Polska ofensywa lotnicza

Od początku stycznia polscy pasażerowie mają znacznie większy wybór połączeń lotniczych, niż w 2015 roku. To przede wszystkim efekt zakończenia restrukturyzacji LOTu. Nie brak jednak całkowicie nowych przewoźników

Publikacja: 28.01.2016 14:49

Z Szyman latają już dwie linie lotnicze

Z Szyman latają już dwie linie lotnicze

Foto: Materiały promocyjne

Wszystko wskazuje, że połączenie LOT-u do Tokio uruchomione w tym miesiącu był strzałem w dziesiątkę. Na pierwszy kwartał linia lotnicza sprzedała już prawie 80 procent biletów, a zima to najtrudniejszy sezon w lotnictwie na naszej półkuli. Od kwietnia sprzedaż rośnie, bo w okolicach Tokio zaczyna się sezon kwitnienia wiśni, jedna z największych atrakcji turystycznych w Japonii.

Połączenie lotnisko im. Chopina w Warszawie — lotnisko Narita w Tokio zostało uznane przez brytyjski portal Anna.Aero (Airline, Network News and Analysis News) za duże wydarzenie na rynku lotniczym. Wczorajszy lot z Barcelony do Warszawy był wypełniony niemal do ostatniego miejsca.

Oprócz rejsów do stolicy Katalonii, LOT po restrukturyzacyjnej przerwie wznowił także połączenia do Kiszyniowa, Duesseldorfu, Zagrzebia, Zurychu, Belgradu i Erywania. W lecie dojdą kolejne zagraniczne kierunki.

Szymany ożyły

W lecie — od czerwca do października z Warszawy i Katowic do Salonik i Heraklionu będzie latała grecka linia Ellinair. Ceny biletów z bagażem (jedna sztuka plus torba podręczna) kosztują od 97 euro.

W sezonie letnim warszawskie lotnisko zamierza testować przez niespełna trzy miesiące Air Canada Rouge, który konkurując z LOT-em chce latać trzy razy w tygodniu z Toronto do Warszawy.

Cztery nowe połączenia linii regularnych zyska w tym roku krakowskie lotnisko Balice. Air France chce uruchomić stamtąd rejsy do Paryża. SAS poleci z tego portu do Kopenhagi, KLM do Amsterdamu, a British Airways wróci z rejsami na londyńskie Heathrow.

Nieoczekiwanie w trzecim tygodniu stycznia Anna.Aero jako najciekawsze połączenie wskazała także loty z Szyman do Krakowa i Berlina.

Okazuje się, że mazurskie lotnisko właśnie pozyskało kolejnego regularnego przewoźnika — słoweńską Adrię, która wyspecjalizowała się w dowożeniu Lufthansie pasażerów do Monachium. Trasa Szymany - Monachium znalazła się już w rozkładzie Adrii. Samoloty mają latać trzy razy w tygodniu od 27 marca. Na podobnych zasadach Adria, która właśnie została sprzedana za 100 tysięcy euro niemieckiemu 4K Invest ma dowozić Lufthansie pasażerów z Prisztiny i Tirany. W Polsce Słoweńcy latają jeszcze z Łodzi do Monachium i Amsterdamu.

Zimowe połączenia od listopada tego roku z Modlina do Tuluzy ogłosił Ryanair. Ale wiadomo, że nowych tras z Polski będzie więcej. Irlandzka linia nieustannie prowadzi analizy opłacalności siatki. — Ryanairowi potrzeba miesiąc na analizę jakiegoś sugerowanego przez nas kierunku. Po tym czasie wiemy, czy będą tam latać - mówi „Rzeczpospolitej" Jan Pamuła, prezes krakowskiego lotniska im. Jana Pawła II.

Czeski film wciąż trwa

Nieustanne przetasowania robi w swojej polskiej siatce czeska linia CSA. Czesi właśnie zrezygnowali z połączeń z Rzeszowa do Edynburga i z Łodzi do Pragi i Edynburga. Te trasy zostały zawieszone na początku stycznia. Powodem był brak chętnych na te loty. CSA jednak zamierza spróbować od 27 marca połączeń z Gdańska i Poznania do Pragi.

Nie jest natomiast jasna przyszłość lotniska w Radomiu. Na razie, do 22 lutego, CSA lata na trasie Radom - Praga z międzylądowaniem w Ostrawie z kilkoma, kilkunastoma pasażerami na pokładzie.

Okazało się jednak, że znalazło się zatrudnienie dla pracowników lotniska Radom-Sadkowo, którzy w tym porcie nie są potrzebni — zatrudnili się na lotnisku w Szymanach. Tyle, że np. kontrolerzy jedynie do kwietnia. Wtedy pojawią się na Mazurach pracownicy Polskiej Agencji Żegługi Powietrznej i przejmą obsługę mazurskiego lotniska.

Dla portu Olsztyn-Mazury prognozy pogody przygotowują meteorolodzy z Radom Meteo — to lotniskowa spółka-córka. Umowa została podpisana na rok. W Polsce certyfikat na obsługę przewidywania pogody dla lotnisk mają państwowy Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej i właśnie Radom Meteo.

Lotnisko w podradomskim Sadkowie od strony infrastruktury było przygotowane wyjątkowo starannie. Teraz świadczenie usług dla innych portów jest mocnym punktem planu naprawczego.

Wszystko wskazuje, że połączenie LOT-u do Tokio uruchomione w tym miesiącu był strzałem w dziesiątkę. Na pierwszy kwartał linia lotnicza sprzedała już prawie 80 procent biletów, a zima to najtrudniejszy sezon w lotnictwie na naszej półkuli. Od kwietnia sprzedaż rośnie, bo w okolicach Tokio zaczyna się sezon kwitnienia wiśni, jedna z największych atrakcji turystycznych w Japonii.

Połączenie lotnisko im. Chopina w Warszawie — lotnisko Narita w Tokio zostało uznane przez brytyjski portal Anna.Aero (Airline, Network News and Analysis News) za duże wydarzenie na rynku lotniczym. Wczorajszy lot z Barcelony do Warszawy był wypełniony niemal do ostatniego miejsca.

Pozostało 83% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Materiał Promocyjny
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive