Wielkie zakupy Wizz Aira w Airbusie

Węgierski przewoźnik niskokosztowy Wizz Air sformalizował umowę zakupu 110 samolotów typu A321 neo

Publikacja: 13.09.2015 13:10

Wielkie zakupy Wizz Aira w Airbusie

Foto: Bloomberg

Kwota transakcji to 13,7 mld dolarów według cen katalogowych, ale linia podała, że „Airbus zapewnił znaczący rabat".

Głównym udziałowcem Wizz Aira jest amerykański fundusz inwestycyjny Indigo, który był też zainteresowany kupieniem PLL LOT. Oprócz potwierdzenia kontraktu, linia ujawniła, że zamierza jeszcze dokupić 48 maszyn Airbusa, modeli 320 i 321. To ogromne zamówienie, wręcz na miarę przewoźników azjatyckich czy arabskich.

Pierwszy A321 neo zostanie dostarczony w listopadzie i będzie mógł zabrać 230 pasażerów. Pozostałe maszyny mają przylatywać z fabryki sukcesywnie w latach 2019 - 2024. Linia jednocześnie unieważniła poprzedni kontrakt, który przewidywał zakup dziesięciu  A320 ceo, które miały zostać dostarczone w 2018 roku. Wizz Air przewiduje, że dzięki nowym maszynom wymieni 51 już eksploatowanych samolotów A320. Będą one zwrócone firmom leasingowym, bądź sprzedane w latach. Pozostałe nowe samoloty powiększą jego flotę.

W komunikacie zapowiada też, że wprowadzenie do eksploatacji maszyn 321 neo umożliwi obniżenie cen biletów. O obniżkach cen i wręcz nadchodzącej wojnie cenowej od kilku miesięcy informuje Ryanair, największy konkurent Wizz Aira w naszym regionie. Irlandczycy zapowiedzieli, że tej zimy, czyli w najgorszym sezonie dla transportu pasażerskiego, odstawią mniej maszyn niż zazwyczaj. Jednocześnie mają nadzieję na zysk za obecny rok finansowy 2015/2016 o 30 procent wyższy, niż w roku 2013/2014.

Jednocześnie porozumienie między węgierskim przewoźnikiem a Airbusem daje Wizz Airowi prawo dokupienia 90 maszyn A321 neo. To oznacza możliwość sfinalizowania transakcji w czterech transzach w czerwcu 2017 roku, czerwcu 2018 roku i potem jeszcze co roku dwukrotnie w 2019 i 2020 roku.

Jednocześnie linia informuje, że wynegocjowała znaczącą elastyczność warunków tego kontraktu, tak aby dostawy maszyn były dostosowane do potrzeb operacyjnych. Ma np. możliwość zastąpienia w zamówieniu określonej liczby A321 neo mniejszym modelem A320 neo.

Do końca grudnia 2016 Wizz Air ma wybrać silniki dla swojej nowej floty. W grę wchodzą CFM International LEAP oraz Pratt&Whitney PW1000. Zdaniem prezesa Wizz Aira zamówienie złożone w Airbusie pozwala na dostosowanie rozmiarów floty do tempa wzrostu przewozów. Jak ujawnił w kabinach maszyn dokonane zostaną „innowacyjne zmiany", a jednocześnie pasażerowie odczują poprawę jakości podróży.

Kwota transakcji to 13,7 mld dolarów według cen katalogowych, ale linia podała, że „Airbus zapewnił znaczący rabat".

Głównym udziałowcem Wizz Aira jest amerykański fundusz inwestycyjny Indigo, który był też zainteresowany kupieniem PLL LOT. Oprócz potwierdzenia kontraktu, linia ujawniła, że zamierza jeszcze dokupić 48 maszyn Airbusa, modeli 320 i 321. To ogromne zamówienie, wręcz na miarę przewoźników azjatyckich czy arabskich.

Pozostało 82% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek