Lufthansa, Air France-KLM, British Airways, Iberia, Ryanair i easyJet uzgodniły, że wystąpią wspólnie ze swoimi postulatami 17 czerwca w Brukseli na konferencji poświęconej unijnej strategii w lotnictwie. - To historyczny dzień dla europejskiego lotnictwa, bo pierwszy raz pięciu z nas spotkało się razem - oświadczył na konferencji prasowej w Brukseli prezes Ryanaira Michael O'Leary.
Wcześniej linie wezwały Komisję Europejską do obniżenia opłat za zapewnianie bezpieczeństwa, do zniesienia podatków od pasażerów, opłat za zanieczyszczanie środowiska i do zapewnienia, że strajki kontrolerów ruchu powietrznego nie będą powodować tak dużych strat w ich działalności. Komisarz transportu UE Violetta Bulc ma przedstawić jeszcze w tym roku rozwiązania zwiększające konkurencyjność sektora lotniczego.
Potrzeba nowej organizacji
Nieoficjalnie mówi się, że plany tej piątki wykraczają znacznie poza jedno posiedzenie i wkrótce mogą doprowadzić do utworzenia nowego zrzeszenia linii lotniczych o wstępnej nazwie Linie Lotnicze dla Europy. Pierwsze spotkanie ma być poświęcone ogólnej strategii, a oficjalne powołanie nowej organizacji nastąpi później.
Lufthansa i Air France-KLM należą nadal do Zrzeszenia Europejskich Linii Lotniczych AEA, z którego wyszły ostatnio British Airawys, Iberia, Alitalia i Air Berlin. Ryanair i easyJet należą do organizacji tanich europejskich linii lotniczych ELFAA.
Lufthansa, Air France-KLM, IAG i easyJet już współpracują dla reprezentowania interesów przewoźników w systemie jednolitego nieba europejskiego SES. Pozostali duzi członkowie AEA zaczynają przyznawać, że ta organizacja nie będzie w stanie podnieść się po ostatnich ucieczkach i twierdzą, że istnieje rosnąca potrzeba powołania silnego ciała przedstawicielskiego, w którym znajdą się wszyscy ważni gracze. W jednym ze scenariuszy Niemcy, Francuzi i Holendrzy mieliby pójść śladem IAG i wystąpić z AEA, aby wejść do nowej organizacji.