Brexit obniża lotnicze zyski

Wywołana zamachami atmosfera niepewności i referendum w sprawie Brexitu sprawiają, że linie lotnicze mogą mieć w tym roku gorsze wyniki, niż przewidywały

Publikacja: 28.07.2016 10:02

Brexit obniża lotnicze zyski

Foto: 123RF

Zapowiadane w Europie korekty prognozy wyników finansowych byłyby znacznie większe, gdyby nie nadal bardzo tanie paliwo, które przynajmniej do końca roku nie powinno drożeć.

Wczoraj o zmianie prognozy poinformowały linie Air France KLM. Przyznały, że w drugim kwartale, w którym zysk operacyjny wyniósł 317 milionów euro, aż 77 procent to korzyści z tańszego paliwa.

Francja, do niedawna najczęściej odwiedzany kraj na świecie, cierpi z powodu zamachów terrorystycznych w Paryżu i Nicei. Rezerwacje nagle zaczęli odwoływać przede wszystkim Japończycy i Chińczycy. Ale Air France sam sobie dokłada problemów.

W tym tygodniu strajkuje personel pokładowy, w czerwcu protestowali piloci. Strajki są najczęściej stosowaną formą nacisku strony społecznej w negocjacjach w sprawie nowego układu zbiorowego. Zarząd i związki dały sobie czas do listopada.

Wcześniej potencjalne zagrożenia dla wyników sygnalizowały: Lufthansa, Ryanair, International Airlines Group (Iberia, British Airways), easyJet i Wizz Air. Powód to związane z terroryzmem rosnące obawy przed podróżowaniem.

Do potencjalnych zagrożeń w biznesie dochodzą jeszcze Brexit i ostrożniejsze zachowania brytyjskich konsumentów. Z tego powodu m.in. Ryanair tnie operacje z londyńskich lotnisk i szuka pasażerów gdzie indziej, np. na lotnisku Chopina w Warszawie, w Gdańsku, we Wrocławiu i w Szymanach.

LOT odbił się od dołka wymuszonego przez skorzystanie z pomocy publicznej. Średnie zapełnienie samolotów przekracza 85 procent, a linia musiała wypożyczyć na resztę sezonu letniego boeingi 737, by mieć maszyny zapasowe, gdyby któraś z eksploatowanych się zepsuła. – Zysk operacyjny, jaki mamy zapisany w budżecie, to 125 milionów złotych. W tej chwili wszystko wskazuje na to, że zostanie on przekroczony. W planach mamy przewiezienie 5,5 miliona pasażerów. W 2015 roku było to 4,9 miliona – mówi „Rzeczpospolitej" Rafał Milczarski, prezes LOT-u.

– Nie sądzę, żeby do końca roku coś się miało zmienić w sytuacji LOT-u. Wierzę także, że zapowiadany przez prezesa wynik nie jest zagrożony – ocenia Adrian Furgalski, ekspert lotniczy, wiceprezes zespołu doradców gospodarczych TOR. – Ale widzę potencjalne trudności. Po pierwsze to konkurencja Ryanaira, który zapowiedział, że wchodzi na lotnisko Chopina z połączeniami krajowymi do Wrocławia i Gdańska, a teraz dorzucił do oferty kierunki międzynarodowe. Po drugie: do Warszawy chce latać z Pekinu Air China, LOT przestanie więc być na tej trasie monopolistą, a gdyby chciał pójść na ostrą konkurencję, to i tak jest wątpliwe, czy dostanie więcej praw do przelotów nad Syberią. Wreszcie po trzecie: zagrożenie terrorystyczne to utrudnienie biznesu dla wszystkich przewoźników. Przecież LOT także nie latał do Brukseli po zamachach i odwoływał rejsy do Stambułu po zamachu na lotnisku Ataturka, a potem zamachu stanu – wymienia Furgalski.

Na razie linie walczą promocjami. Ryanair na trzy dni obniżył ceny o 35 procent, Wizz Air na dwa dni o 20 procent. LOT proponuje podróż w dwie strony do Mediolanu i Wiednia za nieco ponad 400 złotych ze wszystkimi opłatami oraz bagażem i za 149 złotych bilety po Polsce. Najatrakcyjniejsza jest oferta KLM: bilet powrotny do Johannesburga za 2 tysiące złotych.

Należy też oczekiwać, że lada dzień odezwą się Emirates i Qatar Airways. Wyjątkowo tanie bilety do Azji proponuje Etihad: po 2 tysiące złotych. Tyle że jak na razie z przesiadkami w Berlinie bądź Mediolanie.

Zapowiadane w Europie korekty prognozy wyników finansowych byłyby znacznie większe, gdyby nie nadal bardzo tanie paliwo, które przynajmniej do końca roku nie powinno drożeć.

Wczoraj o zmianie prognozy poinformowały linie Air France KLM. Przyznały, że w drugim kwartale, w którym zysk operacyjny wyniósł 317 milionów euro, aż 77 procent to korzyści z tańszego paliwa.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Lotniska
Tadeusz Syryjczyk: Rozbudowa lotniska w Radomiu to wyrzucanie pieniędzy