Superjety mają kłopoty

Rosyjski urząd lotnictwa Rossawiacja polecił uziemić cztery z 10 samolotów Suchoj Superjet 100 Aerofłotu z powodu problemów technicznych

Publikacja: 13.02.2013 10:12

Superjety mają kłopoty

Foto: Bloomberg

W piśmie do największego rosyjskiego przewoźnika urząd poinformował go o zawieszeniu zezwolenia na eksploatację czterech samolotów Suchoja — ujawnił dziennik „Wiedomosti" powołując się na źródła zbliżone do urzędu.

Ich producent współpracujący z kilkoma parterami zachodnimi potwierdził w komunikacie, że cztery maszyny Aerofłotu pozostaną na ziemi dla dokonania w nich napraw, ale zapewnił, że wznowią latanie najpóźniej do końca lutego. Przypomniał, że od wprowadzenia ich do eksploatacji w kwietniu 2011 r. było kilka incydentów, dotyczących zwłaszcza podwozia, przednich klap na skrzydłach i systemu wykrywania nieszczelności.

- W pierwszych dwóch latach eksploatacji komercyjnej stwierdzono wady w każdym samolocie — dodała spółką należąca w 75 proc. do producenta myśliwców Suchoj i w 25 proc. do włoskiej Alenia Aeronautica. Silniki dostarcza francuska Snecma, awionikę Thales.

Aerofłot jest pierwszym użytkownikiem tego dwusilnikowego samolotu regionalnego na około 100 miejsc. W sumie linia posiada 10 maszyn tego typu, choć regularnie używa tylko trzech — podkreślił informator dziennik „Wiedomosti".

Dziennik „Kommersant" ujawnił w ubiegłym tygodniu, że w minionym roku na Superjet 100 przypadło 40 proc. awarii naliczonych we flocie Aerofłotu, podczas gdy samoloty te stanowią zaledwie 8 proc. tej floty.

Analityk w Sbierbanku CIB, Michaił Ganelin podkreślił, że najnowszy produkt Boeinga, Dreamliner miał problemy podobnego typu i został uziemiony na świecie po dwóch incydentach z bateriami. Przyznał, że awarie samolotu Suchoja trwają już od roku.

- Możliwe, że Boeing i Airbus mają lepsze procedury wykrywania i usuwania wad, a w przypadku Superjeta doszło do rozciągnięcia takiej procedury w czasie — powiedział agencji AFP. — Nie oznacza to, że wszystko jest złe w Superjecie. Samolot lata, są zamówienia. Na razie nie wpływa to na jego przyszłość — dodał.

W maju 2012 r. producenta spotkał ciężki cios: podczas lotu pokazowego w Indonezji jego samolot rozbił się. Zginęło 45 osób będących na pokładzie. W śledztwie stwierdzono błąd pilota.

Według „Wiedomosti", dotąd zamówiono 179 superjetów. Poza Aeroflotem używają ich syberyjski przewoźnik Jakucja i ormiański Armavia. Zamówiło je kilka linii zagranicznych, m.in meksykańska Interjet. Superjet w cenie katalogowej ok. 30 milionów dolarów miał być konkurentem brazylijskiego Embraera i kanadyjskiego Bombardiera na obiecującym rynku maszyn regionalnych. Pierwszy lot wykonał w 2008 r. Dla Rosji samolot ma duże znaczenie, bo ma wydźwignąć przemysł lotniczy będący w kryzysie po rozpadzie ZSRR.

W piśmie do największego rosyjskiego przewoźnika urząd poinformował go o zawieszeniu zezwolenia na eksploatację czterech samolotów Suchoja — ujawnił dziennik „Wiedomosti" powołując się na źródła zbliżone do urzędu.

Ich producent współpracujący z kilkoma parterami zachodnimi potwierdził w komunikacie, że cztery maszyny Aerofłotu pozostaną na ziemi dla dokonania w nich napraw, ale zapewnił, że wznowią latanie najpóźniej do końca lutego. Przypomniał, że od wprowadzenia ich do eksploatacji w kwietniu 2011 r. było kilka incydentów, dotyczących zwłaszcza podwozia, przednich klap na skrzydłach i systemu wykrywania nieszczelności.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek