Widzimy na rynku zacierające się różnice pomiędzy liniami niskokosztowymi i tradycyjnymi, bo o obniżenie kosztów walczą wszyscy. Widać też rozwijającą się współpracę przewoźników z lotniskami, co w przeszłości nie było oczywiste. Dla konsumentów dobra wiadomość jest taka, że podróże stały się bardziej dostępne i nie są już dobrem luksusowym. Same linie zaś lotnicze zrozumiały, że zarabiać mogą nie tylko na samym lataniu. Nauczyły się również daleko posuniętej personalizacji oferty.
Co możemy powiedzieć więc o samych cenach za podróże? Pójdą w górę, w dół? Czego możemy oczekiwać?
Z tego, co widzimy, podstawowa cena rezerwacji pozostanie niska. Oczywiście, tania ropa naftowa nadal pomaga, ale przede wszystkim to konkurencja jest tak ostra, że nadal będzie trwała ostra walka także o tych pasażerów, którzy robią wszystko, by płacić jak najmniej. Linie przeprowadzają wielkie procesy oczyszczające, sięgające wszystkich segmentów sprzedaży, i szukają dodatkowych źródeł dochodów. Naszym zdaniem w roku 2022 już 130 mld euro przychodów linii lotniczych będzie pochodziło z innej działalności niż sprzedaż biletów. Dzięki temu konsument na pokładzie będzie mógł dostać to, czego chce i za co jest gotów zapłacić.
Czy konsumenci wiedzą już, jakie i kiedy bilety powinni kupować?
Jako dostawca systemów IT widzimy, że ogromna większość biletów i innych usług lotniczych jest już kupowanych w sieci. Oczywiście, że można nadal pójść do biura linii lotniczej czy do biura podróży, ale przynajmniej 60–70 procent rezerwacji jest już robionych on-line. Zmiany można prześledzić także, patrząc na historię Amadeusa. 20 lat temu pokazywaliśmy jedynie, jaka jest oferta przelotów na konkretnej trasie. Potem pokazaliśmy, jak znajdować najtańsze taryfy. I w dalszym ciągu stawiamy na pokazywanie różnic w ofertach. W międzyczasie doszło do ostrego starcia między liniami lotniczymi i agencjami podróży. Zaczęła się gwałtowna presja na ceny. Teraz widzimy, że konsumenci coraz lepiej poruszają się w sieci, potrafią bezbłędnie rozróżnić oferty – to wszystko właśnie dzięki technologiom. Dlatego coraz łatwiej jest podróżować, coraz bardziej komfortowo za coraz mniejsze pieniądze.
LOT zmienił swoją stronę internetową, która wcześniej, delikatnie mówiąc, była mało przyjazna. Czy pana zdaniem obecna jest już wystarczająco przejrzysta?