Wojciech Kowalik, Radio PIN
:
Panie prezesie pracuje pan na opinię człowieka do zadań specjalnych?
Sebastian Mikosz, prezes LOT
: Nie wiem, na jaką opinię pracuję.
Aktualizacja: 07.04.2014 15:09 Publikacja: 07.04.2014 15:09
Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik
Wojciech Kowalik, Radio PIN
:
Panie prezesie pracuje pan na opinię człowieka do zadań specjalnych?
Sebastian Mikosz, prezes LOT
: Nie wiem, na jaką opinię pracuję.
26 milionów zysku netto LOT-u za 2013 rok, vs. 400 milionów straty netto za 2012 rok. Za pierwszy kwartał tego roku wyniki równie obiecujące?
W pierwszej kolejności proszę mi pozwolić dokonać samokrytyki. Wiem, że wynik netto jest na plusie i to jest pozytywny przekaz, ale bardzo się przywiązuję i zwracam uwagę na wynik z działalności podstawowej, czyli z wożenia pasażerów. Tu mamy mały minus, minus 4 miliony.
Dla mnie jako prezesa zarządu i dla całego zespołu, z którym mam przyjemność pracować, to jednak oznacza, że bardzo się poprawiliśmy, ale nadal jesteśmy poniżej kreski, czyli jesteśmy firmą, która traci pieniądze na swojej działalności podstawowej, co oznacza, że największy wysiłek tego roku przed nami.
Pierwszy kwartał jest zgodny z planem, zgodny z budżetem, zgodny z planem złożonym do Komisji Europejskiej. Oczywiście nas to cieszy, ale też sprawia, że na razie nie są to liczby, które pozwoliłyby nam zapominać o drugiej transy pomocy publicznej. To jest ta łyżka dziegciu do codziennego poranka, początku tygodnia, kiedy wydaje nam się, że już wszystko jest niby ok, ale jeszcze nie jest ok.
Czyli pierwszy kwartał na minusie w tym roku?
Tak, pierwszy kwartał jest na minusie, co w branży jest zupełnym standardem. Tylko ten minus mamy rzeczywiście znacznie mniejszy niż minus w zeszłym roku. Pewnie kiedyś będą takie czasy, kiedy i pierwszy kwartał będzie na plusie. To jest kwestia skali.
Mówi pan, że w tym roku trzeba się skoncentrować na tym, żeby LOT zaczął zarabiać wreszcie na lataniu, na wożeniu pasażerów i na gaszeniu nastroju w związkach zawodowych. Referendum w związkowe pokazało, że związkowcy chcą jednak strajku ostrzegawczego.
Można z tego wyciągać różne wioski, związki zawodowe są w swojej trochę naturalnej roli sprzeciwiania się zmianom, które robimy.
Zarzucają panu, że nie liczy się pan z ich zdaniem, wprowadza pan zmiany, jak np. sposób wynagradzania jednostronnie, bez konsultowania z nimi.
Powiem przewrotnie - mam ten komfort, że nie muszę się liczyć z ich zdaniem, dlatego że program restrukturyzacji ma tę specyfikę, że to jest rzecz absolutnie nieodwracalna i restrukturyzacja ma w sobie też element prawdziwej zmiany. Zmieniamy strukturę firmy.
Często się przewija w sferze publicznej takie sformułowanie, że my szukamy oszczędności. My nie szukamy oszczędności, my zupełnie zmieniamy model biznesowy. Kiedy patrzę na panów i media, to kiedyś gazety drukowane były jednym medium, media elektroniczne były inne, a dzisiaj tak naprawdę są jedne i te same media, bo są elektroniczne media. Radio robi się zupełnie inaczej, często w studiu jest kamera. My mamy dokładnie ten sam model. Piloci muszą latać będąc inaczej wynagradzani, muszą mieć inną strukturę kosztu, dlatego, że pasażerowie, czyli nasi klienci po prostu oczekują czegoś innego.
W jaki sposób pilot może latać więcej, być lepiej wynagradzany jeżeli siatka połączeń lotu nie rośnie, flota również nie?
Tu się zgadzam z panem, ale do końca przyszłego roku, tzn. te ograniczenia, które są narzucone przez Unię Europejską, na razie uznajemy, że obowiązują do końca okresu restrukturyzacji, czyli do końca października przyszłego roku.
Ma to kilka istotnych konsekwencji. Pierwsza jest taka, że chcielibyśmy zacząć otwierać nowe połączenia, wchodzić w fazę wychodzenia z intensywnej głębokiej restrukturyzacji, to musimy to zrobić w tym roku, dlatego, że połączenie trzeba otworzyć 12 miesięcy przed lataniem. To po pierwsze.
Po drugie, jeśli pytamy o samych pilotów, to akurat tutaj siedzę bardzo komfortowo na krześle, dlatego że w roku 2013 bardzo wielu pilotów latało znacznie więcej niż rok wcześniej. Ta poprawa skądś się wzięła. Ta sama grupa zawodowa wykonała znacznie więcej nalotów.
Mogę złożyć samokrytykę, że mieliśmy problem z zarządzaniem urlopami, nie mieliśmy kiedy dawać im urlopów, ponieważ mieliśmy tak dużo latania. Proszę popatrzeć na nasz program czarterów zimowych, który spowodował, że samoloty były bardzo intensywnie wykorzystywane pozasezonowo. Więc nie można nam jako pracodawcy zarzucić, że nie dajemy możliwości zarobkowania. Cóż, taka jest specyfika, szczególnie linii tak niedużej, jaką jest LOT, że w zimie latamy mniej, więc potrzebujemy mniej kosztów stałych i przekładamy tę siłę nacisku możliwości zarobkowania na moment, kiedy się lata.
Wynagradzamy dyspozycyjność i fakt, że latem, kiedy wszyscy latają na wakacje, czy jest bardzo duży ruch, piloci będą mieli więcej pracy i większy zarobek.
A gdyby jednak doszło do strajku ostrzegawczego, ile on będzie kosztował spółkę? Jak bardzo odbija się na wyniku jeden dzień takiego strajku?
Przepisy są dość precyzyjne. W tej chwili nie możemy nawet mówić o strajku, teraz jest możliwa zgodnie z prawem dwugodzinna akcja ostrzegawcza.
Trudno mówić o kosztach, oczywiście koszty są, byłyby to koszty opóźnień, przy czym uważam, że jeśli w ogóle mówilibyśmy o takiej akcji, to jej poziom jest symboliczny. Aczkolwiek to jest decyzja związków. Nie chcę wypowiadać się w ich imieniu. Zrobili referendum, jest to oczywiście forma negocjacji z nami, ale jak powiedziałem, my robimy swoje, bo wolę się tłumaczyć z tego, że mamy konflikt ze związkami, niż z tego, że cokolwiek odpuściliśmy w sytuacji, w której spółka bierze pomoc publiczną.
Na jakim etapie jest postępowanie przed Komisją Europejską właśnie w sprawie pomocy publicznej?
28 marca odesłaliśmy odpowiedzi na pytania, które Komisja do nas przysłała, które były wynikiem analizy konkurencji.
Co napisaliście w tych odpowiedziach?
Napisaliśmy prawdę. To jest ponad 40 stron, cały czas są podnoszone te same kwestie pod różnym kątem, ale to jest zupełnie normalne i musimy się poddać temu. Tak było w wypadku czy to restrukturyzacji przemysłu motoryzacyjnego, czy w wypadku stoczni. Mamy zaplanowane spotkania robocze z Komisją w tym tygodniu. Cóż, bardzo bym chciał i to jest prośba, którą zawsze kieruję do Komisji, żeby jak najszybciej ta decyzja zapadła. Jesteśmy w pełnej gotowości odpowiadania na wszystkie pytania, żebyśmy formalnie mieli ten proces zakończony jak najszybciej, bo on determinuje kwestię, o której pan wspomniał, czyli możliwość rozwoju.
Panie prezesie, czy za dobre wyniki będzie premia?
To jest pytanie do Rady Nadzorczej, a nie do mnie. Zawsze z przyjemnością każdy prezes premię otrzyma.
© Licencja na publikację
© ℗ Wszystkie prawa zastrzeżone
Źródło: Radio PIN
Wojciech Kowalik, Radio PIN
Panie prezesie pracuje pan na opinię człowieka do zadań specjalnych?
Ze sklepów w całych Włoszech, a zwłaszcza na Sycylii, muszą zniknąć pamiątki i gadżety związane z mafią - domaga się walczące z Cosa Nostrą stowarzyszenie 100 Passi (Sto Kroków)
Ani rynek, ani przymus administracyjny nie pomogą Radomiowi. Można tam tylko wrzucić w błoto setki milionów złotych – pisze były minister transportu
Mazowiecki urząd marszałkowski zarejestrował dzisiaj nowego organizatora turystyki. Spółka nosi nazwę Blue Style, ale działać będzie pod znaną marką Sun & Fun
Stradom House to nowe miejsce na mapie Krakowa, w którym każdy poczuje się jak w domu. W zabytkowej przestrzeni odnajdą się zarówno ludzie biznesu, miłośnicy kultury i sztuki oraz poszukiwacze unikatowych wrażeń. Zamysłem twórców jest stworzenie miejsca, które połączy w sobie świat biznesu i lokalną społeczność.
Brate.com aspiruje do miana swoistego kompendium wiedzy dla wszystkich podróżujących. O serwisie, jego planach na przyszłość, podróżniczym biznesie i nadchodzących trendach opowiada Tomasz Nowak, założyciel startupu.
Jedną z inicjatyw jest wykorzystanie narzędzi do robotyzacji, by pomóc pracownikom w automatyzacji codziennych, powtarzających się czynności.
W przyszłym roku firmy turystyczne powinny szczególnie zwrócić uwagę na pokolenie T. Chodzi o ludzi młodych, szczególnie mocno zainteresowanych podróżami – uważa organizacja brytyjskich touroperatorów i agentów turystycznych, ABTA.
Egipt umawia się z ONZ na promowanie turystyki wiejskiej w tym kraju. Pomysł zakłada stworzenie platformy w internecie poświęconej temu segmentowi turystyki.
O 14,2 procent wzrosła rok do roku liczba zaplanowanych miejsc w samolotach do Hiszpanii, wynika z analizy Turespaña, organizacji promującej kraj turystycznie. Szczególnie wysoką zmianę na plus widać na rynku polskim.
Obroty o 12 procent wyższe niż w 2019 roku i o 15 procent rok do roku – to wynik sezonu letniego na niemieckim rynku turystyki wyjazdowej. Choć wpływów było więcej, to w liczbie klientów nadal widać braki wobec okresu sprzed pandemii.
To ma być zemsta na Niemczech za zachodnie sankcje. Katarczycy zostali ukarani właściwie „przy okazji”.
Nieco ponad 53 tysiące miejsc pracy pozostało w tym roku nieobsadzonych w greckich hotelach – pokazuje analiz Instytutu Badań i Prognoz Turystycznych (ITEP). Średnio 35 pokojów na obiekt stało nieużywanych.
Francuski rząd chce zakazać korzystania z niektórych papierosów elektronicznych, a te tradycyjne mają być dużo droższe. Pojawią się też strefy wolne od dymu na plażach, w parkach, lasach i przed szkołami.
Ulgi finansowe dla biur podróży, ożywienie krajowej turystyki z pomocą bonu turystycznego, wsparcie przyjazdów z zagranicy większą promocją i ograniczenie szarej strefy w turystyce – to niektóre postulaty branży turystycznej pod adresem oczekiwanego rządu nowej koalicji.
24 lutego 2022 roku Rosja rozpoczęła pełnowymiarową inwazję na Ukrainę. Dmitrij Pieskow mówi, że Kreml dostrzega problemy na Zachodzie z dalszym wspieraniem Ukrainy.
Część dzieci nie ma szans uczyć się wraz ze swoimi rówieśnikami w szkole. Asystent pomógłby im w funkcjonowaniu i zaopiekował się nimi w placówce.
Do podjęcia uchwały pełnego składu SN lub składu połączonych izb wystarczy udział połowy wszystkich sędziów – wynika z nowelizacji regulaminu SN, która wejdzie w życie jeszcze w grudniu.
Pełen skład rządu Donalda Tuska, który ma zostać powołany w przyszłym tygodniu, przedstawiły "Fakty" TVN.
Trzeba myśleć nie tylko o energetyce wiatrakowej, ale też o wykorzystaniu nadmiaru energii z fotowoltaiki do produkcji wodoru - mówił w rozmowie z RMF FM poseł PSL, marszałek-senior w Sejmie X kadencji, Marek Sawicki.
Społeczeństwu nie służy dalsze pogłębianie konfliktów w sądownictwie ani frontalny atak na kolejne kasty sędziowskie – prawdziwe lub wyimaginowane – którym odmawia się przymiotów moralnych.
Mechanizm udzielania dotacji na modernizację energetyki faworyzuje państwowe firmy – wskazują niezależni dystrybutorzy prądu.
Co jest największą przeszkodą w rozwoju badań nad technologiami kwantowymi w Polsce? To będzie jeden z ważniejszych wątków dyskusji podczas debaty „Technologie kwantowe – naukowe rozwiązania szansą dla polskiej i światowej gospodarki” zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą” i Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Doraźna opieka jednego rodzica nie oznacza, że drugi nie jest osobą samotnie wychowującą dziecko.
Dwa tysiące największych przedsiębiorstw zwiększyło w 2022 r. przychody o jedną trzecią. Wolniej rosły ich zyski. To skutek wyższych kosztów, które uderzają w biznes również w 2023 r.
W największych aglomeracjach w listopadzie wyraźnie wzrosła podaż lokali, a sprzedaż się uspokoiła. Czy to wstęp do poskromienia tempa wzrostu cen?
Posłowie zaprosili wiceprezes NIK Małgorzatę Motylow na posiedzenie komisji. Prezes Izby chce ją za to odwołać.
Nic lepszego nie mogło się przytrafić nowej większości budowanej przez KO, Trzecią Drogę i Nową Lewicę. Użycie przez PiS słowa „afera” w stosunku do legislacyjnego błędu koalicji, to dla niej najlepszy hamulec bezpieczeństwa na przyszłość.
Powtórzenie udanego dla PSL i Polski 2050 sojuszu z wyborów do Sejmu w kampanii samorządowej jest coraz bardziej prawdopodobne.
Trzecia Droga chce referendum w sprawie aborcji. Pytanie powinniśmy ustalić wspólnie, w panelu obywatelskim, który zaczniemy uruchamiać przy Sejmie w przyszłym roku – mówi Szymon Hołownia, marszałek Sejmu, lider Polski 2050, Trzecia Droga.
Zyskująca w sondażach była ambasador USA przy ONZ, Nikki Haley, była głównym celem ataków uczestników debaty republikańskich kandydatów biorących udział w prawyborach prezydenckich. W debacie po raz kolejny nie wziął udziału Donald Trump.
Toyota Urban SUV będzie elektrycznym crossoverem dłuższym od Yarisa Crossa i krótszym niż C-HR. Ma bliźniaka z innym znaczkiem.
Nicolas Maduro, prezydent Wenezueli, nakazał stworzenie nowego stanu Gujana Esequiba. To następstwo niedzielnego referendum, w którym mieszkańcy Wenezueli poparli roszczenia terytorialne Caracas wobec sąsiedniego państwa.
Stany Zjednoczone monitorują doniesienia o pojawieniu się chińskich okrętów wojennych w Kambodży. Waszyngton jest zaniepokojony możliwością przejęcia przez Chiny częściowej kontroli nad bazą marynarki wojennej w Ream.
24 lutego 2022 roku Rosja rozpoczęła pełnowymiarową inwazję na Ukrainę. W walkach na Ukrainie zginął były pracownik Urzędu Miasta Lublin.
Dworzec Metropolitalny, długo wyczekiwana przez mieszkańców Lublina – i nie tylko – inwestycja, otrzymała pozwolenie na użytkowanie. Z obiektu, który będzie prawdopodobnie najbardziej innowacyjnym architektonicznie dworcem w Polsce, korzystać będzie można już niebawem, bo na początku nadchodzącego roku.
Już aż jedna trzecia młodych, innowacyjnych firm w naszym kraju rozwija biznes na podstawie sztucznej inteligencji. Do spółek z tej branży popłynęło ponad 120 mln euro – dowiedziała się „Rzeczpospolita”.
Giełdowa grupa kupiła większościowy pakiet udziałów w spółce Focus Telecom. To dobry czas na przejęcia w sektorze IT, bo wyceny wreszcie zaczęły spadać.
Planowane wydatki na święta nie spadły w ujęciu rocznym, ale to głównie efekt rosnących cen. Wiele osób skorzysta przy okazji z zakupów ratalnych czy płatności odroczonych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas