenie projektu w całości oraz wniosek mniejszości, w którym zaproponowano, aby do zadań rady nadzorczej należał stały nadzór nad działalnością PPL.

Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" zarządza największym w Polsce portem, czyli warszawskim Lotniskiem Chopina. Ma też udziały w portach regionalnych, np. w Krakowie, Rzeszowie, Modlinie i Poznaniu.

Zgodnie z ustawą z 1987 roku o Przedsiębiorstwie Państwowym "Porty Lotnicze" organami PPL są: naczelny dyrektor, zebranie delegatów i rada pracownicza. Naczelny dyrektor zarządza przedsiębiorstwem i je reprezentuje.

Posłowie PiS w nowej ustawie chcą "profesjonalizacji nadzoru nad działalnością PPL poprzez rezygnację z organów pracowniczych na rzecz rady nadzorczej powoływanej przez ministra właściwego do spraw transportu z osób spełniających standardowe wymagania stawiane członkom rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa" - zapisano w uzasadnieniu do projektu. Równocześnie zachowana zostanie dotychczasowa forma działalności, czyli przedsiębiorstwo państwowe, "co pozwoli na utrzymanie funkcji nadzoru sprawowanego przez ministra właściwego do spraw transportu".

W uzasadnieniu projektu napisano także, że uchwalenie nowej ustawy o Przedsiębiorstwie Państwowym "Porty Lotnicze" jest niezbędne przede wszystkim ze względu na konieczność zaktualizowania podstaw prawnych działania tego przedsiębiorstwa i wprowadzi przejrzyste zasady nadzoru i zarządzania.

"Utrzymana zostaje forma prawna działalności PPL jako przedsiębiorstwa państwowego, posiadającego osobowość prawną, działającego jako samodzielna i samofinansująca się jednostka organizacyjna. PPL po zmianie ustawy będzie kontynuował swoją dotychczasową działalność, utrzymane zostają wszystkie przepisy regulujące podstawy działalności PPL, tak w zakresie uczestniczenia w obrocie gospodarczym, odpowiedzialności za swoje zobowiązania oraz wyłączenia odpowiedzialności za zobowiązania Skarbu Państwa, przy zachowaniu braku odpowiedzialności Skarbu Państwa za zobowiązania PPL" - czytamy w uzasadnieniu.

Jak napisano, dotychczasowe organy zarządzania, czyli naczelny dyrektor, zebrania delegatów i rada pracownicza - zostaną zastąpione prezesem PPL oraz radą nadzorczą. Ma to zbliżyć PPL pod względem struktury organizacyjnej do współczesnych regulacji.

Autorzy proponują, aby rada nadzorcza była organem kolegialnym, o precyzyjnie określonych kompetencjach, w tym między innymi sprawowania nadzoru nad gospodarką finansową PPL. Zachowany został nadzór ministra właściwego do spraw transportu nad działalnością PPL. Utrzymane zostały dotychczasowe regulacje dotyczące uprawnień nadzorczych ministra, w tym kontroli i oceny działalności PPL, nakładania obowiązku wprowadzenia do planów określonych zadań oraz wstrzymywania decyzji prezesa Portów Lotniczych.

Teraz ustawa trafi do Senatu.

W głosowaniu udział wzięło 441 posłów, za opowiedziało się 230, przeciw było 185, a od głosu wstrzymało się 26 parlamentarzystów.

Wcześniej Sejm odrzucił wniosek PO o odrzucenie projektu w całości oraz wniosek mniejszości, w którym zaproponowano, aby do zadań rady nadzorczej należał stały nadzór nad działalnością PPL.

Pozostało 87% artykułu
0 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek