Linie lotnicze myślą, jak nie dać się zestrzelić

Linie lotnicze powołają zespół ekspertów, który zajmie się informowaniem o konfliktach na świecie i reagowaniem na ostrzeżenia rządów, dotyczące bezpieczeństwa lotów

Publikacja: 30.07.2014 15:45

Linie lotnicze myślą, jak nie dać się zestrzelić

Foto: Bloomberg

O planach poinformowała w Montrealu Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (International Civil Aviation Organisation). Praca ekspertów może w przyszłości pozwolić na uniknięcie tragedii podobnych do zestrzelenia malezyjskiego samolotu nad Ukrainą.

Zespół będzie współpracował z rządami różnych krajów, w których toczą się konflikty, przy publikowaniu jasnych i precyzyjnych ostrzeżeń dotyczących stref, jakie należy omijać oraz potencjalnych zagrożeń.

Sekretarz generalny ICAO Raymond Benjamin przytacza przykład rządu Ukrainy, który przed tragicznym zestrzeleniem MH17 zalecił liniom lotniczym, aby lecąc nad strefą konfliktu utrzymywały wysokość 9750 metrów (32 tys. stóp). Tymczasem malezyjski boeing 777 leciał w chwili katastrofy na wysokości ponad 10 km.

Jego zdaniem lotnictwo cywilne wciąż pozostaje najbezpieczniejszym środkiem transportu, ale ten incydent spowodował, że istnieje konieczność wprowadzenia zmian przy podejmowaniu decyzji o przelotach samolotów pasażerskich nad strefami konfliktów. - Chodzi o to, aby linie lotnicze dostawały klarowne komunikaty i rekomendacje – mówi Tony Tyler, dyrektor International Air Transport Association (IATA), organizacji reprezentującej 240 największych przewoźników lotniczych.

Jego zdaniem dotyczy to także informacji wywiadowczych. - Nawet najbardziej poufne dane można przetworzyć tak, aby nie narażać ich źródła – argumentuje Tyler.

Amerykańskie media zwracają uwagę na inny przykład braku koordynacji. W minionym tygodniu po ostrzelaniu przez Hamas okolic lotniska w Tel Awiwie amerykańska Federalna Agencja Lotnictwa Cywilnego (FAA) zakazała przewoźnikom z USA obsługiwania połączeń z tym portem lotniczym. Tymczasem jej europejski odpowiednik – European Aviation Safety Agency – wystosował jedynie "poważne ostrzeżenie" zalecające unikanie lotniska Ben Guriona. Wielu przewoźników nie przerwało połączeń z Izraelem lub je wznowiło jeszcze przed uchyleniem przez FAA zakazu lotów.

Dla Tylera to jeszcze jeden z argumentów za koniecznością koordynowania informacji i działań. - Podejmowanie przez rządy sprzecznych decyzji nikomu nie pomoże – mówi szef IATA. Formalnego utworzenia zespołu ekspertów należy się spodziewać na konferencji poświęconej bezpieczeństwu lotnictwa cywilnego w lutym przyszłego roku.

Tomasz Deptuła z Nowego Jorku

O planach poinformowała w Montrealu Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (International Civil Aviation Organisation). Praca ekspertów może w przyszłości pozwolić na uniknięcie tragedii podobnych do zestrzelenia malezyjskiego samolotu nad Ukrainą.

Zespół będzie współpracował z rządami różnych krajów, w których toczą się konflikty, przy publikowaniu jasnych i precyzyjnych ostrzeżeń dotyczących stref, jakie należy omijać oraz potencjalnych zagrożeń.

Pozostało 80% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek