Boeing 737 MAX już lata

Pierwszy egzemplarz maszyny z sukcesem rozpoczął loty testowe w Renton w stanie Waszyngton. Już w przyszłym roku nowa wersja najpopularniejszego samolotu amerykańskiego koncernu zacznie przewozić pasażerów

Publikacja: 01.02.2016 14:10

Boeing 737 MAX już lata

Foto: AFP

737 MAX jest odpowiedzią Boeinga na produkt Airbusa, który zaledwie kilka dni temu przekazał Lufthansie pierwszy egzemplarz samolotu A320neo.

W obu samolotach producenci powiększyli i zmodernizowali wersje najpopularniejszych wąskokadłubowych samolotów, używanych w lotnictwie cywilnym na krótkich i średnich trasach.

Pierwsze loty nowego boeinga 737 MAX nazwanego "Spirit of Renton" przebiegły bez zakłóceń, a fabryczni piloci wyrażali się o samolocie w samych superlatywach. Już wkrótce testom i procedurom certyfikacyjnym poddane zostaną kolejne cztery maszyny.

To już trzecia modernizacja samolotu obecnego w lotnictwie cywilnym od 1967 roku. Nowe maszyny mają być wyposażone w oszczędniejsze o 14 procent silniki LEAP-1B. Boeingi MAX będą montowane w trzech wersjach – 7, 8 i 9 i w zależności od konfiguracji będą mogły przewozić od 126 do 220 pasażerów. Najbardziej oszczędny – przeznaczony dla linii niskokosztowych – ma być jeden z wariantów modelu 8, który będzie zabierać o 11 podróżnych więcej niż standardowa wesja MAX 8.

Boeing zaczął gromadzić zamówienia na nowy model jeszcze w 2012 roku i nie może narzekać na brak zainteresowania. Koncern chce zwiększyć zdolności produkcyjne do 57 maszyn miesięcznie w 2019 roku. W tym samym jednak czasie Airbus ma już montować 60 swoich A320neo.

Podobnie jak w wypadku Boeinga, także i A32neo produkowane będą w trzech wersjach i będą mogły przewozić od 140 do 240 ludzi.

Boeingi 737 to najpopularniejsze samoloty pasażerskie na świecie. Do minionego tygodnia przewoźnicy odebrali aż 8888 tych maszyn. Jednak pod względem przyszłych zamówień amerykański koncern wyraźnie przegrywa z Airbusem. Boeing zapewnił sobie 3072 zamówienia na modele MAX, a konkurent z Tuluzy może już montować ponad 4400 A320neo. Amerykanie zapewniają jednak, że ta różnica będzie się zmniejszać.

Tomasz Deptuła z Nowego Jorku

737 MAX jest odpowiedzią Boeinga na produkt Airbusa, który zaledwie kilka dni temu przekazał Lufthansie pierwszy egzemplarz samolotu A320neo.

W obu samolotach producenci powiększyli i zmodernizowali wersje najpopularniejszych wąskokadłubowych samolotów, używanych w lotnictwie cywilnym na krótkich i średnich trasach.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Lotniska
Tadeusz Syryjczyk: Rozbudowa lotniska w Radomiu to wyrzucanie pieniędzy
Turystyka
Sun & Fun - stara marka, nowy właściciel
Materiał Promocyjny
Nowe miejsce spotkań dla biznesu i kultury w Krakowie. W kwietniu otwarcie unikalnego konceptu Stradom House
Turystyka
Brate.com - polski startup, który wkrótce podbije Europę
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja zmienia łańcuchy dostaw w okresach wysokiego popytu