Wizz Air i Ryanair mają arabskiego rywala

Nowe węgierskie linie lotnicze Solyom (Sokół) właśnie odebrały swój pierwszy samolot - wyleasingowanego boeinga 737-500

Publikacja: 21.08.2013 13:37

Wizz Air i Ryanair mają arabskiego rywala

Foto: AFP

Maszynę,która wylądowała na budapeszteńskim lotnisku Liszta powitała rzesza spotterów.

Węgierski Malev zbankrutował na początku 2012 roku i rynek przewozów pasażerskich został przejęty przez również węgierskiego Wizz Aira oraz irlandzkiego Ryanaira.

Solyom jest linią prywatną, z kapitałem węgierskim, ale również pochodzącym ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz Omanu. Spotterzy, którzy opisywali przylot maszyny dostrzegli, że Sokół na ogonie maszyny ma „wyraźnie cechy arabskie".

Na początek przewoźnik ma operować sześcioma maszynami wypożyczonymi od brytyjskiej firmy leasingowej European Aviation Group. Pierwsze loty będą  sprzedawane jako usługi czarterowe na zlecenie biur podróży, a potem w miarę uzyskiwania kolejnych licencji i przylot kolejnych maszyn ma zacząć wykonywać połączenia rozkładowe.

W systemach rezerwacyjnych nie ma jeszcze biletów Solyoma, ale jak mówi prezes linii Jozsef Vago, planuje rozpocząć ją najpóźniej w październiku. Wtedy jego maszyny będą wykonywały połączenia na 22 trasach, w tym do 6 stolic państw europejskich.

W roku  2014  Solyom ma mieć już 25 samolotów, a w 2017 - 50, w tym 10 dalekiego zasięgu i zamierza stać się przewoźnikiem regularnym. Zamierza latać przede wszystkim do Północnej Afryki, na Bliski Wschód oraz do byłych republik radzieckich.

Solyom jest atrakcyjnym pracodawcą na węgierskim rynku. Kiedy na początku sierpnia ogłosił, że rozpoczyna rekrutację, liczba chętnych 10-krotnie przekroczyla potrzeby linii. Drugiego dnia rekrutacji linia poinformowała na stronie internetowej, że nie przyjmuje już nowych aplikacji.

Maszyny, jakie leasinguje Solyom, nie pierwszej młodości - wyprodukowane zostały w latach 1990 - 1993, ale na potrzeby węgierskiego przewoźnika zostały całkowicie przebudowane.

Dzisiaj największym przewoźnikiem na rynku węgierskim jest Ryanair (26 proc. udziału) przed Wizzairem (23 proc.).

Zdaniem Petera Morrisa, analityka lotniczego z brytyjskiego Ascend Aviation w Londynie nowej linii będzie trudno sprostać konkurencji okrzepłych już na węgierskim rynku Wizz Aira i Ryanaira oraz linii tradycyjnych. — Nie będzie miała szans, jeśli nie zaoferuje  jakiegoś nowego produktu, bądź nie będzie miała wyjątkowo skutecznego marketingu, ponieważ rynek węgierski, tak samo jak i europejski, nie potrzebuje dzisiaj nowych przewoźników. Ci, którzy już na nim są będą walczyć o swoje udziały - mówił Morris. Jego zdaniem wprowadzanie usług czarterowych na rynek pod koniec sezonu turystycznego nie ma sensu.

Maszynę,która wylądowała na budapeszteńskim lotnisku Liszta powitała rzesza spotterów.

Węgierski Malev zbankrutował na początku 2012 roku i rynek przewozów pasażerskich został przejęty przez również węgierskiego Wizz Aira oraz irlandzkiego Ryanaira.

Pozostało 89% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek