Więcej czasu na ugodę Air Berlina z Etihadem

Air Berlin i jego główny udziałowiec Etihad muszą do połowy stycznia znaleźć wyjście ze sporu o loty w ramach wspólnej rezerwacji miejsc (code share) — oświadczył niemiecki resort transportu, zgadzając się ostatni raz na takie loty

Publikacja: 25.10.2015 10:53

Szefowie obu linii James Hogan z Etihadu i Wolfgang Prock-Schauer z Air Berlina po podpisaniu umowy

Szefowie obu linii James Hogan z Etihadu i Wolfgang Prock-Schauer z Air Berlina po podpisaniu umowy w 2014 roku

Foto: Bloomberg

Porozumienia code share pozwalają liniom lotniczym sprzedawać bilety na loty organizowane przez partnerów, co zwiększa liczbę docelowych portów i zapewnia dodatkowe przychody.

Rząd federalny zatwierdził wcześniej wszystkie 65 szlaków obsługiwanych wspólnie przez obu przewoźników od 2012 r., ale w ubiegłym roku stwierdził, że 29 z nich nie było objęte żadnym porozumieniem obu krajów. Na podstawie takiej umowy przewoźnicy ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich mogą latać do czterech niemieckich lotnisk, ale nie do stolicy, która jest siedzibą Air Berlina.

Ostatniej zimy rząd zatwierdził loty w ramach code share Air Berlina i Etihadu i — wyjątkowo — letni rozkład, prowadząc jednocześnie negocjacje z władzami Zjednoczonych Emiratów Arabskich. — Ostatni raz Etihad Airways dostał prawo do korzystania z tych połączeń code share. Godziliśmy się na ostateczny termin 15 stycznia 2016 roku, aby nie przyczyniać się do kłopotów pasażerów, którzy już wykupili bilety — oświadczył rzecznik resortu transportu.

Niemiecki resort wyjaśnił, że przedłużenie terminu do połowy stycznia da obu przewoźnikom czas na dostosowanie ich wspólnego systemu, np. przez zamianę go na porozumienie o wzajemnym honorowaniu dokumentów przewozowych (interlining agreement), będące krokiem wstecz wobec code share'u i oznaczające, że symbol Etihadu zostanie wycofany ze wspólnych lotów z Air Berlina.

Etihad stwierdził, że szlaki objęte code sharem, pozwalające linii z Abu Zabi latać do portów w Europie były głównym powodem kupienia udziałów w Air Berlinie. Linia ma 29,2 procent w przewoźniku, który nie jest rentowny, w ciągu czterech lat z ostatnich pięciu lat miał straty operacyjne i pracuje obecnie nad planem restrukturyzacji. Partnerstwo w ramach code share dało mu dodatkowe 252 mln euro od czasu tej umowy z 2012 roku.

- Niezaaprobowanie w terminie przez niemiecki rząd umowy code share'u poważnie zaszkodzi Air Berlinowi, a może nawet doprowadzić do jego zniszczenia — oświadczył prezes Etihadu James Hogan po decyzji sądu, a przed przedłużeniem przez resort terminu dojścia do porozumienia.

Porozumienia code share pozwalają liniom lotniczym sprzedawać bilety na loty organizowane przez partnerów, co zwiększa liczbę docelowych portów i zapewnia dodatkowe przychody.

Rząd federalny zatwierdził wcześniej wszystkie 65 szlaków obsługiwanych wspólnie przez obu przewoźników od 2012 r., ale w ubiegłym roku stwierdził, że 29 z nich nie było objęte żadnym porozumieniem obu krajów. Na podstawie takiej umowy przewoźnicy ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich mogą latać do czterech niemieckich lotnisk, ale nie do stolicy, która jest siedzibą Air Berlina.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek