Reklama
Rozwiń

Air France coraz mocniej zaciska pasa

Zmniejszenie zatrudnienia o ponad 800 etatów uzgodnił ze związkowcami Air France. Linia chce zmniejszyć zatrudnienie jeszcze o 2 tysiące ludzi

Publikacja: 06.10.2013 21:17

Air France coraz mocniej zaciska pasa

Foto: archiwum prywatne, Filip Frydrykiewicz F.F. Filip Frydrykiewicz

Proces naprawy finansowej linii lotniczej nosi nazwę Transform 2015 i zakłada cięcie wszystkich kosztów o 20 procent w latach 2011 - 2013.  W efekcie załoga francuskiego przewoźnika zostanie, łącznie z poprzednimi programami oszczędnościowymi, zmniejszona o 9,1 tysięcy ludzi, a zakończenie procesu zostało przesunięte na 2014 rok.

Jest to najdalej idący program cięć w europejskim lotnictwie. Na początek pracę ma stracić około 800 osób. Trwają negocjacje, jak zwolnienia przeprowadzić wśród pracowników obsługi naziemnej, pilotów oraz personelu pokładowego. Odchodzącym mają zostać zaproponowane najróżniejsze formy rozstania - dobrowolne odejścia, wcześniejsze emerytury, podział etatów, bądź urlopy bezpłatne. Z dokumentów do których dotarła Agence France Presse wynika, że  ostatecznie pracę straci około 350 pilotów, 700 stewardów i stewardes i 1,7 - 1,8 tysiąca pracowników obsługi naziemnej. Najwięcej zostanie zwolnionych w bazach AF, które charakteryzują się dużą sezonowością biznesu - na przykład w Marsylii planowane jest zwolnienie 188 osób, w Nicei 90, a w Tuluzie 104.

W cytowanym dokumencie podkreśla się, że niezbędne jest dostosowanie zatrudnienia do natężenia ruchu w najtrudniejszych miesiącach roku (listopad - marzec).

Zdaniem związkowców tak duże cięcia uniemożliwią normalne funkcjonowania linii, a uniknięcie ostrego konfliktu pracowniczego jest w tej chwili praktycznie niemożliwe.

Przy tym Air France jest w wyjątkowo trudnej sytuacji, bo po połączeniu się z holenderskim KLM i wspólnym wykupieniu 25 procent udziałów w Alitalii nie bierze ona już udziału w europejskiej konsolidacji rynku lotniczego. Wcześniej Francuzi przymierzali się do kupienia czeskich linii CSA, ale zrezygnowali. Teraz, po propozycji rządu włoskiego, mocno zastanawiają się nad zwiększeniem udziałów w Alitalii. Jednakże, jak powiedział prezes francuskiej linii, Alexandre de Juniac może to się wydarzyć jedynie po spełnieniu przez Włochów bardzo restrykcyjnych warunków.

Reklama
Reklama

Na razie Francuzi podczas WZA 26 września zablokowali decyzję o podniesieniu kapitału Alitalii o 100 mln euro, bo uznali, że to wyrzucanie pieniędzy i nie pomoże linii wyjść z kłopotów. Włoski przewoźnik nie odnotował zysku od 2002 roku, w I półroczu 2013 jego strata wyniosła 259 mln euro, a zadłużenie sięga 946 mln euro. W tej sytuacji Francuzi muszą zdecydować, czy interesuje ich budowa dużego centrum przesiadkowego w Rzymie, jako uzupełnienie Paryża i Amsterdamu, czy też najpierw uporządkują własne sprawy i rozejrzą się za innymi rynkami.

Proces naprawy finansowej linii lotniczej nosi nazwę Transform 2015 i zakłada cięcie wszystkich kosztów o 20 procent w latach 2011 - 2013.  W efekcie załoga francuskiego przewoźnika zostanie, łącznie z poprzednimi programami oszczędnościowymi, zmniejszona o 9,1 tysięcy ludzi, a zakończenie procesu zostało przesunięte na 2014 rok.

Jest to najdalej idący program cięć w europejskim lotnictwie. Na początek pracę ma stracić około 800 osób. Trwają negocjacje, jak zwolnienia przeprowadzić wśród pracowników obsługi naziemnej, pilotów oraz personelu pokładowego. Odchodzącym mają zostać zaproponowane najróżniejsze formy rozstania - dobrowolne odejścia, wcześniejsze emerytury, podział etatów, bądź urlopy bezpłatne. Z dokumentów do których dotarła Agence France Presse wynika, że  ostatecznie pracę straci około 350 pilotów, 700 stewardów i stewardes i 1,7 - 1,8 tysiąca pracowników obsługi naziemnej. Najwięcej zostanie zwolnionych w bazach AF, które charakteryzują się dużą sezonowością biznesu - na przykład w Marsylii planowane jest zwolnienie 188 osób, w Nicei 90, a w Tuluzie 104.

Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Kruche imperium „Królowej Zakopanego”
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama