EasyJet poszuka zysków w Europie

Tani brytyjski przewoźnik podał, że wystąpi o nową licencję, by mógł latać po Unii Europejskiej nawet wtedy, gdy opuści ją Wielka Brytania. Deprecjacja funta i obawy o zamachy terrorystyczne pogorszyły jego bilans roku

Publikacja: 16.11.2016 09:30

EasyJet poszuka zysków w Europie

Foto: Bloomberg

EasyJet, druga - za Ryanairem - co do wielkości tania linia lotnicza w Europie, należy do tych firm, które najbardziej odczuły skutki brytyjskiego referendum. Około 30 procent lotów wykonuje poza granicami kraju, ale na terenie Unii Europejskiej. Przewoźnik zapowiada, że zamierza wystąpić o certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC, CTA) w innym kraju UE, co pozwoli mu kontynuować działalność w całej Unii, nawet gdyby Brexit doszedł do skutku.

EasyJet podaje, że jest bliski dokonania wyboru kraju, w którym wystąpi o taką licencję. Zrobi to prawdopodobnie na początku 2017 roku. Certyfikat i koszty związane z zarejestrowaniem nowych samolotów wyniosą ok. 10 mln funtów (11,5 mln euro). Zostaną rozłożone na ten i następny rok.

- Jesteśmy przekonani, że dojdzie do umowy Wielkiej Brytanii z Unią, ale nie możemy być pewni, że będzie zgodna z nasza obecną sytuacją, dlatego musimy stworzyć podmiot operacyjny w UE — wyjaśniła szefowa linii Carolyn McCall. Zapewniła jednak, że centrala linii pozostanie w brytyjskim Luton, gdzie easyJet eksploatuje 140 samolotów i zatrudnia 6,5 tysiąca ludzi. Około 100 maszyn i 330 osób personelu pokładowego będzie zaś stacjonować w innym kraju unijnym.

Konkurenci easyJeta nie są w tak trudnej sytuacji. IAG, właściciel British Airways, ma kilka licencji AOC na działalność w Unii dzięki posiadaniu także hiszpańskich linii Iberia i Vueling oraz irlandzkiej Aer Lingus. Irlandzki Ryanair stara się zaś w dalszym ciągu ustalić, czy w razie Brexitu będzie potrzebować nowej licencji.

Po raz pierwszy od 2009 roku doszło do spadku rocznego zysku linii z powodu deprecjacji funta szterlinga. Po 12 miesiącach, do 30 września, zysk brutto zmalał o 28 procent, do 495 mln funtów (575 mln euro). To górny przedział październikowej prognozy (480-495 mln funtów), w której linia ostrzegała, że zysk będzie mniejszy.

EasyJet odczuł spadek rezerwacji po atakach terrorystycznych w Egipcie, Turcji, Paryżu i Nicei. Słabszy funt pozbawił linię 88 mln funtów zysku. Do końca tego roku linia spodziewa się z tego powodu utraty 90 milionów funtów.

Europejscy przewoźnicy obniżają ceny biletów, bo oferują więcej mocy przewozowych, aby korzystać z taniego paliwa i zyskać udział rynkowy. EasyJet planuje zwiększenie liczby oferowanych miejsc w samolotach o 9 procent i spodziewa się w pierwszym półroczu spadku cen biletów o 5-9 procent. Ryanair uprzedził, że liczy na spadek cen biletów o 13-15 procent.

Irlandzki przewoźnik ogłosił też w listopadzie zamiar uruchomienia od lata 2017 lotów z Frankfurtu. Komentując tę decyzję, Carolyn McCall powiedziała, że easyJet ma inne priorytety i obecnie nie planuje lotów do Frankfurtu.

EasyJet, druga - za Ryanairem - co do wielkości tania linia lotnicza w Europie, należy do tych firm, które najbardziej odczuły skutki brytyjskiego referendum. Około 30 procent lotów wykonuje poza granicami kraju, ale na terenie Unii Europejskiej. Przewoźnik zapowiada, że zamierza wystąpić o certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC, CTA) w innym kraju UE, co pozwoli mu kontynuować działalność w całej Unii, nawet gdyby Brexit doszedł do skutku.

Pozostało 83% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje