Najczęściej ograniczenia dotyczą zabrania do pokoju zwierzęcia, głośnego zachowania, odwiedzin w wynajmowanym pokoju, picia alkoholu lub palenia papierosów na terenie hotelu.
– Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych przedsiębiorcy świadczący usługi hotelarskie w obiektach hotelarskich mogą, w celu zapewnienia porządku oraz bezpieczeństwa klientów i ich mienia, wydawać regulaminy porządkowe wiążące wszystkich przebywających w obiekcie – wyjaśnia mecenas Katarzyna Górna z kancelarii Affre i Wspólnicy. – Mogą się one odnosić w szczególności do ponoszenia odpowiedzialności odszkodowawczej za naruszenie zasad obowiązujących w obiekcie czy też za zniszczenia.
Taki regulamin należy traktować jako uzupełnienie umowy zawieranej z klientem.
– Hotel, rozpoczynając działalność, określa zasady świadczenia usług – mówi rzecznik prasowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzata Cieloch. – Gość powinien zapoznać się z tym regulaminem. Mogą w nim być dodatkowo jakieś skróty z zasad obowiązujących w konkretnym obiekcie – dodaje.
Złamaniem prawa byłaby więc odmowa udostępnienia konsumentowi regulaminu, gdy chce się z nim zapoznać. Mecenas Górna zauważa, że konieczne jest spełnienie wymogów doręczania i publikowania regulaminów (wzorców umowy). – Gdy stroną umowy jest konsument, należy okazać mu regulamin przed zawarciem umowy. Samo wywieszenie go w recepcji może sprawić, że zakaz i kara przewidziana za jego naruszenie nie będą dla klienta wiążące – dodaje.