Superjety mają kłopoty

Rosyjski urząd lotnictwa Rossawiacja polecił uziemić cztery z 10 samolotów Suchoj Superjet 100 Aerofłotu z powodu problemów technicznych

Publikacja: 13.02.2013 10:12

Superjety mają kłopoty

Foto: Bloomberg

W piśmie do największego rosyjskiego przewoźnika urząd poinformował go o zawieszeniu zezwolenia na eksploatację czterech samolotów Suchoja — ujawnił dziennik „Wiedomosti" powołując się na źródła zbliżone do urzędu.

Ich producent współpracujący z kilkoma parterami zachodnimi potwierdził w komunikacie, że cztery maszyny Aerofłotu pozostaną na ziemi dla dokonania w nich napraw, ale zapewnił, że wznowią latanie najpóźniej do końca lutego. Przypomniał, że od wprowadzenia ich do eksploatacji w kwietniu 2011 r. było kilka incydentów, dotyczących zwłaszcza podwozia, przednich klap na skrzydłach i systemu wykrywania nieszczelności.

- W pierwszych dwóch latach eksploatacji komercyjnej stwierdzono wady w każdym samolocie — dodała spółką należąca w 75 proc. do producenta myśliwców Suchoj i w 25 proc. do włoskiej Alenia Aeronautica. Silniki dostarcza francuska Snecma, awionikę Thales.

Aerofłot jest pierwszym użytkownikiem tego dwusilnikowego samolotu regionalnego na około 100 miejsc. W sumie linia posiada 10 maszyn tego typu, choć regularnie używa tylko trzech — podkreślił informator dziennik „Wiedomosti".

Dziennik „Kommersant" ujawnił w ubiegłym tygodniu, że w minionym roku na Superjet 100 przypadło 40 proc. awarii naliczonych we flocie Aerofłotu, podczas gdy samoloty te stanowią zaledwie 8 proc. tej floty.

Analityk w Sbierbanku CIB, Michaił Ganelin podkreślił, że najnowszy produkt Boeinga, Dreamliner miał problemy podobnego typu i został uziemiony na świecie po dwóch incydentach z bateriami. Przyznał, że awarie samolotu Suchoja trwają już od roku.

- Możliwe, że Boeing i Airbus mają lepsze procedury wykrywania i usuwania wad, a w przypadku Superjeta doszło do rozciągnięcia takiej procedury w czasie — powiedział agencji AFP. — Nie oznacza to, że wszystko jest złe w Superjecie. Samolot lata, są zamówienia. Na razie nie wpływa to na jego przyszłość — dodał.

W maju 2012 r. producenta spotkał ciężki cios: podczas lotu pokazowego w Indonezji jego samolot rozbił się. Zginęło 45 osób będących na pokładzie. W śledztwie stwierdzono błąd pilota.

Według „Wiedomosti", dotąd zamówiono 179 superjetów. Poza Aeroflotem używają ich syberyjski przewoźnik Jakucja i ormiański Armavia. Zamówiło je kilka linii zagranicznych, m.in meksykańska Interjet. Superjet w cenie katalogowej ok. 30 milionów dolarów miał być konkurentem brazylijskiego Embraera i kanadyjskiego Bombardiera na obiecującym rynku maszyn regionalnych. Pierwszy lot wykonał w 2008 r. Dla Rosji samolot ma duże znaczenie, bo ma wydźwignąć przemysł lotniczy będący w kryzysie po rozpadzie ZSRR.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Berlingo VAN od 69 900 zł netto
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście